شناسهٔ خبر: 67668638 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

چمران:

شهردار تهران تغییر نمی‌کند

رئیس شورای شهر تهران در خصوص ادامه حضور زاکانی در شهرداری تهران، تصریح کرد: هیچ تغییری انجام نمی‌شود و مطرح کردن انتخاب آقای مخبر به عنوان شهردار جز شایعه و حدس و گمان چیزی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص 7 ساله شدن عمر شوراها، گفت: من نظری ندارم و روش را یک بار رفتیم. از شهرها و شوراهای مختلف مرتب تماس می گیرند که چطور کار را برای افزایش طول عمر شوراها پیش ببریم.

وی ادامه داد: من تمایلی ندارم و دوست دارم این دوره زدوتر تمام شود. اما تمایل کلی شوراها این است که مدت زمان افزایش یابد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: طرح افزایش مدت زمان شوراها باید در مجلس بررسی شود و به شورای نگهبان برود و آنجا بررسی می‌شود و دوباره به مجلس برمی‌گردد و پس از بررسی به مجمع تشخیص می‌رود. باید ۵۰ امضا جمع شود تا نوبت مصوبه جلو بیفتد. این موضوع در جلسه آتی شورای عالی استانها بررسی خواهد شد.

چمران در خصوص پست فروشی در شهرداری و انتشار یک ویدیو در این زمینه گفت: چیزی در خصوص تخلفات اینچنینی ارجاع نشده است. من تا این ویدیو را  دیدیم ،سوال کردم و گفتم سریع پاسخ دهید. فردی که در فیلم صحبت می کند  هم مدت هاست با شهرداری درگیری دارد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: حالا حق دارد یا ندارد یا نمی دونم. ولی گفتم تحقیق کنید اگر واقعیت دارد باید گوش آن فرد را گرفت و با میخ به دیوار کوبید که چرا این تخلف  را کرده است و اگر هم نیست که ادعا کردند قطعاً و یقیناً اینچنین نیست و ظاهرا هم به نظر می رسد شایعه است و یا حالا برداشت غلط من نمی دانم و باید قانون در این زمینه تعیین کند.

وی در خصوص ادامه حضور زاکانی در شهرداری تهران، گفت: هیچ تغییری صورت نمی گیرد.

چمران ادامه داد: موضوعاتی که در مورد انتصابات عنوان شده و مطرح کردن انتخاب آقای مخبر به عنوان شهردار جز شایعه و حدس و گمان چیزی نیست.

و‌ی در ادامه در خصوص تاکسی های برقی گفت: تلاش ما این است که این تاکسی‌ها در اختیار رانندگان قرار بگیرد. وزارت نفت موظف است ۴۰۰ میلیون تومان مابه‌التفاوت صرفه جویی در مصرف بنزین را بپردازد؛ چراکه در غیر این صورت راننده توان پرداخت هزینه بیش از یک میلیاردی تاکسی برقی را ندارد.

به اعتقاد رئیس شورای شهر تهران، وزارت نفت باید کمک قانونی خود را بپردازد و اگر حل شود، رانندگان از خرید تاکسی‌های برقی استقبال می کنند. البته تقاضا زیاد است اما باید مشکلات آن رفع شود.

در ادامه جلسه امروز شورای شهر تهران پرویز سروری نائب رئیس شورا گفت: این اختیار دوباره به شهرداری داده شد که با گستردگی بهتر در مقابله با آسیب های اجتماعی عمل کند.

وی گفت: بیش از 7500ظرفیت برای ساماندهی معتادان متجاهر اضافه شده و کلونی ها جمع آوری شده اند و به زودی اکوپارک فرحزاد بهره برداری می شود. این محل تجمع معتادان به فضایی برای تفریح شهروندان تبدیل می شود که این نمایش خواستن و توانستن بوده است.

سروری همچنین  در خصوص ساماندهی منابع آبی گفت:در تهران شاهد نشست زمین هستیم و نیاز جنگل ها به منابع آبی از معضلات بزرگ شهر به شمار می رود. در این راستا فاز دوم تصفیه خانه خلیج فارس راه اندازی شد که ظرفیت تصفیه پنج هزار متر مکعب اضافه شد و به هفت هزار هکتار رسید. البته چشم انداز ۱۴۰ هزار متر مکعب است و امیدواریم به این رقم برسیم.

در ادامه جلسه زهرا شمس احسان بر ضرورت بهره گیری از فناوری های نوین و افزایش ظرفیت های شرکت شهربان و حریم بان تاکید کرد و گفت: این شرکت به عنوان متولی اصلی کنترل و نظارت بر حریم پایتخت نقش محوری دارد اما با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

وی با بیان اینکه حریم تهران به چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر افزایش یافته و شرکت با ۱۰۸ نفر نیرو برای انجام وظایف خود، مسیر دشواری دارند، گفت: ضروری است راهکارهایی برای ارتقاء عملکرد این شرکت و بهره گیری از رویکردهای نوین در این راستا مورد توجه قرار بگیرد.

شمس احسان ادامه داد: این راهکارها شامل نظارت تصویری و هوشمند و امکان پیگیری به موقع و تصویربرداری هوایی از محدوده حریم جهت شناسایی به موقع تخلفات و رصد لحظه ای محدوده در اپلیکیشن های هوشمند در تلفن همراه شهروند، آموزش تخصصی کارشناسان شهربان و حریم بان و توجه به امنیت آنها و تدوین قوانین و مقررات جدید و بازنگری در ضوابط موجود و تسریع در عملیاتی کردن این راهکارهاست و بدین ترتیب می توان انتظار داشت که از تخریب بی رویه عرصه های حریم جلوگیری شود.

