شناسهٔ خبر: 67691334 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

مصرف برق گوگل و مایکروسافت از 100 کشور دنیا هم بیشتر است

صاحب‌خبر -

طبق گزارش‌های اخیر مصرف برق دو کمپانی گوگل و مایکروسافت در سال 2023 از حدود صد کشور دنیا بیشتر بوده است. این مساله تا چه حد نگران‌کننده است؟

بر اساس آمارهای جدید از مصرف برق کمپانی‌های بزرگ در دنیا، گوگل و مایکروسافت هریک در طول سال 2023 معادل 24 تراوات ساعت برق مصرف کردند. این میزان از مصرف برق حدود صد کشور دنیا بیشتر است.

بر اساس این آمار که در شبکه X منتشر شد میزان مصرف برق مایکروسافت و گوگل با مصرف برق تقریبی کشور آذربایجان که میزان تولید ناخالص داخلی آن حدود 78.7میلیارد دلار است برابری می‌کند. سال گذشته البته درآمد کمپانی گوگل برابر با 307.4 میلیارد دلار و درآمد مایکروسافت حدود 211.9 میلیارد دلار برآورد شده بود.

این مصرف انرژی سرسام‌آور ضمن آن که نشان‌دهنده تاثیر شدید کمپانی‌های حوزه تکنولوژی روی وضعیت آلودگی آب و هوا در کره زمین است، می‌تواند سنجه‌ای از پتانسیل این کمپانی‌ها در کمک کردن به حوزه انرژی‌های پاک در دنیا باشد.

گوگل و مایکروسافت مصرف برق بیش از 100 کشور دنیا دارند

برای این که با ابعاد سرسام‌آور مصرف برق گوگل و مایکروسافت در سال 2023 آشنا شوید در نظر داشته باشید که کشورهای ایسلند، غنا، دومینیکن و تونس هریک مصرف برق سالانه حدود 19 ترا وات ساعت داشته و اردن سال گذشته حدود 20 ترا وات ساعت برق مصرف کرده است. به این ترتیب مصرف برق این دو غول حوزه تکنولوژی دنیا رقمی نزدیک به مصرف برق کشورهای لیبی (25 ترا وات ساعت) و اسلواکی (26 ترا وات ساعت) است.

سرور Microsoft سرور Microsoft

بخش عمده‌ای از این انرژی مصرفی گوگل و مایکروسافت صرف تامین انرژی سرورهای داده آن‌هاست که سرویس‌های ابری مختلفی مثل فضای نگهداری داده و محاسبات ابری را برای کاربران سرتاسر دنیا به ارمغان می‌آورند. گرایش شدید کاربران به هوش مصنوعی و توجهات فراوان به این حوزه نیز از دیگر عواملی است که باعث گسترده‌تر شدن سرورها و افزایش باورنکردنی میزان مصرف برق آن‌ها شده است.

مصرف برق گوگل مایکروسافت مصرف برق گوگل مایکروسافت

بد نیست بدانید که هر دو کمپانی گوگل و مایکروسافت متعهد به تامین تمام انرژی خود از منابع پاک تا پایان دهه اخیر میلادی شده و بودجه‌های هنگفتی را نیز برای دستیابی به این مهم در نظر گرفته‌اند. گوگل و مایکروسافت با ارزش‌های به‌ترتیب حدود 2.294 و 3.372 تریلیون دلار چهارمین و دومین کمپانی‌های ارزشمند در سرتاسر دنیا به شمار می‌روند. بنابراین چشم‌های بسیاری در دنیا به اقدامات بعدی این دو در راستای کاهش آلودگی هوا و حرکت در مسیر دستیابی به «زمین پاک» دوخته شده است.

در گجت نیوز بخوانید:
گوگل رسما به شکست بزرگ خود اعتراف کرد مصرف برق نجومی ChatGPT؛ زنگ خطری برای آینده! عجیب‌ترین منابع انرژی تجدیدپذیر که دانشمندان در حال بررسی آنها هستند

برچسب‌ها:

نظر شما