شناسهٔ خبر: 67669906 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی:

نحوه فعالیت مؤسسات علمی کاربردی هلال احمر و شهرداری تهران اعلام شد

دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: نحوه و شرایط استمرار فعالیت مؤسسات آموزش عالی علمی کاربردی هلال احمر و شهرداری تهران تعیین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامرضا بصیرنیا دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح مصوبات جلسه ۴۸۴ این شورا گفت: در این جلسه موضوع درخواست دانشگاه جامع علمی کاربردی برای تداوم فعالیت مراکز آموزش عالی هلال احمر و شهرداری مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

وی افزود: شورای عالی اداری در یک دهه گذشته با هدف چابک‌سازی ساختار اداری دستگاه‌های اجرایی و انسجام تشکیلاتی، مصوب کرده بود که همه منابع، امکانات، اعضای هیئت علمی، تجهیزات و نیروهای انسانی مؤسسات آموزش عالی و مراکز مجری آموزش علمی کاربردی دستگاه‌های اجرایی، تجمیع و ادغام شوند و به وزارت علوم، بهداشت یا بخش غیردولتی منتقل شوند و این مؤسسات مجاز به پذیرش دانشجو نیستند. در این راستا؛ شورای عالی اداری، ۱۱۵ مرکز آموزش عالی؛ از جمله مراکز آموزش عالی هلال احمر، شهرداری و جهاد دانشگاهی را حذف کرد.

دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با توجه به جنس موضوع و قرار داشتن آن در حوزه صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و اهمیت مؤسسات آموزش عالی هلال احمر و شهرداری در تربیت نیروهای تخصصی، این دو سازمان و حتی آموزش به برخی از کشورهای همسایه، با دستور رئیس جمهور شهید مقرر شده بود تا موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح و بررسی و تصمیم‌گیری شود.

بصیرنیا افزود: دانشگاه علمی کاربردی برای پاسخ به نیاز بازار کار به وجود آمده است و قاعدتاً نباید نیروی تربیت شده آن بیکار باشد در واقع تضمین اشتغال مهمترین هدف دانشگاه علمی کاربردی است. بنابر اعلام مسئولان این دانشگاه، در چند سال اخیر با آمایشی که در این دانشگاه انجام شده، از ۸۸۰۰ کد رشته محل، ۴۴۰۰ کد رشته محل حذف شده است و ارائه مجوز به مراکز جدید منوط به تضمین اشتغال شده است.

وی ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده از سوی مدیران شهرداری تهران، مرکز آتش نشانی و حمل و نقل و کنترل ترافیک شهرداری تهران نیز از مزیت‌های راهبردی مهمی برخوردار هستند و قوی‌ترین خدمات از منظر ایجاد ایمنی و پیشگیری و مهار آتش در تهران را بر عهده دارند و بعضاً به سایر شهرها نیز در مواقع خاص خدمت ارائه می‌کنند. برای تربیت نیروی تخصصی و اختصاصی، برای انجام مأموریت‌های این دو بخش، مرکز آموزشی ایجاد شده است و در آن انواع و اقسام شبیه‌سازها، تونل‌های آتش و آزمایشگاه وجود دارد و این مرکز متقاضیان زیادی دارد که شغلشان نیز تضمین شده است و تقاضاهای آموزشی زیادی از کشورهای همسایه وجود دارد.

دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در مورد مؤسسات آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و هم در مورد آموزش‌های علمی کاربردی مصوبه داشته است و در این جلسه، شورای معین، با حضور مدیران ارشد دانشگاه علمی کاربردی، جمعیت هلال احمر، شهرداری تهران و سازمان اداری و استخدامی برگزار شد.

وی ادامه داد: با عنایت به ضرورت‌های موجود در آموزش نیروهای مهارتی در حوزه‌های فعالیت سازمان هلال احمر و شهرداری‌ها؛ مقرر شد مؤسسات آموزش عالی علمی کاربردی هلال احمر و شهرداری تهران مجاز باشند صرفاً در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته آن دسته از رشته‌های تخصصی و اختصاصی خود که به طور مستقیم با مأموریت‌های تخصصی آنها مرتبط است و رشته‌های فعال آن در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور دائر نیست و فارغ‌التحصیلان آنها در دستگاه مربوطه به کارگیری می‌شوند؛ در چارچوب دانشگاه جامع علمی کاربردی و تحت نظارت و مطابق مقررات و ضوابط مورد عمل به فعالیت خود ادامه دهند.فهرست رشته‌های آنها باید به تأیید شورای گسترش آموزش عالی برسد و صدور مدارک آنها نیز مطابق ضوابط و مقررات؛ توسط دانشگاه جامع علمی  کاربردی؛ انجام پذیرد.

دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه تأکید کرد: در این جلسه همچنین موادی از آیین‌نامه بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت و ادامه بررسی آن به جلسه آتی شورای معین موکول شد.

نظر شما