شناسهٔ خبر: 67671013 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فریب تبلیغات تورهای غیرمجاز را نخورید

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار از شهروندان خواست فریب تورهای غیرمجاز گردشگری را نخورند.

صاحب‌خبر -

حسنعلی حبیب‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با تدابیر اتخاذ و پیگیری‌های انجام شده توانستیم از برگزاری تورهای غیرمجاز در شهرستان جلوگیری کنیم.

وی در همین خصوص توضیح داد: همه ساله برخی افراد سودجو همزمان با فرا رسیدن فصل بهار و ایام تابستان نسبت به برگزاری تورهای طبیعت‌گردی بدون داشتن مجوز اقدام می‌کنند که با همکاری دستگاه‌های اجرایی سطح شهرستان از فعالیت عمده این افراد متخلف جلوگیری شد.

حبیب‌پور در همین خصوص از شناسایی بیش از ۲۰ مورد تور غیرمجاز گردشگری خبر داد و گفت: جلساتی با این افراد برگزار و تعهد نیز گرفته شد که اگر مجدد بدون مجوز اقدام به برگزاری تور گردشگری کنند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

مرمت چند بنای تاریخی

وی در ادامه با توجه به اقدامات انجام شده طی سه ماه گذشته، از شروع عملیات مرمت چند بنای تاریخی در شهرستان خبر داد و افزود: حسینیه قنادها، بدنه و دالان ورودی خانه جعفرزاده از جمله بناهایی بوده‌اند که مرمت آنها آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار با اشاره به اینکه از قسمت شرقی خانه جعفرزاده درب دیگری برای ورود به بنا بازگشایی شده است، گفت: برای مرمت این بنا حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار جذب شده است.

وی همچنین با اشاره به بازسازی یکی از طاق‌های زیرزمین، ازاره‌های اجری، کف سازی، گچ کاری، بازسازی برخی از طاقچه‌ها و... در حسینیه قنادها بیان کرد: در مناره خسروجرد چون برخی افراد سودجو با حفاری آسیب‌هایی را به بنا وارد کرده بودند به صورت اضطراری مرمت انجام و آسیب‌هایی که به بنا وارد کرده بودند رفع شد.

فریب تبلیغات تورهای غیرمجاز را نخورید

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار با بیان اینکه سال گذشته برای جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های بیشتر به گنبد و بنای آرامگاه اسرار پیگیری‌های لازم صورت گرفت، گفت: با پیگیری‌های لازم توانستیم اعتباری را جذب و به زودی نسبت به جمع‌آوری کاشی‌های گنبد و مرمت اقدام می‌شود.

انجام طرح مطالعاتی بازارچه سرپوشیده

حبیب‌پور در ادامه به وضعیت پروژه‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: اقدامات طرح مطالعاتی بازارچه سرپوشیده انجام شده و اعتباری نیز در همین راستا جذب شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم با همکاری کسبه و شهرداری اقدامات مرمتی را در این بازارچه انجام دهیم، افزود: از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ مورد نظارت بر ساخت و سازهای درون بافت تاریخی مربوط به رعایت ارتفاع و نماسازی را داشته‌ایم.

وی همچنین از تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی در بخش‌ها و سطح شهرستان خبر داد و گفت: به منظور صیانت و حفاظت از محوطه‌های تاریخی جذب افتخاری اعضاء انجمن میراث فرهنگی را داشته‌ایم.

حبیب‌پور با اشاره به اینکه تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت جامعه محلی بتوانیم بهتر در صیانت و حفاظت از محوطه‌های تاریخی که گسترده و پراکنده هستند عمل کنیم، اظهار کرد: هر هفته به صورت دوره‌ای سرکشی از آثار و محوطه‌های تاریخی در دستور کار قرار دارد.

وی با اعلام اینکه ماهیانه بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ مورد سرکشی از آثار تاریخی سطح شهر انجام می‌شود، اظهار کرد: طی سه ماه اخیر بالغ‌بر ۸۰ تا ۹۰ مورد استعلام مربوط به طرح‌های روستاهای شهرستان بوده که پاسخ لازم به بنیاد مسکن نیز داده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار در ادامه به وضعیت بازدید از موزه‌ها و اماکن و بناهای تاریخی سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: طی یک ماه اخیر بالغ‌بر ۱۱۱۰ نفر از دانش آموزان، مسافران، گردشگران و سایر اقشار جامعه از بناهای تاریخی سطح شهرستان بازدید داشته‌اند.

شناسایی ۲۰ اثر تاریخی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی

وی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم ۲۰ مورد از مالکین آثار تاریخی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی را شناسایی کنیم، افزود: با مالکین صحبت‌هایی در این خصوص انجام شده و اگر توافق کنند برای ثبت بنا اقدام خواهد شد. همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ مورد اعلام حریم‌های ثبت نشده تپه‌ها، محوطه‌ها و بناها به استان داشته‌ایم که برای به ثبت رسیدن اقدامات لازم انجام شده است.

وی در ادامه از معرفی ۲۰ مورد آثار ارزشمند واجد شرایط برای انجام اقدامات ثبتی خبر داد و گفت: از ابتدای امسال بیش از ۲۰ مورد بنای اضطراری برای حفاظت شناسایی شده است.

اعتبارات جوابگوی مرمت تمامی بناها و آثار تاریخی نیست

وی بیان کرد: هرچند اعتبارات موجود جوابگوی مرمت تمامی بناها و آثار تاریخی نیست اما سعی می‌شود با اولویت‌بندی بتوانیم جذب اعتبار مورد نیاز را داشته باشیم.

