شناسهٔ خبر: 67685661 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

برنامه‌ریزی چین برای منحرف‌سازی مسیر یک سیارک

مدیریت ملی فضایی چین (CNSA) از برنامه‌ریزی برای انجام اولین مأموریت دفاع سیاره‌ای خود و عملیات برخورد با یک سیارک خبر داد که قرار است تا سال ۲۰۳۰ و با هدف تأمین امنیت زمین انجام شود. مدیریت ملی فضایی چین (CNSA) از برنامه‌ریزی برای انجام اولین مأموریت دفاع سیاره‌ای خود و عملیات برخورد با یک سیارک خبر داد که قرار است تا سال ۲۰۳۰ و با هدف تأمین امنیت زمین انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ علاوه بر فرآیند برخورد، مشاهدات علمی شامل بررسی تخته‌سنگ‌ها، بین ۶ ماه تا یک سال پس از برخورد، با هدف مطالعه‌ی منظومه‌ی شمسی و نحوه‌ی شکل‌گیری آن نیز به طور همزمان توسط یک فضاپیمای مجزا و همکار انجام خواهد شد.

جرم سیارکی موسوم به ۲۰۱۵XF261 با عرض حدود ۳۰ متر، به عنوان جرم هدف برای این عملیات انتخاب شده است. این سیارک، اخیرا با سرعت ۴۲ هزار کیلومتر بر ساعت (۳۰ برابر سرعت صوت) از فاصله‌ی ۵۰ میلیون کیلومتری زمین عبور کرد.

گمان بر این است که این سیارک، از بقایای مواد تشکیل دهنده‌ی سیاره‌ها در ۴/۶ میلیارد سال پیش بوجود آمده است و لذا ارزش مطالعاتی بالایی دارد. دستیابی به توانمندی دفاع در برابر سیارک‌های نزدیک به زمین، از مهمترین اهداف این مأموریت به شمار می‌رود. بنا بر برخی اطلاعات غیررسمی، این پرتاب احتمالاً در سال ۲۰۲۷ انجام خواهد شد.

آنچه چین در این مأموریت انجام خواهد داد، ترکیبی از مأموریت دارت (DART) ناسا در سال ۲۰۲۲ و همچنین مأموریت آتی (اکتبر ۲۰۲۴) اعزام فضاپیمای هِرا (Hera) توسط آژانس فضایی اروپا به زوج‌سیارک دیدیموس (Didymos) است.

انتهای پیام/

نظر شما