شناسهٔ خبر: 67665869 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

لیست‌ بلند بالای ترورهای سیاسی در آمریکا؛ از اندرو جکسون تا دونالد ترامپ + تصاویر

صدای شلیک گلوله در کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ»، وحشت حامیانش در این گردهمایی و خونی که بر روی صورتش جاری شد از جمله صحنه‌هایی هستند که بارها در تاریخ آمریکا تکرار شده و چندین رئیس جمهور و نامزدهای انتخاباتی مورد چنین حملاتی قرار گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، در پی سوءقصد ناکام به جان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان یک کارزار انتخاباتی در پنسیلوانیا، مقام‌های آمریکایی و بسیاری از سران کشورها این حادثه را محکوم کردند و هم‌چنین تحقیقاتی از سوی اف‌بی‌آی و سرویس مخفی آمریکا آغاز شده است.

سابقه ترورهای موفق و نافرجام روسای جمهور آمریکا

تاریخ آمریکا نشان می‌دهد که در این کشور ترورهای موفق و نافرجام روسای جمهور و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سابقه داشته است. «از زمان تاسیس ایالات متحده آمریکا، چهار رئیس‌جمهور و یک نامزد ریاست جمهوری در نتیجه ترور کشته شدند». این را شبکه الجزیره گزارش داد.

لیست‌ بلند بالای ترورهای سیاسی در آمریکا؛ از «اندرو جکسون» تا «دونالد ترامپ» + تصاویر

جراحت دونالد ترامپ در شهر باتلر ایالت پنسیلوانیا سبب شد بار دیگر موضوع ترور روسای جمهور و نامزدهای انتخابات در این کشور مورد توجهات قرار بگیرد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، آبراهام لینکلن سال ۱۸۶۵، جیمز گارفیلد سال ۱۸۸۱، ویلیام مک کینلی سال ۱۹۰۱ و جان اف کندی سال ۱۹۶۵ وقتی که رئیس‌جمهور آمریکا بودند کشته شدند. رابرت اف کندی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۹۶۸ هدف یک ترور موفق قرار گرفت.
تا پیش از زخمی شدن ترامپ، تعدادی دیگر از روسای جمهور و نامزدهای انتخابات هم هدف ترور نافرجام قرار گرفتند.

فرانکلین روزولت در سال ۱۹۳۳، هری اس ترومن در سال ۱۹۵۰، جرالد فورد در سال ۱۹۷۵، رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ و جورج بوش پسر در سال ۲۰۰۵ زمانی که رئیس‌جمهور بودند، هدف ترور نافرجام قرار گرفتند.

تئودور روزولت در سال ۱۹۱۲ و جورج والاس در سال ۱۹۷۲ زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودند هدف ترورهای نافرجام قرار گرفتند.

لیست‌ بلند بالای ترورهای سیاسی در آمریکا؛ از «اندرو جکسون» تا «دونالد ترامپ» + تصاویر

بر اساس گزارش تلویزیون سی‌ان‌ان از سال ۲۰۱۱ و فهرستی از موارد خشونت سیاسی مثل حمله به سناتورها، نمایندگان کنگره و فرمانداران که توسط کتابخانه تحقیقاتی این رسانه آمریکایی تهیه شده است، نشان می‌دهند که چندین رئیس‌جمهور، روسای جمهور سابق و نامزدهای ریاست‌جمهوری در تاریخ ایالات متحده مورد حمله قرار گرفته‌اند.

«اندرو جکسون» هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا در دوران پیش از جنگ داخلی، هنگام شرکت در یک مراسم خاکسپاری در کنگره مورد اصابت گلوله قرار گرفت. فرد تیرانداز ۲ بار شلیک کرد اما اسلحه گیر کرد و این ترور ناکام ماند.

«تئودور روزولت» بیست و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا نیز همانند دونالد ترامپ در تلاش بود تا در سال ۱۹۱۲ مجددا ریاست را برعهده بگیرد. او که برای یک سخنرانی در راه «میلواکی» بزرگترین شهر ایالت ویسکانسین بود توسط صاحب یک کافه‌بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به‌رغم این حادثه، سخنرانی خود را انجام داد.

لیست‌ بلند بالای ترورهای سیاسی در آمریکا؛ از «اندرو جکسون» تا «دونالد ترامپ» + تصاویر «تئودور روزولت»، بیست و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا

«فرانکلین دی. روزولت» رئیس‌جمهور منتخب بود هنگامی که در سال ۱۹۳۳ فردی در میامی قصد شلیک به سوی او را داشت. رئیس‌جمهور روزولت مورد اصابت گلوله قرار نگرفت اما «آنتون سرماک» شهردار وقت شیکاگو کشته شد.

«هری ترومن» سی و سومین رئیس‌جمهور آمریکا که پس از مرگ روزولت ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفت، در سال ۱۹۵۰ توسط ملی‌گرایان پورتوریکویی در مقابل کاخ سفید هدف تیراندازی قرار گرفت.

«جورج والاس» فرماندار آلاباما که خواهان جدایی نژاد سفید پوست و سیاه پوست بود و برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری در سال ۱۹۷۲ تلاش می‌کرد، پس از یک رویداد انتخاباتی در خارج از واشنگتن دی‌سی هدف تیراندازی قرار گرفت؛ حادثه‌ای که او را از کمر به پایین فلج کرد.

