شناسهٔ خبر: 68274058 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگر جهان عرب:

شکست‌ها چون باران بر سر نتانیاهو فرو می‌ریزد/ ارتش اسرائیل تار و مار شده است

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با اشاره به اظهارنظر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر ضرورت توسعه مساحت جغرافیایی رژیم صهیونیستی، این رژیم را در حال احتضار توصیف کرد و به شکست های بی پایان «بنیامین نتانیاهو » و ارتش اسرائیل پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از رای الیوم، عطوان نوشت: این موضوع جدید و غافلگیرکننده ای نیست که ترامپ از عزم خود برای توسعه مساحت رژیم اشغالگر اسرائیل در کرانه باختری و غزه و کوچاندن فلسطینیان به سینا یا اردن یا جداکردن اراضی جدید از کشورهای مجاور به ویژه سوریه و کل اردن و بخش هایی از عربستان، عراق و مصر سخن بگوید.

وی افزود: نکته جدیدی که ترامپ از آن غافل است، این است که اسرائیل کوچکی که می شناسد، در حال آب رفتن است و توان حمایت از خود را ندارد و شهرک نشینانش فراری شده و بازدارندگی خود را پس از عملیات طوفان الاقصی بر باد داده و ارتش آن رسوا شده است.

سردبیر رای الیوم ادامه داد: گویا ترامپ که هنوز سودای اجرای معامله قرن را در سر دارد، فراموش کرده که رژیم صهیونیستی که او به دنبال توسعه مساحتش است، در برابر نوار غزه که مساحت اندکی دارد و نیز اردوگاه جنین در کرانه باختری که مساحتش از یک کیلومتر فراتر نمی رود، به زانو درآمده است. ارتشی که خود را شکست ناپذیر می داند، ۱۳ بار به این منطقه حمله کرده و نتوانسته و نخواهند توانست که بر آن مسلط شود.

این تحلیلگر اضافه کرد: هنگامی که یک میلیون شهرک نشین صهیونیست به نوشته «هاآرتص» از سرزمین موعود به مکانهای امن در اروپا، آمریکا و کانادا برای نجات جانشان در کمتر از ۱۰ ماه از شروع عملیات طوفان الاقصی رفته اند؛ پس این رژیم نیاز به توسعه و گسترش ندارد، بلکه به قبری برای دفن شدن در زباله دان تاریخ نیاز دارد. حکایت ترامپ حکایت فردی است که در حالی که همه مردم از حج بر می گردند، به حج می رود، زیرا نمی فهمد و نمی خواهد هم حماقت خود را بفهمد.

عطوان نوشت: این اعرابی که ترامپ می شناخت و «جرارد کوشنر» دامادش با چوب آنها را به کرنش سوق می داد، تصمیم گیرنده نیستند و اعراب جدید تحت رهبری «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان، «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس و «سید عبدالملک الحوثی» رهبر انصار الله یمن هستند که در مسیر بزرگی و شوکت پرچمدار هستند.

به گفته عطوان، این افراد فقط از خدا می ترسند و با شجاعت و صلابت خود موفق به بستن سه دریا و اقیانوس هند به روی ناوهای آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی و همه کشتی های نظامی و تجاری اسرائیلی شده و هزاران موشک نقطه زن و پهپاد انتحاری بسیار پیشرفته و نیز صدها هزار رزمنده آماده شهادت دارند.

وی افزود: لازم است که توجه ترامپ را به نکته ای جلب کنیم که اعراب جدید به توسعه و گسترش ساختمان ها بر روی زمین و آنچه از سوی استعمارگران غربی ترسیم شده اعتقادی ندارند، بلکه آنها به شهرهای زیرزمینی اعتقاد دارند. شهر تونلی در غزه به مساحت ۵۰۰ کیلومتر وجود دارد و حزب الله اخیرا در دل کوه های جنوب لبنان از شهری با نام «عماد ۴» رونمایی کرد که اتوبانهایی با گنجایش ماشین های سنگین دارد و بمب های سنگرشکن آمریکا توان رسیدن به آن را ندارد.

این تحلیلگر اضافه کرد: نیرنگ بازی های آمریکا نتیجه معکوس به همراه داشته و نتوانسته برای نتانیاهو مشکل گشا باشد. شکست ها مانند باران بر سر نتانیاهو فرو می آید و نظامیانش مانند مگس در غزه، کرانه باختری و تل آویو بر زمین ریخته می شوند و شهرک نشینان از الجلیل و شهرک های اطراف غزه می گریزند و علتش هم مثلث رهبری جدید عربی است که در «نه گفتن» به زورگویی هشتاد ساله آمریکایی و غربی تردیدی به خود راه نمی دهد.

به گفته عطوان، اسرائیل بزرگ به سرابی تبدیل شده و اسرائیل کوچک هم به سرعت در حال نابودی و موعد دفن آن نزدیک شده و نیاز به قبر دارد.

نظر شما