شناسهٔ خبر: 67668731 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برپایی ۶۸ موکب اربعین کردستان در داخل و خارج از کشور؛ نذر سوخت در استان

سنندج-ایرنا- در جلسه ستاد اربعین کردستان مقرر شد ۶۳ موکب اربعین در استان و پنج موکب هم در اقلیم کردستان عراق و کربلا برپا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مرز بین المللی باشماق مریوان امسال برای سومین سال است که به عنوان یکی از مرزهای تردد زوار اربعین در ایران در نظر گرفته شده است و زائران می توانند از این مرز وارد خاک عراق و از آن هم خارج شوند.

سال گذشته ۱۵۸ هزار نفر از زائران ایرانی از مرز باشماق مریوان راهی کربلا شدند و امسال برنامه ریزی برای تردد ۵۰۰ هزار نفر از این مرز انجام شده است و مسئولان بر آمادگی همه دستگاه ها و نهادها و سازمان ها برای استقبال از زائران و فراهم کردن بیشترین و بهترین شرایط برای حضور آنها تاکید کردند.

جلسه ستاد اربعین کردستان روز یکشنبه با حضور مسئولان کمیته های مختلف از جمله زیرساخت، اسکان و پذیرایی، فرهنگی و حمل و نقل در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد و فرمانداران شهرستان های مختلف استان هم به صورت ویدئوکنفرانس در این جلسه حضور داشتند.

نذر سوخت توسط کردستانی ها

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در این جلسه با بیان اینکه راهپیمایی اربعین بزرگترین راهپیمایی عقیدتی در دنیاست، اظهار کرد: سالانه بیش از ۳۰ میلیون نفر آگاهانه و هوشیارانه در اعتراض به ظلم و جنایتی که هزار و ۴۰۰ سال پیش به خاندان رسول الله شد به سمت حرم اباعبدالله الحسین(ع) پیاده روی می کنند.

مهدی رمضانی بر توجه جدی به بعد معنوی اربعین تاکید کرد و گفت: همه ما وظایفی برعهده داریم ولی اصل رسالت ما پرداختن به بعد معنوی این موضوع است که نباید فراموش کنیم.

وی با اشاره به اینکه روسای کمیته های ستاد اربعین با جدیت مسائل محوله را پیگیری کنند، افزود: گزارشی که در این جلسه ارائه شده قابل قبول نیست و باید این ۴۰ روز باقی مانده به اربعین گزارش عملکرد این کمیته ها ارائه می شد نه اینکه هنوز برخی اقدامات انجام نشده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان ادامه داد: سال گذشته ایده ای مبنی بر اختصاص سوخت به خودروهایی که در عراق اقدام به تردد زائران می کنند، در نظر گرفته شد ولی تاکنون این موضوع پیگیری نشده که مایه تاسف است.

رمضانی با بیان اینکه پیشنهاد ارائه نذر سوخت توسط شهروندان استان را داریم، اضافه کرد: اگر هر شهروند کردستانی سه لیتر گازوئیل نذر زائران اربعین و در این کار خداپسندانه مشارکت کند، تاثیر بسزایی هم در کاهش هزینه های زائران و هم افزایش تعداد زوار خواهد داشت.

وی به اهمیت مرز بین المللی باشماق مریوان اشاره کرد و گفت: مرز باشماق مریوان از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نقش راهبردی دارد و از زمانیکه به عنوان یکی از مرزهای محل تردد زوار معرفی شده آمار مسافران و گردشگران در استان چندین برابر افزایش پیدا کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان یادآور شد: سال گذشته ۱۵۸ هزار نفر زائر از مرز باشماق مریوان تردد داشتند و امسال حداقل باید شاهد تردد ۵۰۰ هزار نفر در این مرز باشیم.

برپایی ۶۸ موکب اربعین کردستان در داخل و خارج از کشور؛ نذر سوخت در استان

ضرورت رفع مشکل آنتن دهی و اینترنت در مسیر حرکت زائران اربعین در کردستان

فرماندار شهرستان مریوان هم در این جلسه اظهار کرد: در روند مقایسه ای بین ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، هم از لحاظ آمادگی و خدمات ارائه شده پیشرفت قابل توجهی را شاهد بودیم.

اسماعیل احمدی به انعکاس و انتشار اخبار مربوط به تردد زائران از مرز باشماق اشاره کرد و افزود:انتظار می رود صداوسیما زودتر به معرفی و تبلیغ مرز باشماق برای تردد زائران بپردازد.

وی یکی از مهمترین چالش های اربعین را بیشتر با آن طرف مرز خواند و گفت: تنها مشوقی که به بحث هزینه حمل و نقل می تواند کمک کننده باشد سوخت است لذا نحوه توزیع آن بخوبی ساماندهی شود.

فرماندار شهرستان مریوان بیان کرد: مشکل آنتن دهی مسیرها سنندج- مریوان و مریوان- سقز همچنان پابرجاست و می طلبد از امکاناتی برای رفع این ضعف استفاده شود.

ثبت نام افزون بر ۵۰۰ نفر ایرانی برای تردد از مرز باشماق مریوان

مسئول بازرسی اداره کل حج و زیارت کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از ۱۷ تیر سال جاری ثبت نام در سامانه سماح آغاز شده است، اظهار کرد: تاکنون در استان ۳۵۷ نفر شامل ۲۵۸ نفر مرد و ۹۹ نفر زن ثبت نام کرده اند.

هیوا شاه‌محمدنژاد با اعلام اینکه تاکنون ۱۱۲ هزار نفر در کشور به طور قطعی برای اربعین ثبت نام کرده اند، افزود: در سطح کشور هم تاکنون ۵۵۵ نفر از زائران اربعین که در سامانه ثبت نام کرده اند، مرز باشماق مریوان را به عنوان مسیر رفت و ۵۱۰ نفر هم برای برگشت انتخاب کرده اند.

وی ادامه داد: از ۳۵۷ نفر ثبت نامی مردم استان هم ۱۹۶ نفر مرز مهران و ۱۰۶ نفر هم مرز باشماق را برای خروج انتخاب کرده اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان هم در این جلسه با بیان اینکه مشکلی در ارتباط با تردد زوار در داخل کشور وجود ندارد، اظهار کرد: در خارج از مرز بلاتکلیفی وجود دارد و امکان رصد خروج زوار را نداریم.

فرزاد حسنی با بیان اینکه امسال تردد چهار درصد از زوار از مرز باشماق پیش بینی شده است، افزود: ۳۰ کیلومتر روکش و ۴۰ کیلومتر لکه گیری محور سنندج-مریوان باید انجام شود.

وی بیان کرد: ۸۰۰ میلیارد ریال برای خط کشی هزار و ۲۰۰ کیلومتر محور سنندج-مریوان اختصاص پیدا کرده است.

رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین کردستان در این جلسه اظهار کرد: براساس آخرین برنامه ریزی انجام شده قرار است در سنندج ۱۳ موکب، مریوان ۲۶ موکب، سروآباد ۲ موکب، بیجار ۶ موکب، قروه هفت موکب، دهگلان یک موکب، سقز ۲ موکب، کامیاران چهار موکب، دیواندره ۲ موکب، و یک موکب در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق و چهار موکب از استان هم در کربلا برپا شود.

نظر شما