شناسهٔ خبر: 67703584 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

کشف دارویی که به طور کامل از مبتلا شدن به ایدز جلوگیری می‌کند

صاحب‌خبر -

نتایج یک آزمایش بالینی در آفریقای جنوبی و اوگاندا حاکی از کشف یک داروی تزریقی پیشگیری از ایدز است که تاثیری قطعی دارد.

ویروس ایدز (HIV)، یکی از انواع ویروس‌های آسیب رسان به سیستم ایمنی بدن است که با کاهش دسته‌ای از سلول ها در بدن انسان با نام CD4، بدن فرد را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های خطرناک از جمله سرطان می‌کند. با توجه به اینکه این بیماری به درون DNA فرد نفوذ می‌کند، هیچ راهی برای درمان آن نیز وجود ندارد. بدین ترتیب بهتری راه جلوگیری از ابتلا به ایدز است.

حال طبق جدیدترین اخبار پزشکی و سلامت، دانشمندان و محققان موفق به ساخت دارویی برای جلوگیری از ایدز شدند که می‌تواند از بروز عفونت نیز در زنان جلوگیری کند.

داروی جلوگیری از ابتلا به بیماری ایدز با نام Lenacapavir چقدر مفید عمل می‌کند؟

داروی ایدز داروی ایدز

در طی یک آزمایش بالینی و غربالگری صورت گرفته از حدود ۵ هزار شرکت کننده در کشورهای آفریقای جنوبی و اوگاندا برای بررسی تاثیر داروی Lenacapavir (یک مهار کننده کپسید فیوژن)، در برابر دو داروی پیشگیری کننده ویروس ایدز در یک دوره ۶ ماهه، سرانجام محققان متوجه شدند که تزریق ۲ بار از این دارو در سال به طور کامل از ابتلا به بیماری ایدز جلوگیری می‌کند.

این دستاورد موفقیت های اخیر دو داروی PrEP را بطور کامل زیر سوال برده به نحوی‌که فوندالی نیاتی مدیر ارشد اجرایی شرکت Proactive Health Solutions در این باره گفت:

این دارو به طور حتم شیوه جلوگیری از ابتلا به اچ آی وی را دگرگون می‌کند و یک انقلاب در این عرصه به وجود خواهد آورد.

گروهی از محققان به رهبری لیندا گیل بکر در ۲۵ منطقه در آفریقای جنوبی و اوگاندا کارآمدی ۳ داروی پیشگیری از ایدز PrEP را میان ۵ هزار زن بررسی کردند. زنان شرکت کننده به ۳ گروه تقسیم شدند و طی آزمایشی دارو یا پلاسیبو را دریافت کردند. در این آزمایش نه پزشکان و نه بیماران نمی دانستند که داروی مذکور واقعی یا پلاسیبو است. این درحالی است که حفظ یک روتین روزانه برای زنان آفریقایی کار مشکلی بود زیرا بسیاری از آنها که بین سن ۱۶تا ۲۵ سال بودند و داروی Truvada F/TDF را مصرف می کردند. اما داروی جدید یعنی Lenacapavir فقط به ۲ بار تزریق در سال نیاز دارد و این چالش را برطرف می‌کرد.

داروی ایدز داروی ایدز

همچنین شرکت کنندگان در تحقیق یک قرص روزانه به نام Descovy F/TAF را مصرف می‌کردند تا تاثیر آن در مقابل Truvada که به طور موثرتر در بدن توزیع می‌شود، آزمایش شود. هرچند روش پیشگیری فعلی کارآمد است اما چالش هایی نیز دارد. به هرحال نتایج مرحله آزمایش نشان داد ۲۱۳۴ نفر از افرادی که داروی تزریقی Lenacapavir را دریافت کردند، به ویروس اچ آی وی مبتلا نشدند اما زنانی که ۲ مکمل روزانه دیگر مصرف کردند، به بیماری مبتلا شدند.

حدود ۱۶ نفر از ۱۰۸۶ فرد دریافت کننده Truvada و ۳۹ نفر از ۲۱۳۶ نفر دریافت کننده Descovy به ویروس اچ آی وی مبتلا شدند. مرحله دوم آزمایش نیز در راه است و طی آن دیگر عوامل مردم شناختی مانند جنسیت و قابلیت تاثیرگذاری دارو بررسی می شود. بدین ترتیب این دارو با توجه به نحوه استفاده و دوز کنترل شده بدون هیچ عارضه خاصی می‌تواند باعث پیشگیری از این بیماری منفور و غیرقابل درمان باشد.

همچنین بخوانید:
سرطان آلت تناسلی با شدت بیشتری در کمین مردان است کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با یک راه ساده دانشمندان راه درمان چاقی را پیدا کردند: چربی خودسوز

نظر شما