شناسهٔ خبر: 67672769 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بهسازی محیط و اطلاع‌رسانی به مردم از عوامل مهم در کنترل تب دنگی

دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت در سفر به بندرعباس جهت بررسی اقدمات انجام شده در رابطه با تب دنگی، گفت: تیم‌های ما در بندرلنگه و سایر شهرستان‌ها در حال کار هستند؛ اما کنترل بیماری تب دنگی، مختص دانشگاه علوم پزشکی نیست. این بیماری نیاز به بهسازی محیط و اطلاع‌رسانی به مردم دارد. دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت در سفر به بندرعباس جهت بررسی اقدمات انجام شده در رابطه با تب دنگی، گفت: تیم‌های ما در بندرلنگه و سایر شهرستان‌ها در حال کار هستند؛ اما کنترل بیماری تب دنگی، مختص دانشگاه علوم پزشکی نیست. این بیماری نیاز به بهسازی محیط و اطلاع‌رسانی به مردم دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا هرمزگان، دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت در سفر به بندرعباس جهت بررسی اقدمات انجام شده در رابطه با تب دنگی، گفت: تیم‌های ما در بندرلنگه و سایر شهرستان‌ها در حال کار هستند؛ اما کنترل بیماری تب دنگی، مختص دانشگاه علوم پزشکی نیست. این بیماری نیاز به بهسازی محیط و اطلاع‌رسانی به مردم دارد.

دکتر فرشیدی اظهار کرد: بندرعباس مهم‌ترین شهر اقتصادی ایران و منبع ورودی به کشور است. همچنین استان هرمزگان در نزدیکی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است که بیماری در آن‌ها وجود دارد. از سال 98 نیز پشه آئدس به عنوان مهم‌ترین عامل انتقال بیماری تب دنگی در استان هرمزگان مشاهده شد.

وی افزود: تیم‌های ما در بندرلنگه و سایر شهرستان‌ها در حال کار هستند؛ اما بیماری تب دنگی، بیماری مختص دانشگاه علوم پزشکی نیست. این بیماری نیاز به بهسازی محیط و اطلاع‌رسانی به مردم دارد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: تب دنگی درصورتی که کنترل نشود می‌تواند بیشتر از کووید19 برای کشور خطرناک باشد و اقتصاد کشور را درگیر کند و اگر امروز در هرمزگان اقدامی انجام می‌دهیم برای کل کشور است.

این مقام مسئول اظهار کرد: اقداماتی که امروز در استان هرمزگان برای کنترل بیماری انجام می‌شود، از فرد سم‌پاشی که در هوای گرم در زیستگاه‌های پشه مشغول کار است تا مسئولی که با مدیریت خود توانسته وضعی را نشان دهند که بتوانیم بگوییم بیماری کنترل شده است و امروز در هیچ بیمارستانی بیمار بستری نداریم و کار بسیار بزرگی انجام شده است.

وی افزود: از همه دستگاه‌ها انتظار داریم که فکر کنند بیماری تب دنگی برای آن‌هاست و فکر نکنند همه امور با دانشگاه علوم پزشکی است. 25درصد این موضوع برعهده وزارت بهداشت است.

فرشیدی تاکید کرد: تب دنگی هنوز کنترل‌شده است ولی هرلحظه ممکن است که این کنترل را از دست بدهیم، فقط کافی است که در استان هرمزگان یک بارندگی داشته باشیم. 

معاون وزیر بهداشت گفت: 2-3 ماه پیش وفور پشه خیلی زیاد بود، اما توانستیم با اقداماتی وفور پشه را کاهش دهیم. باید توجه داشته باشیم که تخم پشه در استان پراکنده است و چنانچه یک بارندگی داشته باشیم و آب به تخم پشه برسد، فعال می‌شود و اگر محل زیست پشه را ناامن نکنیم باید منتظر باشیم که تمام بخش اقتصادی استان تحت تاثیر قرار گیرد.

وی افزود: بعد از ابلاغ دستورالعمل پدافند غیرعامل زیستی از همه دستگاه‌ها انتظار داریم که بیشتر پای کار بیایند.

دکتر فرشیدی در رابطه با علائم بیماری گفت: پس از گزش پشه، بیماری معمولا با تب شروع می‌شود، بعد از آن بدن‌درد تمام بدن را درگیر می‌کند. درد بسیار شدید استخوان، درد چشم، سردرد و بی‌اشتهایی نیز از دیگر علائم شکل ساده بیماری است. در حالت پیشرفته، بیمار دیگر قادر به بیرون آمدن از تخت و انجام کارهای عادی نیست و باید در بیمارستان بستری شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت بیان کرد: هر بیماری که سابقه گزش داشته و دارای علائم عمومی این بیماری باشد که بیشتر از2-3روز طول کشیده باشد، باید این احتیاط را داشته باشیم که ممکن است به تب دنگی مبتلا باشد. همچنین ممکن است بسیاری از بیماران علائم نداشته باشند.

دکتر فرشیدی با تاکید بر اینکه بهسازی محیط برای پیشگیری از ابتلا به تب دنگی بسیار مهم است، افزود: بیماران مبتلا به تب دنگی باید حتما ایزوله شوند و با استفاده از پشه‌بند امکان تماس پشه با بیمار را کم کنیم. جدا کردن فرد بیمار از افراد سالم خیلی مهم است؛ این به این معنا نیست که بیمار می‌تواند بیماری منتقل کند. تب دنگی از طریق تنفس، دست دادن یا روبوسی منتقل نمی‌شود بلکه پشه آئدس که عامل انتقلال بیماری است، بیماری را از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می‌کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: بندرعباس آزمایشگاه خوبی دارد که توانسته‌اند ویروس را در پشه‌ها تشخیص دهند اما نسبت پشه‌های آلوده خیلی کم است. اگر انتقال صورت گیرد، کنترل آلودگی پشه‌ها سخت خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت درمورد داروی درمان تب دنگی گفت: برای بیماری که تب و بدن‌درد داشته باشد مسکن تجویز می‌شود اما بیماری تب دنگی داروی خاصی ندارد. در سطح جهانی واکسن آن وجود دارد اما برای کشورهایی‌ است که وفور پشه خیلی زیاد و امکان درگیری بالاست. واکسن برای کشور ما هنوز توصیه نشده است و نیازی به استفاده از آن نیست.

وی اضافه کرد: در6ماه اول 2024 آمار ابتلا به بیماری در جهان نسبت به کل سال 2023، 2برابر شده است و باتوجه به افزایش ابتلا به بیماری در سطح دنیا موسسات بین‌المللی باید واکسن‌های مناسب‌تری تولید کنند.

دکتر فرشیدی با اشاره به اینکه مسافرانی از کشورهای خارجی به ایران وارد شده و به بیماری مبتلا هستند، افزود: 11مورد انتقال محلی در شهرستان بندرلنگه داشته‌ایم که فقط در چند محله بوده و با توجه به اقدامات انجام شده، انتقال بیماری محدود شده است. در بین حجاج نیز تنها یک نفر از حجاج استان هرمزگان به بیماری مبتلا شده بود.

وی اظهار کرد: تاکنون در 5 استان کشور شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و بوشهر پشه آئدس مشاهده شده اما در همه این استان‌ها بیمار مشاهده نشده است.

دکتر فرشیدی در پایان گفت: درصورت تشخیص دیرهنگام و همچنین در افراد مسن، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و مادران باردار بیماری سخت‌تر خواهد بود و ممکن است 0.5 تا یک درصد مرگ هم رخ دهد.

نظر شما