شناسهٔ خبر: 67694642 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

فداکاری به وقت خدمت در نیروگاه رامین اهواز

گزارش یک عملیات نجات

صاحب‌خبر -

۱۸ساعت عملیات نجات در دمای ۷۰ درجه و رطوبت بالای ۹۰ درصد برای خارج نشدن شبکه و از دست نرفتن برق و خاموشی، کار بزرگ مهندسان و اپراتورهای نیروگاه رامین اهواز بود. به دنبال این خبر، انتشار تصویر ۲ نفر از مهندسان ایثارگر این نیروگاه(رضا خسروی و محمد امیری) که از خستگی توان ایستادن روی پاهای خود را نداشتند، با تحسین‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.
۹صبح کندانسور توربین ‎نیروگاه رامین اهواز نشتی پیدا کرد. ترجمه این خرابی برای شبکه برق، خارج شدن نیروگاه از مدار و خاموشی بخش عظیمی از خوزستان در گرم‌ترین روزهای سال بود. دریک حالت طبیعی مطابق پروتکل، باید ابتدا فعالیت نیروگاه متوقف و پس از سرد شدن محیط نیروگاه که ۲ روز زمان می‌برد، عملیات تعمیرات از سر گرفته شود. اما شبکه کشور به ویژه منطقه جنوب تاب توقف حداقل ۲ روزه نیروگاه را نداشت و متخصصان، مهندسان و اپراتورها تصمیم گرفتند در حالت آماده به کار نیروگاه، نشتی را پیدا کرده وعملیات را انجام دهند.
تعمیر نیروگاه درحالت آماده به کار زمانی دشوار می‌شود که بدانیم دمای محیط توربین نزدیک به۷۰ درجه و رطوبت بالای۹۰درصد است در حالی که داغ‌ترین چایی که به عمرمان نوشیده‌ایم ۶۵ درجه دما دارد. به عبارت دیگر، نیروها باید در یک دریای آب جوش عملیات می‌کردند. ۱۸ ساعت عملیات پیچیده بدون وقفه ادامه یافت و ساعت ۳ بامداد فردای آن روز تعمیرات با موفقیت به انتها رسید. یک رکورد جهانی در زمان تعمیر ثبت شد و نیروگاه بدون ثانیه‌ای توقف به تامین برق پرداخت. خطر خاموشی هم از کشور رخت بر بست.  نیروگاه حرارتی رامین از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های حرارتی (بخاری) کشور است که با هدف تأمین برق استان خوزستان و شبکه سراسری احداث شده است. این نیروگاه در کیلومتر ۲۰ جاده اهواز - مسجدسلیمان و در مجاورت رودخانه کارون و شهر ویس در شمال شرقی اهواز قرار دارد. نیروگاه رامین با ۶ واحد (چهار واحد ۳۰۵ مگاواتی و ۲ واحد ۳۱۵ مگاواتی) دارای توان تولیدی یکهزارو ۸۵۰ مگاوات است. این نیروگاه نقش مهمی در تأمین برق مورد نیاز استان خوزستان و پایداری شبکه برق کشور
 ایفا می‌کند.

مخبر از مهندسان فداکار نیروگاه رامین اهواز تجلیل کرد
محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، در سفر به خوزستان از مهندسان فداکار نیروگاه رامین اهواز که اقدام جهادی آنها طی روزهای اخیر مانع از قطع گسترده شبکه برق شد، تجلیل کرد.  سرپرست ریاست جمهوری در آیین تجلیل از این مهندسان نیروگاه رامین، تاکید کرد: روحیه جهادی و ایثار از عوامل موفقیت و از دارایی‌های مهم و ارزشمند کشور است. محمد مخبر افزود: وجود روحیه جهادی میان مردم، صنعتگران، مهندسان و کارگران کشور موجب شده تا با وجود تحریم‌های گسترده، حرکت کشور در مسیر توسعه و پیشرفت مختل نشود. وی روحیه جهادی را گره‌گشای مسائل کشور دانست و اظهار کرد: تجلیل از مهندسان نیروگاه رامین که با وجود گرمای شدید و بی‌سابقه هوا با ایثار و ازخودگذشتگی و تلاش مثال‌زدنی، مانع از بروز خاموشی گسترده در شبکه برق کشور و خوزستان شدند، تجلیل از روحیه ایثار و کار جهادی است.

۷۵ درصد برق نیروگاه‌های برقابی کشور در خوزستان تولید می‌شود
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این آیین گفت: ۷۵ درصد برق نیروگاه‌های برقابی کشور در این استان تولید می‌شود. عباس صدریان‌فر ادامه داد : ۱۲ درصد کل برق تولیدی کشور در خوزستان تولید می‌شود و این استان نقش کلیدی در پایداری برق کشور ایفا می‌کند. در این نشست محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، با اهدای لوحی از مهندسان و مدیران نیروگاه رامین اهواز که در این عملیات پیچیده مهندسی با ایثارگری مانع از تحمیل قطعی گسترده برق شده بودند
 تجلیل کرد.

نظر شما