شناسهٔ خبر: 67672965 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان مدیریت: سهم کرمان از بهره مالکانه معادن سه برابر شد

کرمان - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان با بیان اینکه سهم این استان از اعتبارات بهره مالکانه معادن امسال سه برابر(۱۳ هزار و ۸۰ میلیارد ریال) شدگفت: این اعتبار برای نخستین بار در ابتدای سال جاری به استان ابلاغ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدرضا وحیدی عصر یکشنبه در کمیته برنامه ریزی شهرستان شهربابک با تسلیت ایام شهادت اباعبدالحسین(ع) افزود: تمامی معادن انفال هستند و به لحاظ قانونی باید بهره مالکانه‌ای را در زمان استخراج به دولت پرداخت کنند و هر معدن دار کوچک و بزرگ باید از این قانون تبعیت کند.

وی اظهار داشت: طی سال های گذشته رقم حق استان کرمان را از بهره مالکانه مشخص نمی کردند و پس از دوندگی رقمی جزیی به استان تخصیص می یافت اما امسال اتفاق دیگری افتاد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: در ابتدای سال جاری ۱۳ هزار و ۸۰ میلیارد ریال اعتبار به عنوان تبصره ۶ و بابت بهره مالکانه معادن برای نخستین بار به این استان ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: ابلاغ اعتبارات امسال در حالی است که این اعتبار در سال گذشته سه هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال بود و امسال سه برابر شده است که حرکتی رو به جلو تلقی می‌شود.

رییس سازمان مدیریت: سهم کرمان از بهره مالکانه معادن سه برابر شد نشست کمیته برنامه ریزی شهرستان شهربابک

وحیدی افزود: اعتبارات معادن در شرایطی به استان ابلاغ شده که نحوه توزیع آن به موجب قانون بین شهرستان هایی است که سهمی در پرداخت بهره مالکانه دارند لذا کل اعتبارات امسال را باید در شهرستان های محل فعالیت معدنی هزینه کنیم و هرکس بهره مالکانه بیشتری پرداخت کند، اعتبار بیشتری به آن شهرستان ابلاغ می کنیم.

وی بیان کرد: اعتبارات بهره مالکانه امسال را بین چهار شهرستان اصلی سیرجان، رفسنجان، شهربابک و زرند اختصاص دادیم و براین اساس ۹۶ درصد از اعتبارات بین این شهرستان ها توزیع می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: اعتبارات نفت استان کرمان امسال نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته اما اعتبارات شهربابک از یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال رسیده که افزایش این رقم به علت افزایش اعتبارات معادن بوده است.

۵۰ درصد اعتبارات سال گذشته در کرمان تخصیص یافت

وی همچنین اضافه کرد: مجموع اعتبارات عمرانی استان بزرگ با هزینه بالا کرمان در سال گذشته ۶۶ هزار میلیارد ریال بود که در نهایت ۵۰ درصد از این اعتبارات به استان تخصیص یافت و ۱۴ درصد از این میزان اسناد خزانه برای سال ۱۴۰۵ بود.

وحیدی افزود: برای هزینه اسناد خزانه، ۲۱ درصد سالانه برای حفظ قدرت خرید به مبلغ آن اضافه می شود لذا برای هزینه این اعتبارات باید میزان ۴۲ درصد از سندهای اسناد خزانه را افزایش دهیم، ضمن آنکه رقم قرارداد پیمانکار برای دریافت اسناد خزانه بالاتر است.

وی با بیان اینکه مسایل و مشکلات مدیران برای اجرای پروژه های عمرانی در شهربابک بسیار زیاد است تصریح کرد: در صورتی که اعتبارات را به یک میزان روی پروژه ها توزیع کنیم، هیچ کدام به سرانجام نمی رسد و زحمات دولت منجر به بهره برداری از پروژه ها در موعد مقرر نمی شود لذا اجرای این طرح ها کام مردم را نیز شیرین نمی کند.

۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در حساب دستگاه های اجرایی باقی مانده است

وحیدی خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبارات در سال گذشته در استان کرمان ۳۳ هزار میلیارد ریال به صورت نقدی و اسناد خزانه بود و حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال از این اعتبارات در حساب دستگاه های اجرایی باقی مانده یعنی که نتوانستند آن را هزینه کنند.

وی ادامه داد: دستگاه ها در این بخش مقصر نیستند زیرا پروژه ها با رقمی در کمیته برنامه ریزی شهرستان ها مصوب می شود که هیچ پیمانکاری برای همکاری در این طرح‌ها درخواست نمی دهد لذا مناقصه چندین بار برگزار و پیمانکاران به علت ضرر از اجرای پروژه ها خودداری می کنند.

وحیدی با بیان اینکه این موارد بخاطر اولویت بندی نکردن پروژه ها پیش می آید عنوان کرد: اعتباراتی که برای اجرای پروژه ها مصوب می کنیم رقمی بسیار ناچیز دارند و در این زمینه برخی از مدیران دولتی دچار خواب اصحاب کهف شدند و تصور می کنند که قدرت خرید مثل ۲۰ سال پیش بوده و تغییر نکرده است.

وی گفت: اگر بخواهیم در توزیع اعتبارات همه را راضی کنیم هیچ کمکی به توسعه شهرستان نمی کنیم لذا باید پروژه ها را از مبلغ ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریالی که امسال برای شهرستان شهربابک مصوب شده، اولویت بندی کنیم ضمن آنکه پروژه های که به اعتبار بسیار زیادی نیاز دارند را متوقف کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ابراز داشت: عده ای در استان کرمان گمان می کنند که اگر پروژه ای را حذف کنند ردیف بودجه آن حذف می شود و امکان احیای آن دیگر وجود ندارد لذا خط بطلانی بر این نوع نگرش ها می‌کشم و اعلام می کنم که این اختیار در دست استان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه بایستی اجرای پروژه ها به گونه ای باشد که در کوتاهترین زمان ممکن به بهره برداری برسند یادآور شد: پس از ورود کارشناسی به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال باقی مانده در حساب دستگاه ها، به این نتیجه رسیدیم که دستگاه ها نمی توانند این اعتبارات را هزینه کنند نه اینکه نخواهند، زیرا با این ارقام پیمانکاری در مناقصه ها شرکت نمی کند.

وحیدی در ادامه با اشاره به اینکه اجرای برخی پروژه های عمرانی به صورت امانی بوده است ادامه داد: به عنوان مثال اعتبارات را صرف تعداد پروژه های کمتری کنیم تا کار با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.

رییس سازمان مدیریت: سهم کرمان از بهره مالکانه معادن سه برابر شد بازدید رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان از پروژه های عمرانی شهرستان شهربابک

ضرورت استفاده از ظرفیت مولدسازی و تهاتر

وی با تاکید بر اینکه بایستی از ظرفیت مولدسازی و تهاتر برای اتمام پروژه های عمرانی در شهرستان ها استفاده کنیم، گفت: ۱۰۰ درصد منابع از محل درآمد فروش مولد سازی را به همان شهرستان اختصاص می دهیم و اولویت هزینه با همان دستگاه و شهرستان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: همراهی لازم در این بخش در استان کرمان وجود دارد که اگر ملکی در شهرستان وجود دارد با تغییر کاربری آن به تجاری، از محل فروش ملک چند پروژه را در شهرستان به اتمام برسانیم و در این زمینه ساختمان های اطراف بیمارستان شفا کرمان را به تجاری تبدیل کردیم و هفت هزار میلیارد ریال از اعتبارات مورد نیاز اجرای بیمارستان ۷۰۰ تخت خوابی را در شهر کرمان تامین کردیم.

وی ابراز داشت: ظرفیت اجرای قانون مولدسازی در استان کرمان محیا شده و از این محل می توانیم پروژه ها را تامین مالی و تکمیل کنیم.

