شناسهٔ خبر: 67666247 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

آغاز کاوش باستان‌شناسی در تپه تاریخی دیگ‌ور گرمی اردبیل

توحید سیف

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از آغاز کاوش باستان‌شناسی در تپه تاریخی دیگ‌ور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، روح الله محمدی گفت: به دنبال کشف بنای آجری در حین حفاری غیرمجاز در تپه تاریخی دیگ‌ور گرمی و بنا بر ضرورت مطالعات باستان‌شناسی کاوش این محوطه تاریخی با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی آغاز شد.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل افزود: در این راستا و طبق برنامه‌ریزی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل در مرحله اول، عرصه و حریم این تپه تاریخی تعیین می‌شود و در فصل دوم به کاوش بنای آجری اقدام خواهد شد.  

او تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مرمت و احیای بنای آجری کشف شده که احتمالا بنایی با کاربری عام‌المنفعه است همزمان با کاوش باستان‌شناسی در دستور کار قرار دارد.

محمدی با اشاره به اینکه تپه تاریخی دیگ‌ور در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، ادامه داد: براساس مطالعات اولیه، محوطه باستانی دیگ‌ور که در نزدیکی مرز ایران و آذربایجان و در حدفاصل روستاهای قوزلو و اینی شهرستان گرمی قرار دارد، دارای بخش‌های مختلف استقراری، بنای تاریخی و قبور تاریخی از دوران هزاره اول قبل از میلاد تا دوره صفوی است.

انتهای پیام/

نظر شما