شناسهٔ خبر: 67679606 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سرعت وزش باد در اصفهان تشدید می‌شود/ ثبت دمای ۴۰ درجه در ۱۷ شهر استان

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور هشدار زرد با تشدید سرعت وزش باد در مناطق مستعد از ثبت دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد در ۱۷ شهر استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

مینا معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: براساس تحلیل الگوهای همدیدی و بررسی نقشه‌های پیش‌یابی در بخش‌هایی از شرق و شمال استان در ساعات عصر و اوایل شب سرعت باد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: مطابق با این پیش‌بینی‌ها، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا در نواحی شرقی و شمال استان با تشدید وزش باد و نواحی مرکزی با شدت کمتری همراه است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور هشدار سطح زرد طی مخاطرات ناشی از وزش باد و گردوخاک، تصریح کرد: در سایر مناطق طی ساعات صبح آسمانی صاف و بعدازظهر گاهی افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی درباره صدور هشدار سطح زرد با وزش باد، گردوخاک و کاهش دید از شامگاه یکشنبه بیست‌چهارم تا روز سه‌شنبه بیست‌وششم تیر در استان، گفت: وزش باد به نسبت شدید تا شدید همراه با گرد و خاک، کاهش دید و افزایش آلایندگی هوا در مناطق شمال، مرکز و شرق استان پیش‌بینی می‌شود که شدت آن در نیمه شمالی استان خواهد بود.

معتمدی ادامه داد: بر پایه اطلاعیه امروز اداره کل هواشناسی استان اصفهان، باد شدید و گردوخاک در مناطق شمال، شرق و مرکزی اصفهان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خور و بیابانک، برخوار (دولت‌آباد)، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین‌شهر)، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، شاهین‌شهر و میمه، نائین، نجف‌آباد، ورزنه، شهر اصفهان و فرودگاه شهیدبهشتی را فرا می‌گیرد.

وی، نسبت به کم شدن شعاع دید به ویژه در محورهای شرق و شمال استان و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال هشدار داد و افزود: شهروندان به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان کمتر از پنج سال از حضور در فضای باز بپرهیزند.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان تاکید کرد: شهروندان برای جلوگیری از خسارات احتمالی از تردد و پارک خودرو در مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان فرسوده خودداری کنند و احتیاط در تردد، ممنوعیت پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه از امروز تا وقت پنجشنبه افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق استان و روز جمعه کاهش جزئی دما مورد انتظار است، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۱ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

معتمدی پیرامون اینکه دمای هوای ۱۷ شهرستان اصفهان بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، افزود: کبوترآباد با دمای ۴۲، شهر اصفهان، خمینی‌شهر، مهاباد، ورزنه، با دمای ۴۱، آران و بیدگل، بادرود، برخوار (دولت‌آباد)، خوروبیابانک، فرودگاه اصفهان، فلاورجان، کاشان، کوهپایه، لنجان، مبارکه، مورچه خورت، نجف‌آباد، با دمای ۴۰، به ترتیب گرم‌ترین نقاط در استان ثبت شدند.

وی درباره ثبت دمای پایین‌تر از ۴۰ درجه در ۱۶ شهر استان خاطرنشان کرد: بیشینه دمای کبوترآباد با ۴۲ درجه گرم‌ترین و فریدونشهر با ۳۲ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین، شهرستان بوئین میاندشت با کمینه ۱۲ سیلسیوس پایین‌ترین دما در مناطق استان هستند.

نظر شما