«جرالد فورد» سی و هشتمین رئیس‌جمهور آمریکا ۲ بار مورد هدف ترور قرار گرفت که تیراندازی در هر بار ناموفق واقع شد. نخستین سوءقصد نافرجام در «ساکرامنتو» مرکز ایالت کالیفرنیا در سال ۱۹۷۵ توسط «لاینت فروم» از پیروان خانواده مانسون رخ داد. تقریبا چند روز پس از این حادثه، شخص دیگری به نام «سارا جین مور» در سان فرانسیسکو به سوی رئیس‌جمهور فورد شلیک کرد اما این ترور هم ناموفق بود.

«رونالد ریگان» چهلمین رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۱۹۸۱ پس از سخنرانی در واشنگتن دی‌سی مورد اصابت گلوله قرار گرفت اما جان سالم به در برد. هم‌چنین دبیر مطبوعاتی او در جریان این حادثه به شدت آسیب دید و بعدا به یکی از فعالان کنترل سلاح تبدیل شد. فرد ضارب چندین دهه را در یک مرکز روانی بستری و سرانجام در سال ۲۰۲۲ با نظارت دادگاه آزاد شد.

لیست‌ بلند بالای ترورهای سیاسی در آمریکا؛ از «اندرو جکسون» تا «دونالد ترامپ» + تصاویر لحظه ترور «رونالد ریگان»

«باراک اوباما» چهل و چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا ازجمله روسای جمهور دیگریست که ترور نافرجام را تجربه کرده است. مردی ۲۱ ساله از ایالت آیداهو در سال ۲۰۱۱ تلاش کرد تا به سمت کاخ سفید – محل اقامت رئیس‌جمهور و خانواده‌اش – شلیک کند البته رئیس‌جمهور در هنگام تیراندازی در کاخ حضور نداشت.

سی‌ان‌ان گزارش می‌کند همه روسای‌جمهور آمریکا با «تهدیداتی» مواجه هستند و همه روسای‌جمهور سابق نیز از حفاظت مادام‌العمر سرویس مخفی ایالات متحده برخوردار شده‌اند.

«آبراهام لینکلن» اولین رئیس‌جمهوری بود که در حادثه‌ ترور جان خود را از دست داد. او در سال ۱۸۶۵ هنگام حضور در تئاتر فورد واقع در واشنگتن دی‌سی توسط «جان ویلکس بوث» هنرپیشه تئاتر آمریکایی و بازیگر همان نمایش از پشت سر مورد هدف گلوله قرار گرفت. این بازیگر فورا از صحنه گریخت و هفته‌ها بعد در ویرجینیا دستگیر شد و مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

«جیمز گارفیلد» بیستمین رئیس‌جمهور آمریکا از حزب جمهوری‌خواه در ژوئیه ۱۸۸۱ در ایستگاه قطار واشنگتن دی‌سی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و چند ماه بعد به دلیل جراحاتی که داشت در ماه سپتامبر در نیوجرسی درگذشت.

«ویلیام مک‌کینلی» بیست و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در سپتامبر ۱۹۰۱ در بافلو، دومین شهر بزرگ نیویورک توسط «لئون چولگوش» یک آنارشیست به ضرب گلوله کشته شد.

«جان اف کندی» سی و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در نوامبر ۱۹۶۳ همزمان با حضور در یک مراسم رژه در لیموزین روبازی توسط تک‌تیراندازی به نام «لی هاروی اسوالد» در دالاس از ناحیه صورت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

«رابرت اف کندی» برادر جان اف کندی زمانی که در سال ۱۹۶۸ نامزد ریاست‌جمهوری شد، سناتوری از نیویورک بود. شبی که او در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت کالیفرنیا پیروز شد، در یکی از هتل‌های لس آنجلس مورد هدف گلوله‌ای قرار گرفت و به قتل رسید.

اگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری کشته شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
پایگاه خبری هیلی به ترور نافرجام «دونالد ترامپ» اشاره می‌کند؛ رئیس‌جمهور سابقی که این روزها برای بازگشت دوباره به کاخ سفید در مقابل «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات، سخت مشغول رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ است.

لیست‌ بلند بالای ترورهای سیاسی در آمریکا؛ از «اندرو جکسون» تا «دونالد ترامپ» + تصاویر ترور «دونالد ترامپ»

درحالیکه قانون خاصی درباره اینکه اگر نامزد ریاست‌جمهوری ترور و کشته شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد، وجود ندارد اما دستورالعملی در این باره توضیحاتی را می‌دهد. اول از اینکه بستگی دارد یک نامزد چه زمانی فوت می‌کند.

هم‌چنین طبق دستورالعمل مذکور، اگر انتخابات مقدماتی هنوز برگزار نشده باشد، ممکن است حزب رویدادها را عقب بیندازد تا نامزدهای جدیدی وارد عرصه شوند. علاوه بر این، اگر کنوانسیون حزب مربوطه نامزدی را انتخاب کرده که اکنون قادر به ادامه رقابت‌ها نیست، باید فرد جدیدی را معرفی نماید و کمیته‌های ملی جمهوری خواه و دموکرات هر کدام روش‌های مختلف و خاص خود را در این خصوص دارند.


نظر شما