شناسهٔ خبر: 67668974 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

پیدا شدن پشه آئدس در اردبیل

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: پای پشه آئدس به اردبیل باز شد تا زنگ خطر برای بیماری ناشی از گزش آن و شیوع تب دنگی را به صدا درآورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ علی محمدیان اردی، رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، در گفت‌وگویی اظهار کرد: پشه آئدس مربوط به مناطق گرمسیر دنیاست که با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین شاهد افزایش زادوولد پشه در مناطق مختلف جهان هستیم که در کشور ما نیز در مناطق گرمسیری به ویژه جنوب و جنوب شرقی بیشتر مشاهده می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: دو روز پیش اولین شناسایی پشه را در شهرستان مرزی بیله سوار شاهد بودیم که این به منزله شیوع بیماری تب دنگی نیست بلکه اگر مراقبت‌ها انجام شود این پشه ناقل بیماری نخواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: در ۸۰ درصد گزش پشه تب خفیف و ملایمی رخ می‌دهد و در پنج درصد عوارض آن شدید و تنها در یک درصد گزش پشه آئدس می‌تواند منجر به شوک عصبی، خونریزی و کشندگی شود.

محمدیان اردی بیان کرد: محل تجمع این پشه آب‌های راکد است که بیشترین تخمگذاری را در آنجا انجام می‌دهد که ضرورت دارد نسبت به بهسازی محیط، رعایت بهداشت عمومی، برطرف کردن ظروفی که آب در آن جمع می‌شود و آب مانداب در لاستیک‌ها، زیر گلدان، کولر و سایر مکان‌ها را باید تخلیه کرده و به بهسازی آن کمک کرد.

وی از همشهریان خواست؛ به ویژه در هنگام روز از لباس آستین دار استفاده کرده و در صورت مشاهده پشه از حشره کش، اسپری، پماد و پشه بند و توری منزل استفاده کرده و از ورود این پشه موزی جلوگیری کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: اردبیل به هیچ وجه کانون شیوع این بیماری نیست چرا که منطقه سردسیری است و به تدریج با گذر از گرمای تابستان می‌توانیم از شیوع تب دنگی به سرعت عبور کنیم.

محمدیان اردی افزود: مراقبت و توجه به عناصر پیشگیری بسیاری ضروری است و خانواده‌ها تنها در صورت مشاهده تب شدید و علائم این بیماری می‌توانند به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کرده و کودکان و فرزندان خود را تحت مراقبت قرار دهند.

مبع: مهر

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما