شناسهٔ خبر: 67667567 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تعیین نحوه فعالیت مؤسسات علمی کاربردی هلال احمر و شهرداری تهران 

تهران- ایرنا- دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی از تعیین نحوه و شرایط استمرار فعالیت مؤسسات آموزش عالی علمی کاربردی هلال احمر و شهرداری تهران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامرضا بصیرنیا در تشریح مصوبات جلسه ۴۸۴ شورای معین گفت: در این جلسه موضوع درخواست دانشگاه جامع علمی و کاربردی برای تداوم فعالیت مراکز آموزش عالی هلال احمر و شهرداری مطرح و به بحث گذاشته شد.
وی افزود: شورای عالی اداری در یک دهه گذشته با هدف چابک‌سازی ساختار اداری دستگاه‌های اجرایی و انسجام تشکیلاتی، مصوب کرده بود که همه منابع، امکانات، اعضای هیأت علمی، تجهیزات و نیروهای انسانی مؤسسات آموزش عالی و مراکز مجری آموزش علمی کاربردی دستگاه‌های اجرایی، تجمیع و ادغام شوند و به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت یا بخش غیردولتی منتقل شوند و این مؤسسات مجاز به پذیرش دانشجو نیستند. در این راستا؛ شورای عالی اداری، ۱۱۵ مرکز آموزش عالی از جمله مراکز آموزش عالی هلال احمر، شهرداری و جهاد دانشگاهی را حذف کرد.
دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با توجه به جنس موضوع و قرار داشتن آن در حوزه صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و اهمیت مؤسسات آموزش عالی هلال احمر و شهرداری در تربیت نیروهای تخصصی این دو سازمان و حتی آموزش به داوطلبان برخی کشورهای همسایه، با دستور رئیس جمهور شهید مقرر شده بود تا موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح و بررسی و تصمیم‌گیری شود.
بصیرنیا با تاکید بر اینکه دانشگاه علمی کاربردی برای پاسخ به نیاز بازار کار به وجود آمده و قاعدتاً نباید نیروی تربیت شده آن بیکار باشد، ادامه داد: در واقع تضمین اشتغال مهم‌ترین هدف دانشگاه علمی کاربردی است، بنابر اعلام مسئولان این دانشگاه و براساس نتایج آمایش چند سال اخیر، از ۸۸۰۰ کد رشته محل، ۴۴۰۰ کد رشته محل حذف شده است و ارائه مجوز به مراکز جدید منوط به تضمین اشتغال شده است.
وی ادامه داد: طبق گزارش مدیران شهرداری تهران، مرکز آتش‌نشانی و حمل و نقل و کنترل ترافیک شهرداری تهران نیز از مزیت‌های راهبردی مهمی برخوردار هستند و قوی‌ترین خدمات از منظر ایجاد ایمنی و پیشگیری و مهار آتش در تهران را بر عهده دارند و بعضاً به سایر شهرها نیز خدمت در مواقع خاص ارائه می‌کنند. برای تربیت نیروی تخصصی و اختصاصی جهت انجام مأموریت‌های این دو بخش مرکز آموزشی ایجاد شده است و در آن انواع و اقسام شبیه‌سازها، تونل‌های آتش و آزمایشگاه وجود دارد و این مرکز متقاضیان زیادی دارد که شغلشان نیز تضمین شده است و تقاضاهای آموزشی زیادی از کشورهای همسایه وجود دارد.
دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در مورد مؤسسات آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و هم در مورد آموزش‌های علمی کاربردی مصوبه داشته است و در این جلسه شورای معین که با حضور مدیران ارشد دانشگاه علمی کاربردی، جمعیت هلال احمر، شهرداری تهران و سازمان اداری و استخدامی برگزار شد؛ با عنایت به ضرورت‌های موجود در آموزش نیروهای مهارتی در حوزه‌های فعالیت سازمان هلال احمر و شهرداری‌ها؛ مقرر شد مؤسسات آموزش عالی علمی کاربردی هلال احمر و شهرداری تهران مجاز باشند صرفاً در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته آن دسته از رشته‌های تخصصی و اختصاصی خود که به طور مستقیم با مأموریت‌های تخصصی آنها مرتبط است و رشته‌های فعال آن در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور وجود ندارد و فارغ‌التحصیلان آنها در دستگاه مربوطه به کارگیری می‌شوند؛ در چارچوب دانشگاه جامع علمی کاربردی و تحت نظارت و مطابق مقررات و ضوابط مورد عمل به فعالیت خود ادامه دهند.

به گفته بصیرنیا، فهرست رشته‌های مورد درخواست هلال احمر و شهرداری تهران باید به تأیید شورای گسترش آموزش عالی برسد و صدور مدارک آنها نیز مطابق ضوابط و مقررات؛ توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی؛ انجام پذیرد.
دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در این جلسه همچنین موادی از آیین‌نامه بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت و ادامه بررسی آن به جلسه آتی شورای معین موکول شد.

نظر شما