شناسهٔ خبر: 67670870 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

فینال جذاب یورو 2024 در برلین؛

طلسم‌شکنی انگلیس یا چهارمین جام ماتادورها؟

امشب در دیدار فینال رقابت‌های یورور، لاروخا و سه شیرها، برای کسب عنوان قهرمانی به مصاف هم می‌روند.

صاحب‌خبر -
طلسم‌شکنی انگلیس یا چهارمین جام ماتادورها؟

فرهیختگان: آلمان امشب میزبان یک فینال جذاب اروپایی خواهد بود تا تکلیف قهرمان هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا مشخص شود. تیم‌های ملی فوتبال انگلیس و اسپانیا با دو روش متفاوت و دو فرمولی که فاصله زیادی با هم دارند توانستند راهی دیدار نهایی شوند و حالا باید دید کدامیک می‌توانند فاتح این مسابقات شوند.

اسپانیا در پنجمین فینال اروپایی خود به‌دنبال کسب چهارمین عنوان قهرمانی است و در سوی دیگر میدان شاگردان گرت ساوت‌گیت که تاکنون طعم قهرمانی اروپا را نچشیده‌اند برای دومین دوره پیاپی به فینال رسیده‌اند و امیدوارند این بار طلسم ناکامی‌های آنها در تورنمنت‌های بزرگ ملی شکسته شود.

اسپانیا در حالی راهی فینال شده که هر 6 بازی قبلی خود را با برد پشت سر گذاشته و از همان روزهای نخست شروع مسابقات خود را به‌عنوان یک مدعی جدی قهرمانی مطرح کرد. آنها در گروه مرگ مسابقات مقتدرانه در صدر جدول قرار گرفتند و پس از آن نیز در سمت سخت جدول مرحله حذفی از سد گرجستان، آلمان و فرانسه گذشتند تا با تیمی جوان که نمایشی چشم‌نواز ارائه می‌کند راهی دیدار نهایی شوند.

سه‌شیرها اما در گروهی که دانمارک، اسلوونی و صربستان حضور داشتند تنها یک برد و دو مساوی به دست آوردند تا با 5 امتیاز قدم به دور حذفی گذاشته و البته همچون دوره قبل مسیر راحت‌تری نسبت به دیگر فینالیست برای رسیدن به بازی نهایی داشتند. اسلوواکی، سوئیس و هلند رقبای انگلیس در دور حذفی بودند که اولی را به زحمت و در وقت اضافه، دومی را در ضربات پنالتی و لاله‌های نارنجی را با گل دقایق پایانی اولی واتکینز شکست دادند تا با تیمی پرستاره و البته نمایشی نه‌چندان مقتدر به فینال برسند. 

ساوت‌گیت می‌ماند یا می‌رود؟|
گرت ساوت‌گیت در طول 8 سال حضورش روی نیمکت تیم ملی انگلیس روند خوبی داشته و با دو حضور در فینال یورو و یک نیمه نهایی جام جهانی نسبت به سرمربیان قبلی این تیم عملکرد به مراتب بهتری داشته است اما این برای انگلیسی‌ها که معتقدند تیمی پرستاره را در اختیار دارند کافی نیست. با این حال اتحادیه فوتبال انگلیس در نظر دارد قرارداد این مربی را تا پایان جام جهانی 2026 تمدید کند و این موضوع باعث بروز نگرانی‌هایی در بین هواداران این تیم شده است به‌خصوص که سه‌شیرها در دیدارهای اخیر خود اصلا نمایش خوبی نداشته‌اند و با فوتبالی کسل‌کننده نتوانستند نمایش قابل دفاعی ارائه کنند.

در چنین اوضاعی در نشست خبری پیش از بازی امشب از ساوت‌گیت درباره احتمال ادامه حضورش در این تیم سوال شد که او اینچنین پاسخ داد: «فعلا تمرکزم روی این مسابقات است و اصلا نمی‌توانم در این‌باره تصمیم‌گیری کنم. در طول دو سال گذشته تنها تمرکز من روی موفقیت در یورو بوده است و اینها اولویت‌های بعدی هستند. به‌خصوص در هفته‌های اخیر که تمام فکر و ذکر ما این بوده که بتوانیم تیم را در بهترین موقعیت قرار داده و برای بازی فینال آماده کنیم.»

ساوت‌گیت می‌داند که در صورت ناکامی در بازی امشب کار سختی برای پاسخگویی به رسانه‌های کشورش دارد و البته از سوی دیگر شاید با کسب عنوان قهرمانی ترجیح دهد تا در اوج از سمتش کنار برود. گری لینه‌کر هم چنین اعتقادی دارد و می‌گوید سرمربی انگلیسی شاید با قهرمانی هم در این تیم نماند: «من فکر می‌کنم ساوت‌گیت چه در صورت قهرمانی و چه در صورت شکست از این تیم جدا خواهد شد. در اوایل یورو به خوبی می‌توانستید ببینید که او دیگر خودش نیست و شرایط سختی را تجربه می‌کند. فکر می‌کنم که او به احتمال زیاد به این وضعیت پایان خواهد داد. اگر دوباره قهرمان نشود، ناامیدی بیشتر از حد تحمل او خواهد بود. اما اگر قهرمان شویم، درخشان‌ترین شرایط برای جدایی است. همه تا ابد او را دوست خواهند داشت. او هماهنگی بسیاری را در این تیم ایجاد کرد و احترام را به فوتبال انگلیس برگرداند. دوست دارم که به خاطر او هم شده قهرمان شویم.»

جدال‌های کلیدی بازی امشب
اسپانیا هر چقدر با لوئیس دلافونته فوتبالی تماشاگرپسند و روبه جلو را ارائه می‌دهد در سوی مقابل انگلیسی‌ها ترجیح می‌دهند منطقی و بدون ریسک بازی کنند تا شانس قهرمانی خود را افزایش دهند. در چنین شرایطی برخی رسانه‌ها و کارشناسان شانس ماتادورها را کمی بیشتر می‌دانند و معتقدند آنها با تکیه بر درخشش یامال و نیکو ویلیامز در دو سمت خط حمله و همچنین بازیکنان شاخصی که در خط میانی دارند می‌توانند برنده جدال امشب باشند اما انگلیس هم کم بازیکن بزرگ و ستاره در ترکیب خود ندارد.

هری کین، بلینگام، ساکا و فودن هر کدام می‌توانند در لحظات کلیدی سرنوشت بازی را تغییر دهند و این کار را در طول تورنمنت انجام داده‌اند. در بازی امشب البته شاهد نبردهای تن به تن جالبی در بخش‌های مختلف زمین خواهیم بود. یکی از جالب‌ترین آنها قطعا به رویارویی کایل واکر و نیکو ویلیامز مربوط می‌شود. دو بازیکنی که از سرعتی‌ترین نفرات این تورنمنت بوده‌اند و حالا ویلیامز جوان که یکی از پدیده‌های این مسابقات بوده باید راهی برای عبور از سد مدافع راست باتجربه انگلیس پیدا کند. این شاید یکی از سخت‌ترین رویارویی‌های ویلیامز تا اینجای فوتبالش باشد. 

در میانه میدان نیز بلینگام و رودری شبی جالب را مقابل هم خواهند داشت. تقابل یکی از بهترین هافبک‌های تهاجمی دنیا برابر بازیکنی که در سال‌های اخیر بهترین هافبک دفاعی فوتبال جهان بوده می‌تواند جدالی کلیدی در میانه میدان باشد. اگر‌چه بلینگام در این تورنمنت در اوج نبوده و نتوانسته همانند نخستین فصل حضورش در رئال بدرخشد.

آیمریک لاپورت هم برای مهار هری کین کار بسیار سختی در خط دفاعی اسپانیا دارد. شاگردان دلافونته هر چقدر در حمله خوب هستند اما در کارهای دفاعی اشتباهات زیادی داشته‌اند و این می‌تواند مهم‌ترین امیدواری سه‌شیرها برای موفقیت در بازی امشب باشد. 

نظر شما