شناسهٔ خبر: 67665873 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر کل دامپزشکی استان:

تشدید کنترل و نظارت بهداشتی دامپزشکی در ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا در اردبیل

ابراهیم‌ عزیززاده

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و با توجه به ذبح دام در جلو و مسیر دستجات عزاداری و هیئت های مذهبی، مساجد، حسینیه ها، تکایا و بقاع متبرکه طرح نظارت بهداشتی و شرعی بر لاشه دامهای قربانی و نذری با ساماندهی ۲۶ اکیپ ثابت و سیار در قالب ۳۹پرسنل فنی و متخصص در امر بازرسی گوشت و ۱۰ روحانی ناظر ذبح شرعی در این ایام اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

دکتر مهدی فیضی  ۲۴ تیر در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: با توجه به حساسیت وظایف دامپزشکی در جهت ارتقاء سلامت و بهداشت عمومی جامعه و تأمین فرآورده های خام دامی سالم و بهداشتی این اداره کل با تعامل و همکاری سایر دستگاههای اجرائی استان منجمله ائمه جمعه و جماعات ، استانداری ، فرمانداریها ، شهرداریها ، جهاد کشاورزی ، دانشگاه علوم پزشکی و .... تمهیداتی را برای این مهم در نظر گرفته است.

فیضی با اشاره به آماده باش اداره کل دامپزشکی و فعالیت عمومی کشتارگاههای استان و خدمات رسانی در روز تاسوعا و عاشورا به عموم عزاداران،  سوگواران و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) توصیه کرد:  به منظور جلوگیری از شیوع برخی بیماریهای قابل انتقال بین دام و انسان از جمله بیماری مهم و مشترک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و همچنین آلودگیهای زیست محیطی و آثار سوء روحی و روانی ذبح دام در جامعه، حتی المقدور از کشتار دام در معابر عمومی خودداری کرده و در صورت ذبح ، بلافاصله دام کشتار شده را جهت نظارت بهداشتی و آماده سازی لاشه سریعاً به کشتارگاه منتقل کنند.

این مقام مسئول دامپزشکی با بیان اینکه در این ایام میزان تقاضا برای تأمین فرآورده های خام دامی و گوشت قرمز و سفید افزایش می یابد از عموم مردم خواست فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی و از مراکز معتبر و مورد تأیید دامپزشکی تهیه کرده و به هنگام خرید حتماً به تاریخ تولید ، انقضاء ، مهر بهداشتی دامپزشکی و لیبلی که بدین منظور  بر روی لاشه های  استحصالی از کشتارگاهها الصاق می شود دقت لازم و کافی داشته باشند.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه این خدمات رایگان بوده و هیچگونه بهائی از همشهریان اخذ نمی شود افزود: ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دامهای نذری مستقر در اداره دامپزشکی استان با شماره تلفن ۳۳۳۹۴۸۰۰ و سامانه تلفن گویای ۱۵۱۲آماده هرگونه راهنمایی و پاسخگویی به سؤالات عموم شهروندان و عزاداران و دریافت گزارشات مردمی است.

وی افزود: همچنین هم استانیها می توانند با مشاهده موارد مشکوک در شهرستانها مراتب را به ادارات دامپزشکی شهرستانها گزارش کنند.

فیضی با تأکید بر اینکه گزارشات مردمی موارد مشکوک در اسرع وقت رسیدگی و مراتب با تشکیل پرونده های تخلف بهداشتی  به مراجع قضایی  ارجاع می شود  به مردم اطمینان داد گوشت قرمز و آلایش خوراکی موجود در بازار که ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی بوده و پس از عبور از چرخه نظارتی دامپزشکی وارد بازار مصرف می شوند از هر نظر کاملاً سالم و بهداشتی بوده و مردم می توانند با اطمینان نسبت به تهیه و مصرف آن اقدام کنند.

به گفته مدیر کل دامپزشکی استان، از ابتدای سالجاری ۱۵ هزارو ۳۱۱  مورد بازدید از مراکز تولید ، توزیع و استحصال فرآورده‌­های خام­ دامی در سطح استان انجام شده و ۷۵ هزارو ۹۶۳ کیلوگرم فرآورده های خام دامی آلوده، غیر بهداشتی و تاریخ منقضی ضبط و از ورود آن به بازار و چرخه مصرف انسانی جلوگیری شده است.

فیضی در عین حال از ارجاع ۱۷۶ پرونده تخلف بهداشتی به مراجع قضایی و پلمب ۱۸ واحد عرضه فراورده های خام دامی در همین مدت در استان خبر داد.

انتهای پیام

نظر شما