وحیدی با اشاره به ضرورت اجرای تهاتر با بخش خصوصی در شهربابک گفت: پیمانکاران حتی اگر رقم را بالاتر ببینند، باید توان مالی مناسب داشته باشند، و در این خصوص پیمانکاران سطح بالا بدهی مالیاتی و بیمه ای دارند که می توانیم از این محل تهاتر انجام دهیم.

وی افزود: همچنین می توانیم در صورتی که پیمانکار منفی کار کرد، املاکی را به ازای طلب به آن پرداخت کنیم.

وحیدی تاکید کرد: باوجود وضعیت مالی کشور باید هدف ما اجرا و بهره برداری از پروژه های عمرانی در شرایط موجود باشد تا مشکلات مردم را حل کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه درصدی از مالیات ارزش افزوده را دولت به روستاهای فاقد دهیاری پرداخت می کند افزود: مصوبه شورای نظارتی مشکل خرید ماشین آلات برای روستاها را رفع کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: هیچ مشکلی بدون راه حل وجود ندارد و ابتدا باید این مشکلات را مطرح کرد و اگر در اجرا مشکل خاصی وجود داشت، با همکاری دستگاه های نظارتی آن را رفع کنیم.

یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای مشارکت‌های دولتی و خصوصی

وی با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه گذاران خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی علاوه بر اعتبارات دولتی باید برنامه ریزی ویژه و بیشتری روی جذب سرمایه گذار داشته باشند و تمامی دستگاه های دولتی در تمامی حوزه ها باید به این بخش ورود کنند.

وحیدی افزود: امسال اعلام شده که ۱۰ درصد اعتبارات دولتی را صرف مشارکت های خصوصی و دولتی کنید که این میزان در استان کرمان یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است و از این اعتبارات می توان برای اقتصادی کردن پروژه ها و واگذاری آن به بخش خصوصی استفاده کرد.

وی با اشاره به ضرورت ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی و تولیدی با استفاده از این ظرفیت تصریح کرد: واقعیت اینست که فقط با اعتبارات دولتی نمی توان رشد و توسعه را محقق کرد و در شرایطی که کشور به سمت توسعه مشارکت‌های دولتی و خصوصی پیش می رود، در این حوزه آمادگی همکاری داریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان همچنین با بیان اینکه برخی دستگاه ها از روند دریافت مجوز ماده ۲۳ یک غول ساختند گفت: زمانی می خواهیم یک پروژه تعریف کنیم، باید ابتدا مکان آن مشخص باشد و نقشه های اجرایی این پروژه را داشته باشیم، هزینه و متراژ برآورد آن نقشه را محاسبه کرده و حداقل ۲۰ درصد اعتبارات برای اجرای پروژه در سال نخست را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در صورتی که پروژه ای این شرایط را داشته و استعلام پدافند غیرعامل و محیط زیست را دریافت کند، ما مجوز ماده ۲۳ آن پروژه را صادر می کنیم.

رییس سازمان مدیریت: سهم کرمان از بهره مالکانه معادن سه برابر شد بازدید رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان از پروژه های عمرانی شهرستان شهربابک

وضعیت مدارس کرمان مناسب نیست

وحیدی افزود: وضعیت مدارس در استان کرمان و شهرستان شهربابک خیلی مناسب نیست و برخی از مدارس با قدمت بالا استحکام لازم را ندارند و در این زمینه اعتباراتی برای مدارس و آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: باید به سمت احداث مدارس برویم نه تجهیزات و در این زمینه مشکل خاصی وجود نداریم و آمادگی همکاری برای مولدسازی برای املاک آموزش و پرورش را داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سند آمایش استان کرمان و شهرستان شهربابک تهیه شده و منظومه های روستایی این شهرستان مورد مطالعه قرار گرفته و این شهرستان کمبود و مشکلی در حوزه برنامه ریزی ندارد و در این زمینه تکلیف مشخص شده است.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی و فرماندار این شهرستان نیز مسایل و مشکلات اجرای پروژه های عمرانی این شهرستان را بازگو کردند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان همچنین در سفر یک روزه به شهرستان شهربابک از پروژه های عمرانی این شهرستان بازدید کرد.

نظر شما