شناسهٔ خبر: 67706977 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

داروی جدید پیشگیری از HIV در آزمایش روی زنان اثربخشی ۱۰۰ درصدی نشان داد

شرکت Gilead Sciences می‌گوید داروی «لناکاپاویر» (Lenacapavir) در کارآزمایی روی زنان امیدبخش ظاهر شده و می‌تواند به‌عنوان داروی پیشگیری از HIV با اثربخشی صددرصدی معرفی شود. لناکاپاویر نوعی داروی تزریقی «پیشگیری پیش از مواجهه» یا PrEP است و برای افراد با HIV منفی تنها دو بار در سال تجویز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  شرکت Gilead Sciences می‌گوید داروی «لناکاپاویر» (Lenacapavir) در کارآزمایی روی زنان امیدبخش ظاهر شده و می‌تواند به‌عنوان داروی پیشگیری از HIV با اثربخشی صددرصدی معرفی شود. لناکاپاویر نوعی داروی تزریقی «پیشگیری پیش از مواجهه» یا PrEP است و برای افراد با HIV منفی تنها دو بار در سال تجویز می‌شود.

براساس گزارش نیواطلس، نتایج آزمایشات بالینی فاز ۳ توسط Gilead Sciences نشان داده که داروی تزریقی PrEP جدید آن‌ها که تنها به دو بار تزریق در سال نیاز دارد، ۱۰۰ درصد در جلوگیری از ابتلا به HIV در زنان مؤثر است.

لازم به ذکر است که مقاله پژوهش کارآزمایی این دارو هنوز منتشر نشده است.

داروی جدید پیشگیری از ویروس HIV

داروی لناکاپاویر، مهارکننده کپسید نامیده می‌شود. در ویروس HIV نوع ۱، کپسید یک پوسته پروتئینی است که مواد ژنتیکی ویروسی را در خود جای داده و از آن محافظت می‌کند و برای انتقال ویروس به سلول میزبان بسیار مهم است. پس از ورود به سلول میزبان، کپسید فرو می‌ریزد و ویروس شروع به تکثیر خود می‌کند. لناکاپاویر درواقع از این امر جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر دارو‌هایی مانند Truvada و Descovy مهارکننده‌های نوکلئوزیدی NRTI هستند و از طریق مکانیسم متفاوتی از عفونت HIV در رابطه‌های جنسی جلوگیری می‌کنند.

محققان در کارآزمایی این دارو، ایمنی و اثربخشی دو بار تزریق زیر پوستی لناکاپاویر را با Descovy و Truvada خوراکی یک بار در روز در بیش از ۵,۳۰۰ زن و دختر نوجوان ۱۶ تا ۲۵ ساله مقایسه کردند.

طبق گزارش محققان، در گروه لناکاپاویر، هیچ موردی از ابتلا به HIV مشاهده نشد، اما ۱۶ مورد در گروه Truvada و ۳۹ مورد در گروه Descovy به این ویروس مبتلا شدند. محققان می‌گویند که تزریق لناکاپاویر دو بار در سال، در صورت تأیید رگولاتورها، می‌تواند یک گزینه جدید مهم برای پیشگیری از HIV به‌ویژه در زنان باشد.

محققان قرار است نتایج کارآزمایی بالینی دیگر خود را در اواخر سال ۲۰۲۴ یا اوایل سال ۲۰۲۵ منتشر کنند. هدف کارآزمایی دوم بررسی اثربخشی مصرف لنکاپاویر دو بار در سال در مردان است.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما