شناسهٔ خبر: 67669047 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴|

اپیزود پایانی برای فتح هفدهمین جام؛ جنگ تمام عیار ماتادورها و سه‌شیر پشت دیوار برلین

آخرین روز از یورو ۲۰۲۴ در دیدار نهایی تیم‌های انگلیس و اسپانیا امشب (یکشنبه) مقابل هم قرار خواهند گرفت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - شمارش معکوس برای آغاز آخرین دیدار یورو ۲۰۲۴ در حال سپری است. نبرد جذاب سه شیر مقابل ماتادور‌ها در نوع خود جذاب و دیدنی خواهد بود. هر دو تشنه کسب جام هستند. اسپانیا به دنبال لقب پرافتخارترین تیم یورو و انگلیس در تکاپوی کسب نخستین یورو تاریخ.

اپیزود ماقبل پایانی برای فتح هفدهمین جام؛ جنگ تمام عیار ماتادورها و سه شیر در پایتخت

تا به اینجا ۲۲ تیم از گردونه جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ کنار رفته‌اند و تنها دو تیم باقی ماندند تا یکی از آن‌ها جام قهرمانی را بالای سر ببرد. اسپانیا در تلاش است تا چهارمین قهرمانی یورو را به دست بیاورد تا به وسیله آن لقب پرافتحارترین تیم یورو در تاریخ را به خود اختصاص دهد. در سوی دیگر تیم ملی انگلیس تحت هدایت گرت ساوت‌گیت در تکاپوی این است تا نخستین قهرمانی جام ملت‌های اروپا را کسب کند و به این طلسم ناکامی پایان دهد.

اپیزود ماقبل پایانی برای فتح هفدهمین جام؛ جنگ تمام عیار ماتادورها و سه شیر در پایتخت

انگلیس - اسپانیا؛ نبرد برای پایان یک مأموریت ناتمام؛ جنگ شیر‌ها مقابل ماتادور برای کشف جام از پشت دیوار برلین

ساعت‌ها برای آغاز فینال یورو ۲۰۲۴ در حال سپری است و امشب (یکشنبه) از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه المپیک برلین دو تیم اسپانیا و انگلیس به مصاف هم خواهند رفت. قضاوت این دیدار را فرانکو لوتکسیه بر عهده خواهد داشت.

ورزشگاه المپیک در برلین پایتخت آلمان ۸۸ سال سابقه فعالیت دارد. این ورزشگاه میزبان ۳ بازی در جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴ بود و در جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ هم میزبان شش بازی و از جمله دیدار فینال بود. فینال جام حذفی بوندسلیگا آلمان نیز هر سال همین‌جا برگزار می‌شود. اکنون این ورزشگاه میزبان حساس‌ترین بازی یورو است و امشب قهرمان هفدهمین دوره جام ملت‌های اروپا را مشخص خواهد کرد.

اپیزود ماقبل پایانی برای فتح هفدهمین جام؛ جنگ تمام عیار ماتادورها و سه شیر در پایتخت

قبل از شروع یورو ۲۰۲۴، اسپانیا بین مدعیان قهرمانی قرار گرفته بود چرا که قهرمان لیگ ملت‌های اروپا به شمار می‌رفت و ترکیب خوبی از ستاره‌های جوان و باتجربه در تیم لوئیس دلافوئنته جمع شده بودند.

انگلیس و اسپانیا از سال ۲۰۱۸، جایی که انگلیس با نتیجه ۳ بر ۲ در لیگ ملت‌های اروپا به پیروزی رسید، برای اولین بار به هم برخورد می‌کنند. اسپانیا با پیروزی در هر شش بازی خود تا بدین جای رقابت‌ها با رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی، پا به فینال می‌گذارد. لاروخا تنها ۳ گل در مسیر رسیدن به دیدار نهایی دریافت کرده که تنها ۲ گل آن در جریان بازی بوده است. در سوی دیگر تیم ملی انگلیس تحت هدایت ساوتگیت عملکرد درخشانی را در یورو ۲۰۲۴ ثبت نکرده و تا به اینجا اقامت یک تیم قهرمان ظاهر نشده است. سه‌شیر در مرحله گروهی تنها یک برد به دست آورد و در دو بازی دیگر متوقف شد. آن‌ها در دو بازی حذفی مقابل اسلواکی و هلند به سختی پیروز شدند و مقابل سوئیس نیز با تساوی در وقت‌های قانونی در ضربات پنالتی به برد رسیدند.

اپیزود ماقبل پایانی برای فتح هفدهمین جام؛ جنگ تمام عیار ماتادورها و سه شیر در پایتخت

این سومین تقابل اسپانیا و انگلیس در جام ملت‌های اروپا خواهد بود. سه‌شیر‌ها توانستند در مرحله گروهی سال ۱۹۸۰ به برتری ۲ بر یک برسند و در دوره ۱۹۹۶ نیز پس از تساوی در وقت‌های قانونی مرحله یک چهارم نهایی، در ضربات پنالتی ۴ بر ۲ پیروز شدند. انگلیس در ۳ مورد از ۴ تقابل اخیرش با اسپانیا در تورنمنت‌های بزرگ (جام جهانی یا یورو) موفق به گشودن دروازه حریف نشده است.

اسپانیا طی ۱۴ رویارویی قبلی خود با انگلیس، فقط ۴ بار شکست خورده است (۷ برد و ۳ تساوی)؛ این در حالیست که آن‌ها قبل از این بازه، ۷ شکست پیاپی را مقابل این حریف تجربه کرده بودند.

آخرین تقابل انگلیس با اسپانیا، در لیگ ملت‌های اروپای سال ۲۰۱۸ با برتری ۳ بر ۲ شاگردان ساوتگیت همراه بود. آن‌ها پس از سال ۱۹۸۰، هرگز موفق نشدند دو برد پیاپی مقابل لاروخا را جشن بگیرند. اسپانیا سه فینال بزرگ اخیرش را برده است (جام جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲).

اپیزود ماقبل پایانی برای فتح هفدهمین جام؛ جنگ تمام عیار ماتادورها و سه شیر در پایتخت

اسپانیا با ۱۳ گل زده برترین خط حمله جام ملت‌های اروپا را در اختیار داشته، در حالی که انگلیس فقط ۷ گل به ثمر رسانده است. هری کین از انگلیس و دنی اولمو از اسپانیا با ۳ گل زده در کنار جمال موسیالا از آلمان، گیورگس میکاوتادزه از گرجستان، کودی خاکپو از هلند و ایوان شرانتس از اسلواکی برترین گلزنان یورو هستند. این ۲ بازیکن شانس دارند با گلزنی در فینال آقای‌ گل شوند و اگر گل نزنند، بازیکن گرجستانی به دلیل دقایق کمتر بازی در صدر قرار خواهد گرفت. لامین یامال که به تازگی ۱۷ ساله شده، با ۳ پاس‌گل برترین گلساز یورو به شمار می‌رود. فابین روئیس و دنی اولمو هم‌تیمی‌های او هم با ۲ پاس‌گل در رده بعدی قرار دارند.

پدری تنها غایب قطعی دیدار فینال خواهد بود. این بازیکن در دیدار مقابل آلمان دچار مصدومیت سنگین شد. به غیر از او تریپیه بازیکن تیم فوتبال انگلیس تنها مصدوم این تیم است که کادر پزشکی سه شیر در تلاش هستند تا او را به این بازی برسانند.

اپیزود ماقبل پایانی برای فتح هفدهمین جام؛ جنگ تمام عیار ماتادورها و سه شیر در پایتخت

حال باید منتظر ماند و دید با توجه به این آمار و ارقام اسپانیا که آمار ۱۰۰ درصد پیروزی را تا به اینجا ثبت کرده می‌تواند قهرمان شود یا اینکه انگلیس با آمار نسبتاً ضعیف جام را از دستان ماتادور‌ها می‌رباید. از سوی دیگر هری‌کین دیگر بازیکن شاخص انگلیس در تلاش است تا نخستین جام رسمی خود را به دست بیاورد و به طلسم نبردن جام پایان دهد. 

انتهای پیام/

نظر شما