شناسهٔ خبر: 67669773 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

گردوخاک و افزایش آلایندگی هوا در راه آسمان اصفهان/ دمای ۷ شهر بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور هشدار سطح زرد تا اواسط هفته جاری از پیش‌بینی وزش باد به نسبت شدید تا شدید همراه با گردوخاک، کاهش دید و افزایش آلایندگی هوا در مناطق شمال، مرکز و شرق استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر شیب فشاری در بخش‌هایی از شرق و شمال استان تا اواسط هفته آینده بر روی استان است.

وی افزود: بر این اساس چنین شرایطی سبب افزایش سرعت باد در برخی از مناطق شمالی و شرقی استان خواهد شد و وضعیت فعال شدن کانون‌های گردوخاک و به تبع آن کاهش دید و کیفیت هوا در این نواحی مورد انتظار است که با شدت کمتری به نقاط مرکزی نفوذ می‌کند.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره صدور هشدار سطح زرد با وزش باد، گردوخاک و کاهش دید از شامگاه امروز تا روز سه‌شنبه بیست‌وششم تیر، تصریح کرد: وزش باد به نسبت شدید تا شدید همراه با گرد و خاک، کاهش دید و افزایش آلایندگی هوا در مناطق شمال، مرکز و شرق استان پیش‌بینی می‌شود که شدت آن در نیمه شمالی استان خواهد بود.

وی ادامه داد: بر پایه اطلاعیه امروز اداره کل هواشناسی استان اصفهان، باد شدید و گردوخاک در مناطق شمال، شرق و مرکزی اصفهان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خور و بیابانک، برخوار (دولت‌آباد)، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین‌شهر)، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، شاهین‌شهر و میمه، نائین، نجف‌آباد، ورزنه، شهر اصفهان و فرودگاه شهیدبهشتی را فرا می‌گیرد.

حاجی‌بابایی، نسبت به کم شدن شعاع دید به ویژه در محورهای شرق و شمال استان و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال هشدار داد و گفت: شهروندان به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان کمتر از پنج سال از حضور در فضای باز بپرهیزند.

وی تاکید کرد: شهروندان برای جلوگیری از خسارات احتمالی از تردد و پارک خودرو در مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان فرسوده خودداری کنند و احتیاط در تردد، ممنوعیت پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال توصیه می‌شود.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۰ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی پیرامون اینکه دمای هوای هفت شهرستان اصفهان بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، افزود: بادرود با دمای ۴۳، و کاشان با دمای ۴۱ درجه، شهر اصفهان، آران و بیدگل، خمینی‌شهر، کبوترآباد و مهاباد با دمای ۴۰ به ترتیب گرم‌ترین نقاط در استان ثبت شدند.

حاجی‌بابایی درباره ثبت دمای پایین‌تر از ۴۰ درجه در ۲۶ شهر استان خاطرنشان کرد: بادرود با دمای ۴۳ درجه سانتی‌گراد و بوئین میاندشت با کمینه دمای ۱۲ درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

نظر شما