شناسهٔ خبر: 67666341 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یافته‌های یک پژوهش نشان داد:

کاهش خطر ابتلا به سرطان با مصرف داروهای کاهش وزن

تهران- ایرنا- پژوهش جدید شماری از محققان آمریکایی نشان داد داروهای کاهش وزن معروف به آگونیست جی‌اِل‌پی ۱، خطر ابتلا به بعضی انواع سرطان را کاهش می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه مِدیکال اِکسپرس، چاقی مفرط خطر ابتلا به تعدادی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین احتمالاً داروهایی که وزن بدن را کاهش می‌دهند باید خطر ابتلا به این سرطان‌ها را نیز کاهش دهند.

شماری از محققان آمریکایی می‌خواستند بدانند آیا داروهای کاهش وزن معروف به آگونیست جی‌اِل‌پی ۱ (GLP-۱) خطر ابتلا به هر یک از ۱۳ سرطان مرتبط با چاقی مفرط را کاهش می‌دهد یا خیر. حاصل این پژوهش به‌تازگی در مجله پزشکی جاما/ JAMA Network Open منتشر شده است.

جی‌اِل‌پی ۱ (پپتید شبه گلوکاگون ۱) هورمونی است که پس از خوردن یک وعده غذایی توسط روده انسان تولید می‌شود و علامت می‌دهد که سیر شده‌ است.

محققان در پژوهش جدید خود، سوابق سلامتی بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ را تجزیه‌وتحلیل کردند. آن‌ها افرادی را که داروهای جی‌اِل‌پی ۱ برای آن‌ها تجویز شده بود با افرادی که انسولین (درمان استاندارد دیابت نوع ۲) تجویز شده بود مقایسه و سعی کردند تا حد امکان بیماران را با هم مطابقت دهند تا از «سوگیری» (خطاهای سیستماتیک در داده‌های نمونه) جلوگیری کنند.

آن‌ها دریافتند احتمال کمتری وجود دارد افرادی که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ میلادی با هر نوع داروی جی‌اِل‌پی ۱ درمان شده‌اند، در مقایسه با افرادی که انسولین مصرف می‌کنند، به ۱۰ مورد از ۱۳ سرطان مرتبط با چاقی مبتلا شوند.

خطر ابتلا به سرطان‌هایی از جمله سرطان کبد، سرطان پانکراس، سرطان روده بزرگ (سرطان کولورکتال) و سرطان آندومتر در مقایسه با بیمارانی که با داروهای جی‌اِل‌پی ۱ درمان می‌شدند در مقایسه با بیمارانی که با انسولین درمان می‌شدند به طور چشمگیری کاهش یافت.

خطر سرطان سینه، سرطان تیروئید و سرطان معده کاهش پیدا نکرد، اما افزایش هم نداشت. این پژوهش میزان کاهش وزن بدن با مصرف داروهای جی‌اِل‌پی ۱ را گزارش نکرد.

نظر شما