شناسهٔ خبر: 67694428 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

مخالفان زاکانی عزم خود را برای اخراج او از بهشت جزم کرده‌اند؛

روزگار سخت یک پوششی ناکام

صاحب‌خبر -

محبوبه ولی

پس از پاستور، حالا نوبت بهشت است که اصولگرایان بر سر تصاحبش با یکدیگر دوئل کنند! 

هفته پیش وقتی خبرنگارها نظر مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران را درباره کارزاری که برای برکناری شهردار به راه افتاده، پرسیدند، چمران، همچون همیشه سفت و سخت از علیرضا زاکانی حمایت کرد. 

او گفت که از این کارزارها زیاد است؛ برای بایدن هم از این کارزارها راه انداختند اما او «سر و مر و گنده» سر جایش نشسته است. 

در نهایت هم آقای رئیس شورا تاکید کرد که سازوکار تعیین شهردار بر اساس انتخاب است، نه کارزار.

تصاویری که ابتدای هفته از جلسه شورای شهر تهران منتشر شد اما نشان داد که عزم بیرون کشیدن علیرضا زاکانی از بهشت، منحصر به آن کارزار و 150 هزار امضای زیرش نیست؛ بلکه کارزار اصلی در خود شورای شهر جریان دارد. 

مخالفان سرسخت زاکانی البته پیش از کاندیداتوری او در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم، مقدمات عزل او را کلید زده بودند و نهم اردیبهشت وقتی زاکانی در حال سخنرانی در صحن شورا بود، به نشانه اعتراض صحن را ترک کردند. 

 پوششی بدفرجام 

این مخالفان حالا اما با شدت و حدت بیشتری خواست خود را دنبال می‌کنند؛ چه آنکه زاکانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری یک بار دیگر هم کاندیدای پوششی شد. این بار اما برخلاف قبل، یک کاندیدای پوششی شکست خورده؛ کاندیدای مورد حمایت او رأی نیاورد و او حالا که از ماموریت انتخاباتی خود به بهشت بازگشته، با فشار حداکثری مخالفانش برای ترک کرسی شهرداری تهران رو به رو شده است. 

حسین انتظامی، کارشناس میزگرد فرهنگی ایام انتخابات که عملکردش هم بسیار تحسین شد، اخیرا در مصاحبه‌ای با کنایه به کاندیداهای پوششی گفته است: «می‌دانید خرج لشکرسایبری که بابت لایک‌کردن‌ها و کامنت گذاشتن فاکتور صادر می‌کنند، چقدر است؟»

بسیاری دیگر، هزینه‌هایی که کاندیداهای پوششی به جریان انتخابات تحمیل کردند را محاسبه و منتشر می‌کنند. 

هرچه این رسوایی‌هایی پوششی بودن در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر می‌شود، سمبه مخالفان زاکانی در شورای شهر هم پُرزورتر می‌شود؛ به نحوی که او را در سخت‌ترین روزهای دوران سیاسی‌اش قرار داده‌اند. 

 دختر سردار علیه شهردار

فرزند ارشد سردار قاسم سلیمانی یکی از مخالفان جدی اوست. او در جلسه روز یکشنبه شورای شهر، انتقادات تندی علیه علیرضا زاکانی مطرح کرد. 

نرجس سلیمانی، در متن اظهاراتش که می‌خواند به کنایه گفت که شهر در نبود مدیران ارشدش و هنگامی که این مدیران در حال رقابت انتخاباتی بودند، بهتر اداره شده است. گفت که حتی در یک مورد از وعده‌های داده شده، موفقیت قطعی قابل دفاعی به دست نیامده است.

وی اضافه کرد که طی سه سال مدیریت زاکانی بر شهرداری تهران، هیچ اتفاق خاصی در شهر رخ نداده که نشان دهنده عملکرد ضعیف شهرداری است. 

سلیمانی با بیان اینکه مقبولیت و مشروعیت دو اصل اساسی برای کسب جایگاه است، تلویحا اشاره کرد که زاکانی مقبولیت ندارد و در این صورت از مشروعیت هم کار چندانی برنمی‌آید. 

این عضو شورای شهر طعنه زد که شهر نیاز به عطار دانایی دارد که «دائم در هوس جای دیگری نباشد» و در پایان هم به عنوان تتمه نقد تندش این بیت از حافظ را خواند که «نه هر که سر بتراشد قلندری داند».

این اظهارات او با واکنش محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران مواجه شد. آقامیری در مخالفت با سلیمانی، گفت: «اینکه چشمان خود را ببندیم و دهان خود را باز کنیم در شان عضو شورای شهر و دختر سردار سلیمانی نیست.»

به دنبال آن مهدی اقراریان و ناصر امانی از دیگر مخالفان زاکانی در شورای شهر، صدای انتقاد خود را بر سر آقامیری بلند و او را متهم کردند به اینکه به سردار سلیمانی توهین کرده است. 

 حمله توپخانه مخالفان با مهمات «قراردادهای محرمانه»

بدین ترتیب جلسه شورای شهر به تشنج کشیده شد. در امتداد آن تشنج خبرگزاری فارس طی گزارشی با عنوان «پشت پرده دعوای شورا»، درباره اقراریان و امانی از مخالفان جدی زاکانی نوشت: «یکی از اعضای شورای شهر درباره هجمه 2 عضو شورا به شهردار تهران گفته. اقراریان توقع داشت شهردار منطقه محل سکونتش را خودش معرفی کند. امانی هم پس از دستگیری برادرش به جرم دریافت رشوه، شروع به مخالفت کرد.»

