شناسهٔ خبر: 67656421 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پشه آئدس در استان اردبیل هم مشاهده شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: برای اولین بار در سطح استان اردبیل پشه آئدس در شهرستان بیله‌سوار شناسایی شد.

صاحب‌خبر -

علی محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: وجود پشه به خودی خود عامل و ناقل بیماری نیست بلکه در صورت آلوده بودن پشه به انگل دنگی امکان انتقال بیماری به افراد وجود دارد.

وی تصریح کرد: در 80 درصد موارد گزش این پشه هیچ آسیب و خطری ایجاد نمی‌کند و تنها در پنج درصد افراد علایم خفیف را بروز داده و در یک درصد نیز با ایجاد شوک و یا خونریزی می‌تواند به مرگ منجر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل علایم بیماری تب دنگی را سردرد، فشارهای عضلانی، علایم پوستی، گوارشی و تب بالا اعلام کرد و گفت: افرادی که چنین علایمی را مشاهده کنند باید به سرعت به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کرده و تحت مداوا قرار گیرند.

محمدیان افزود: گزارش‌ها از مناطق مختلف دنیا و ایران حکایت از آن دارد که محل زندگی این پشه آب راکد است و بیشترین تخم‌گذاری را در محل کثیف همراه با میکروب انجام می‌دهد که انتظار می‌رود شهروندان نسبت به بهسازی محیط و جمع کردن ظروفی که آب در آن جمع می‌شود و همچنین لاستیک‌ها و آب‌های مانداب زیر گلدان و کولر اقدام کرده و اجازه ندهند تا محل جمع شدن پشه‌ها باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: شهروندان برای در امان ماندن از گزش این پشه به ویژه در هنگام روز ضرورت دارد از لباس‌های آستین‌دار استفاده کرده و حشره‌کش، اسپری و پماد همراه با پشه‌بند و توری را در منازل خود به کار گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است تا در صورت مشاهده علایم بیماری دنگی راهکارهای پیشگیرانه را بیشتر از درمان مورد توجه قرار دهیم هر چند که شهروندان در صورت بروز علایم به ویژه تب بالا می‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

محمدیان بیان کرد: به غیر از بیله‌سوار، در هیچ یک از شهرهای دیگر استان تاکنون پشه آئدس مشاهده نشده و ما هیچ گزارشی از درگیری کودکان و یا بزرگسالان را با این بیماری نداشتیم.

انتهای پیام/131

 

نظر شما