شناسهٔ خبر: 67682126 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

رابطه زناشویی منظم و پیشگیری از پیری مغز

دانشمندان دریافتند که رابطه جنسی مانند ورزش برای مغز عمل می‌کند، بطوریکه جریان خون را افزایش داده، انتقال دهنده‌های عصبی مفید را آزاد کرده و عملکرد شناختی را در سطح بالایی حفظ می‌کند.

صاحب‌خبر -

شفاآنلاین: سلامت >مزایای رابطه جنسی برای سلامتی به طور گسترده‌ای شناخته شده و به خوبی مستند شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که نه تنها سلامت قلب و عروق را تقویت می‌کند، بلکه استرس را کاهش داده، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کرده و به نشاط کلی، کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

به گزارش  شفا آنلاین:اگرچه توانایی رابطه جنسی برای بهبود مغز ما ممکن است دور از ذهن به نظر برسد، اما سه دلیل وجود دارد که می‌تواند این اتفاق را رقم بزند.

با توجه به جسمانی بودن، رابطه جنسی نوعی ورزش در نظر گرفته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که رابطه جنسی بر افزایش جریان خون به مغز، کاهش التهاب در بدن، افزایش عملکرد شناختی یا ادراکی و افزایش پروتئین‌هایی که باعث رشد و بقای نورون‌ها می‌شوند، تاثیر مستقیمی دارد.

همچنین رابطه جنسی استرس را کاهش می‌دهد، حافظه را تقویت می‌کند و باعث تشکیل نورون‌های جدید در هیپوکامپ (ناحیه‌ای از مغز که با حافظه مرتبط است) می‌شود.

در ضمن برانگیختگی و ارگاسم منجر به آزاد شدن انتقال‌دهنده عصبی دوپامین (dopamine) می‌شود. در افراد مسن، دوپامین برای بهبود حافظه اپیزودیک (episodic) یا روایی موثر است.

در مجموع، با حرکت افراد در طول زندگی و در سنین پیری، رابطه جنسی ممکن است یکی از راه‌های مبارزه با آتروفی مغزی (از دست دادن سلول‌ها و بافت درون مغز ) به دلیل توانایی آن در کاهش خطرات قلبی عروقی، کاهش استرس و ترشح دوپامین باشد.



نظر شما