اقراریان و امانی اما گزارش فارس را «پروژه حمله به منتقدین زاکانی» خوانده و با هشتگ «فامیل‌بازی» اشاره کردند به اینکه مدیرمسئول خبرگزاری فارس از منسوبان و بستگان علیرضا زاکانی است. 

همزمان توپخانه این مخالفان به شدت عملکرد زاکانی را هدف گرفته است. از جمله سوده نجفی در حالی که هنوز تب تشنج ابتدای هفته در شورای شهر بالاست، زاکانی را تهدید کرده که اگر جزئیات قرارداد چند هزار میلیاردی در زمینه خرید 950 دستگاه شارژ AC و DC را که بدون مجوز شورا و طی تشریفات منعقد شده، شفاف‌سازی نکند، جزئیات را در صحن خواهم گفت. 

البته زاکانی در شهرداری پرونده‌های متعدد دیگری هم دارد که همچنان مورد سوال شورا و افکار عمومی است. 

 هدف یکی است؛ 

اخراج از بهشت

تا این لحظه مهدی اقراریان، مهدی عباسی، زهرا شمس احسان، جعفر شربیانی، حبیب کاشانی، ناصر امانی، سیدجعفر تشکری هاشمی، علی اصغر قائمی، سوده نجفی و نرجس سلیمانی جمع 10 نفره مخالفان زاکانی در شورای شهر را تشکیل داده‌اند که هدفشان نیز اخراج او از بهشت است. 

هرچه رسوایی‌هایی پوششی بودن در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر می‌شود، سمبه مخالفان زاکانی در شورای شهر هم پُرزورتر می‌شود؛ به نحوی که او را در سخت‌ترین روزهای دوران سیاسی‌اش قرار داده‌اند

مهدی اقراریان در این باره در مصاحبه‌ای گفته است: «ما به دنبال این هستیم که بتوانیم گزینه دیگری را جایگزین کنیم. البته برای عزل شهردار تهران همانطور ‌که گفتم نیاز به ۱۴ رأی داریم که در حال رایزنی با همکاران خودمان هستیم. بعضی از دوستان اعلام آمادگی کردند اما بنا به ملاحظاتی الان نمی‌توانیم اسامیشان را اعلام کنیم.»

او حتی اشاره‌ای به گزینه‌های مد نظر هم کرده و گفته که این گزینه‌ها هم از بین همکاران درون شورا است، هم از بین پرسنل باسابقه شهرداری و هم از میان افرادی که در کابینه شهید رئیسی حضور داشتند. 

در عین حال اما اقراریان اشاره کرده که مقدمه انتخاب شهردار جدید، عزل شهردار فعلی است که داریم آن را دنبال می‌کنیم. 

زاکانی این بار بر خلاف دوره قبل، یک کاندیدای پوششی شکست خورده است. کاندیدای مورد حمایت او در انتخابات رأی نیاورد و اکنون که از ماموریت انتخاباتی خود به بهشت بازگشته، با فشار حداکثری مخالفانش برای ترک کرسی شهرداری تهران رو به رو شده است

 تهران؛ گوشت قربانی جدال قالیبافیون - زاکانیون

فصل مشترک مخالفان زاکانی در شورای شهر اما نزدیکی و ارادت آنها به محمدباقر قالیباف است. اکثر آنها در جریان انتخابات ریاست جمهوری از اعضای فعال و موثر ستاد انتخاباتی قالیباف بودند.

برای نمونه حبیب کاشانی، رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در تهران بود و جعفر شربیانی، رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی قالیباف. دیگران نیز در ستادهای انتخاباتی وی فعالیت داشتند. 

درباره نرجس سلیمانی، بسیاری به نزدیکی همسر او یعنی «سید ابوذر خضرائی افضلی» به محمدباقر قالیباف اشاره می‌کنند. خضرایی افضلی در زمان شهرداری قالیباف صاحب امتیاز روزنامه تهران امروز بود و از سال 1391 نیز عضو هیأت مدیره و مدیرعامل خیریه زهرا مشیر الاستخاره، همسر قالیباف، با نام «متوسلین به امام رضا (ع)» بوده است.

سایت رجانیوز به عنوان حامی زاکانی در مطلب «بازی یاران قالیباف در شورای شهر»،  با اشاره به شکست قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری و ناکامی لیست او در انتخابات مجلس، نوشته است: «سال دیگر انتخابات شورای شهر برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد یاران قالیباف در شورای شهر و آنهایی که با حضور در لیست قالیباف برای انتخابات مجلس رأی نیاورده‌اند، از حالا خود را برای شورای شهر تهران آماده می‌کنند.»

رجانیوز ادامه داده: «این گونه بازی کردن در عرصه سیاست نمی‌تواند راهی برای بازگشت یاران قالیباف به عرصه سیاست باشد. این عملکرد، بیشتر راه را برای شورای شهر اصلاح‌طلبان هموار می‌کند.»

بدین ترتیب آنچه از تشنج ابتدای هفته شورای شهر و افشاگری‌ها درباره قراردادهای شهرداری و حواشی این منازعات پیداست، این است که دعوا در واقع میان حامیان و نزدیکان شهردار سابق و شهردار فعلی تهران بر سر ریاست بر پایتخت است و تهران در این میان، شهر کلان اما بی‌دفاع در برابر جدال دو جریانی است که دوران مدیریت هر دو مشحون از پرونده‌های فساد مفتوح است!

 

نظر شما