شناسهٔ خبر: 67677784 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سوگواری اهالی استان فارس در تاسوعای حسینی

زهرا عسگری

امروز، ۲۵ تیرماه ۱۴۰۳ مصادف با تاسوعای حسینی است. روزی که ماتمی عظیم بر دل‌های پیروان مکتب عشق و بندگی چنگ می‌زند. امروز روز وداع با وفادارترین است. روزی که به خاطر حماسه‌سازی‌های سقای دشت کربلا، با نام آب، این مایه حیات، عجین شده است. در طول تاریخ، چه بسیار دل‌های بیداری با خوانش حماسه‌های ابوالفضل‌العباس(ع) در دشت کربلا، لرزیدند و پندها گرفتند و راه حق را در پیش گرفتند.

صاحب‌خبر -

آسمان بغض کرد و برای رفتن بزرگ مردی چون عباس گریست. او آبشاری بود که از کوهی استوار چون علی(ع) جاری شد و در سرشاری از عطش سوخت. قهرمان نهر علقمه که شمس و قمر از نور جمالش خجل می‌شوند، افسانه و اساطیر نبود، مردی بود که مثل یک عَلَم هیچ وقت بر زمین نماند.

هر ساله و مطابق با سنت شیعیان همزمان با تاسوعای حسینی و سالروز شهادت حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) مراسم سوگواری متعددی در جای جای نقاط دنیا برگزار می‌شود که در استان فارس نیز مانند سایر نقاط کشورمان این برنامه‌ها برپاست.

قریب به۷ هزار هیئت مذهبی استان فارس در تمام نقاط استان فارس در این ایام اقدام به برپایی مراسم سوگواری حسینی کرده‌اند که در هر نقطه و شهری این برنامه‌ها متناسب با آداب و رسوم منطقه مربوط به خودشان برگزار می‌شود.

در استان فارس رسم برخی از هیئات مذهبی در این است که از صبح روز تاسوعا، عزاداری‌های خود را با سینه‌زنی و زنجیرزنی و حرکت به سمت بقاع متبرکه آغاز کنند و در نهایت تا هنگامه اذان ظهر این مراسم را ادامه داده و اقدام به برپایی نماز جماعت می‌کنند.

سنت دیرینه شیرازی‌ها در اقامه عزای حسینی

در شیراز هم مطابق سنت دیرینه شیرازی‌ها، حرکت دسته‌جات عزاداری سینه‌زنی و زنجیرزنی از صبح امروز از ۴ مسیر به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و همچنین سایر بقاع متبرکه و گلزارهای شهدا آغاز شده است تا به اذان ظهر خاتمه یابد و بعد از آن در شب عاشورای حسینی هم دوباره همین حرکت تکرار خواهد شد تا در روز عاشورا این برنامه‌های سوگواری و عزاداری به اوج خود برسد.

سوگواری در تاسوعای حسینی در تمام نقاط فارس

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت سقای دشت کربلا، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) گفت: همه ما حضرت عباس(ع) را به وفاداری و بصیرت می‌شناسیم. بزرگمردی که حماسی‌ترین و ماندگارترین راه وفاداری به ولایت را طی کرد و از این طریق در تاریخ جاودانه شد.

رضا محمدیان با تأکید بر اینکه حضرت عباس(ع) خوش‌اخلاق‌ترین مردمان بود و مصداق بارز آیه شریفه «...أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ...» بود، افزود: این بزرگ مرد، با بصیرت عمیق خود، حق را از باطل بازشناخته و همیشه از حق و حقیقت اطاعت می‌کرد و در حفظ آن می‌کوشید.

درس‌هایی در مکتب حضرت عباس(ع)

وی با بیان اینکه حضرت عباس(ع) تنها در چند ساعت از روز عاشورا، زیباترین تصویر وفاداری و از خودگذشتگی را ترسیم کرد، گفت: اطاعت کامل از پروردگار، پیامبر و ائمه معصوم(ع)، عدم کوتاهی در راه مجاهدت در مسیر حق، کوتاهی نکردنش در برابر امام زمان خویش، نشانه‌هایی روشن از کمال صفات انسانی و فضایل شخصیتی حضرت ابوالفضل العباس(ع) به عنوان یک انسان کامل است.

محمدیان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در ایام دهه اول محرم، تمام هیئات مذهبی فارس تدارک گسترده‌ای برای اقامه عزای حسینی انجام داده‌اند که این برنامه‌ها تا پایان ماه محرم و صفر ادامه دارد، گفت: در تاسوعا و عاشورای حسینی و همچنین اربعین حسینی، شور حسینی به اوج خود می‌رسد و در استان فارس هم شاهد حضور گسترده عاشقان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت(ع) در مراسم سوگواری حسینی هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: تمام هیئات مذهبی استان فارس در تاسوعا و عاشورای حسینی در حال اقامه عزای حسینی هستند، گفت: برنامه‌های سوگواری حسینی منطبق با آیین هر منطقه‌ای از صبح امروز در حال برگزاری هستند و این برنامه‌ها همچنان ادامه دارد. در شب عاشورا هم تمام هیئات مذهبی فارس اقدام به اقامه عزای حسینی می‌کنند.

سوگواری در تاسوعای حسینی در تمام نقاط فارس

وی بیان کرد: در شیراز عزاداری‌های هیئات مذهبی عمدتاً با محوریت حضرت شاهچراغ(ع) و عرض ادب به ساحت مقدس ایشان صورت می‌گیرد. بدین صورت که هیئات مذهبی نقاط و محلات مختلف شیراز از مسیرهای از پیش تعیین شده به صورت دسته‌جات عزاداری به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند و در حرم مطهر بعد از عرض ادب به ساحت مقدس حضرت و سوگواری و عزاداری، از درب دیگر خارج می‌شوند.

محمدیان تصریح کرد: در روز عاشورا هم برنامه‌های عزاداری و سینه‌زنی از ابتدای صبح با محوریت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و سایر بقاع متبرکه و گلزارهای شهدا آغاز شده تا اذان ظهر و اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا خاتمه یابد. در بعدازظهر هم مراسم خیمه‌سوزان برگزار شده و در شب هنگام نیز شام غریبان حسینی اجرا می‌شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس به احیای قرآنی امام حسین(ع) و یاران باوفایش در شب عاشورا اشاره کرد و گفت: طبق این سنت، امسال جامعه قرآنی شیراز اقدام به برپایی احیای قرآنی کرده‌اند که این برنامه امشب، ۲۵ تیرماه از ساعت ۲۳:۳۰ در محل مسجد آقاباباخان شیراز آغاز می‌شود و تا ساعت ۳ بامداد ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

نظر شما