بر اساس این گزارش، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در دویست و چهل و نهمین جلسه شورا در جریان بررسی گزارش حسابرسی شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۲ با بیان اینکه هزینه های حسابرسی نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: گزارشات سال ۱۴۰۲ از شرکت شهربان و حریم بان آغاز می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: به خاطر ندارم که گزارش حسابرس بلافاصله در سال بعد و پیش از نشست های سالیانه حسابرسی گزارش داده شده باشد و این یکی از دستاوردهای خوب است که باید آن را قدر بدانیم. تلاش حسابرسان به بار نشسته و می توانیم نتایج آن را تأثیر دهیم.

چمران با بیان اینکه در چهار سال دوره پنجم، یک مورد گزارش حسابرسی هم قرائت نشده بود، خاطرنشان کرد: ما برای اینکه قانون را رعایت کرده باشیم، گزارشات سالهای قبل را قرائت کردیم. ما مشکلات زیادی در شرکت شهربان و حریم داریم که امیدواریم برطرف شود.

مسعود رنجبریان مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران هم گفت: ما سعی کردیم انضباط مالی شرکت را به بهترین شکل انجام دادیم و اولین شرکتی هستیم که حسابرس بررسی های آن را انجام داد و گزارش مقبول و منصفانه بود.

وی افزود: برای سال ۱۴۰۰ برگه تشخیص عملکردی برای مالیات صادر شده بود که به آن اعتراض کردیم تا کل مالیات سال ۱۴۰۰ دوباره رسیدگی شود که مورد قبول قرار گرفت و سعی ما این است که پس از بررسی ها، رقم به حداقل برسد.

رنجبریان ادامه داد: شرکت شهربان درآمدی نیست و تماماً هزینه دارد. در سال ۱۴۰۲ نیروهای پیمانکاری ما رسمی شدند و موارد حقوقی این کارکنان تغییر پیدا کرد و به عنوان کارگر رسمی شهرداری مشغول به کار شدند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۳۰ نفر از نیروها رسمی شدند و امروز ۴۰۰ نفر از نیروهای پیمانکاری مطابق قانون رسمی شدند، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ شورا مصوبه ای داشت و معبر به عنوان اساسنامه شرکت شهربان اضافه شد.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران با تأکید بر اینکه سال قبل از سازمان بازنشستگی به عنوان یکی از سهامداران امضا گرفتیم، گفت: ترکیب سهام داران پس از امضای شهردار تهران تغییر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در حال خرید خودرو هستیم و مقدمات آن انجام شده است. رصد حریم تهران با دانشگاه امام حسین (ع) و سازمان هوایی وزارت دفاع در حال پیگیری بوده و بخشی از حریم، هوایی رصد می شود و سعی داریم رصد با پهپاد در کل حریم انجام شود. تنها ۳۰۰ نفر رصد حریم را انجام می دهند و حتما باید هوشمند باشد که به درستی در حال انجام است. امیدواریم با همکاری اداره کل حریم این کار به درستی انجام شود و بتوانیم هوشمندسازی را به درستی جلو ببریم.

رنجبریان با بیان اینکه هزار و ۲۰۰ دوربین البسه از وزارت دفاع تهیه کردیم، یادآور شد: قرار شد با این ارگان دولتی قرارداد ببندیم و این دوربین ها را خریداری کنیم.

گفتنی است گزارش حسابرسی شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۲ با حداکثر آراء موافق تأیید شد.

در ادامه جلسه، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرسی شهرداری منطقه ۱۶ برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با بیان اینکه شهرداری موظف به رعایت تبصره ۲ ماده ۷۸ است، اظهار کرد: ۱۱ فقره حساب بانکی راکد و کم گردش نیاز به رسیدگی دارد که البته در گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۱ تعداد آن کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: شهرداری منطقه باید ضمائم و اسناد تنخواه گردان را تعیین تکلیف می کرد که در سال ۱۴۰۰ برطرف و در سال ۱۴۰۱ از بندهای تکلیفی خارج شده است.

وی تأکید کرد: درآمدهای حاصل از املاک و مستغلات اجاره داده شده و فهرست مستأجران باید ارائه شود. کارگروه ویژه ای نیز باید شکل بگیرد تا پایان شهریور بندهای تکلیفی این شرکت رفع شود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری و مدیران کل مرتبط باید در جلسه شورا برای قرائت گزارشات حسابرسی مجموعه ها حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: این گزارش مسائل زیادی به صورت شکلی و ماهیتی دارد که پرداختن به آن چند جلسه زمان می برد. در مورد مناطق ۱، ۲، ۳، ۲۱ و ۲۲ قطعاً بندهای تکلیفی بیشتری وجود دارد. جز یک یا دو بند گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۰ شهرداری منطقه ۱۶ نسبت به سال ماقبل خود تغییری نداشته است.

شهردار منطقه ۱۶ نیز در این جلسه با بیان اینکه تعدادی از بندها عمومی است و به شهرداری مربوط می شود، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات به مشارکت ها برمی گردد. سه پروژه مشارکتی مطرح شد که یک مورد از این پروژه ها رفع شد. در پروژه مسافر نیز مشارکت کننده در حال کار است که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بر اساس این گزارش،  گزارش حسابرسی شهرداری منطقه ۱۶ برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با ۱۹ رأی موافق تأیید شد.

نظر شما