حبیب‌پور در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: توانستیم برای ۳۶ نفر دوره‌های آموزشی عمومی صنایع‌دستی را در رشته گلیم و زیورآلات سنتی برگزار کنیم که موفق به اخذ مجوز و دریافت گواهینامه شدند.

وی همچنین از احیاء دو رشته فرت بافی و گیوه‌بافی که در حال منسوخ شدن بودند خبر داد و گفت: با اقداماتی که توسط دو نفر از هنرمندان صورت گرفته دوره‌های آموزشی فرت بافی و گیوه‌بافی برگزار شد.

فعالیت ۱۲۰ کارگاه صنایع دستی در سطح شهرستان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار در ادامه به برپایی ۴ نمایشگاه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: اکنون ۱۲۰ کارگاه فعال صنایع‌دستی در سطح شهرستان فعالیت دارند، همچنین ۶ کارگاه در روستاهای تندک، عزیزآباد، قره قلی، سنجرو، افچنگ و یکی دیگر نیز ایجاد شده است.

وی با اشاره به صدور ۲۲ مورد تمدید پروانه تولید انفرادی و ۴۲ مورد صدور تمدید پروانه تولید کارگاهی اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم برای ۲۰ نفر پرونده اخذ تسهیلات مشاغل خانگی را تشکیل دهیم.

حبیب‌پور با تأکید بر اینکه معتقدیم ظرفیت و تأسیسات گردشگری برای استفاده اماکن تفریحی برای سطح شهر در حوزه گردشگری کم است، در همین راستا اقدام به جذب سرمایه‌گذار کردیم که تاکنون ۶ نفر نیز پیگیری‌های لازم را برای اخذ مجوز داشته‌اند.

فریب تبلیغات تورهای غیرمجاز را نخورید

وی یکی دیگر از وظایف میراث فرهنگی و گردشگری را بازدید از رستوران‌ها و مجموعه‌های بین‌راهی دانست و گفت: بازدیدها به صورت دوره‌ای توسط کارشناسان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و کمیته نظارت نیز صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هرماه ۶ مورد بازدید از رستوران‌ها صورت می‌گیرد، افزود: طی این مدت ۴ مورد بازدید از اقامتگاه‌های بوم گردی، ۶ مورد بازدید از دفاتر خدمات مسافرتی و برپایی مراسم سوگواری ایام محرم برای اولین بار در آرامگاه اسرار انجام شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار با اشاره به ۴ مورد بازدید از هتل‌های شهرستان، از ۵ مورد پیگیری پرونده‌های تأسیسات گردشگری برای صدور و تبدیل به پروانه‌های بهره‌برداری، ۱۵ مورد پیگیری امور از مراجع قضایی شامل کشف فلزیاب، سکه‌های تقلبی، حفاری‌های غیر مجاز و... خبر داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه تلاش می‌شود با همکاری شهرداری نسبت به جابجایی موزه مردم‌شناسی اقدام شود، افزود: با توجه به ایام محرم نظارت‌ها تشدید شده و توسط دستگاه‌های خدمات رسان نیز امیدواریم خدمات مطلوب و شایسته‌ای را در سطح شهرستان سبزوار که مدخل ورودی باب الرضا است به شهروندان ارائه دهیم.

زیرساخت‌ها برای جذب گردشگر فراهم است

وی در ادامه به وضعیت شهرستان به لحاظ زیرساخت‌ها برای جذب گردشگر اشاره کرد و گفت: گرچه زیرساخت‌ها فراهم شده اما هنوز یکسری مشکلات و معضلاتی را داریم. به عنوان مثال راه دسترسی مناره خسروجرد برای گردشگر مناسب نیست و با خطرات و مخاطراتی مواجه است؛ البته برخی بناهای دیگر هم با همین مشکلات مواجه‌اند.

حبیب‌پور اذعان کرد: اگر اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد و بتوانیم بنایی را به طور کامل ساماندهی کنیم قطعاً در جذب گردشگر کمک شایانی خواهد شد در غیر این صورت موفق نخواهیم بود.

فریب تبلیغات تورهای غیرمجاز را نخورید

وی با بیان اینکه در شهرستان سبزوار به لحاظ اقامت مسافران و زائران با هیچ مشکلی مواجه نیستیم، افزود: ضریب ماندگاری برای مسافرینی که رهگذر هستند یک شب است.

بافت تاریخی مرکز شهر حفظ شده است

وی در ادامه به اهمیت حفظ بافت تاریخی شهرستان و اهمیت آن در جذب گردشگر اشاره کرد و گفت: گرچه ورثه در گذشته یک بنای تاریخی را تبدیل به چند طبقه می‌کردند و این به یک معضل جدی تبدیل شده بود، اما با پیگیری‌های صورت گرفته این معضل رفع شده و اگر کسی پروانه ساختمانی خواسته باشد باید ضوابط را رعایت کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار با بیان اینکه صدور پایان کار ساختمانی منوط به اخذ تائیدیه از میراث فرهنگی است، اظهار کرد: خوشبختانه توانستیم بافت تاریخی مرکز شهر سبزوار را حفظ کنیم.

وی مساحت کل بافت تاریخی سبزوار را ۲۶۷ هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به پراکندگی آثار تاریخی در سطح شهرستان گاهی مواقع اقدامات حفاران غیر مجاز از چشم ما دور می‌ماند که در این راستا از ظرفیت انجمن‌های میراث فرهنگی در حفاظت و صیانت بناها و محوطه‌های تاریخی استفاده می‌شود.

حبیب پور خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون فقط یک مورد حفاری غیر مجاز در شامکان و دو مورد آسیب به بدنه اتاقک زیر مناره خسروجرد داشته‌ایم.

انتهای پیام

نظر شما