شناسهٔ خبر: 67665863 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

آخرین واکنش‌ها به بیماری جذام در ایران/ بازار تکذیب‌ها داغ شد

اقتصادنیوز: طی روزهای اخیر، شایعات زیادی درباره شیوع بیماری جذام در کشور مطرح شده، همزمان بازار رد و تکذیب‌ها از سوی مقامات وزارت بهداشت داغ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، مسئولان وزارت بهداشت صراحتا شایعات مربوط به بیماری جذام در ایران را تکذیب می‌کنند. اخیرا، رئیس اداره سل و جذام وزارت بهداشت در واکنش به این شایعات گفته است «۹۵ درصد افراد حتی در صورت تماس فیزیکی هم مصون هستند و امکان سرایت فقط برای افرادی است که بیماری ژنتیکی داشته باشند یا در تماس طولانی‌مدت با افراد جذامی قرار بگیرند که با اولین دز مصرف دارو، همان امکان سرایت هم رفع می‌شود.» تازه‌ترین واکنش هم مربوط به معاونت بهداشت وزارت بهداشت است که در این باره اطلاعیه‌ای را صادر کرده است. عدد و ارقام همان است که در خبر قبلی آمده؛ «برخلاف باور عمومی مردم، ۹۰ تا ۹۵ درصد آحاد بشر هرگز جذام نمی‌گیرند، به عبارت دیگر اغلب انسان‌ها نسبت به جذام ایمنی ذاتی دارند؛ به این معنا که حتی اگر میکروب این بیماری وارد بدن آنها شود، قادر به ایجاد بیماری نخواهد بود.»

95 درصد از مردم جذام نمی‌گیرند

وزارت بهداشت بیماری جذام را اینگونه به تصویر می‌کشد: «بیماری جذام از زمان‌های بسیار قدیم انسان‌ها را رنج داده است. زمانی تمام قاره‌ها را درگیر کرده بود و تصویر دردناکی از نقص عضو و طرد شدن از اجتماع را در ذهن بشر و تاریخ به جا گذاشته است.» مستند «این خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد هم روایت غم‌انگیزی از زندگی جذامیان را به نمایش می‌گذارد و بنابراین شایعاتی که حالا درباره شیوع این بیماری در ایران در فضای مجازی دست به دست می‌شود، موجی از نگرانی را در بین افکار عمومی ایجاد کرده است. اما مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند  برخلاف باور عمومی مردم، ۹۰ تا ۹۵ درصد آحاد بشر هرگز جذام نمی‌گیرند.

در آخرین واکنش وزارت بهداشت در این باره آمده است که «به عبارت دیگر اغلب انسان‌ها نسبت به جذام ایمنی ذاتی دارند؛ به این معنا که حتی اگر میکروب این بیماری وارد بدن آنها شود، قادر به ایجاد بیماری نخواهد بود.»

در اطلاعیه این معاونت آمده است: «مخزن بیماری جذام، انسان است و با توجه به اینکه درمان بیماری قطعی، در دسترس و رایگان است و از سوی دیگر تنها در داخل سلول‌های زنده بدن میزبان، این بیماری قدرت حیات و تکثیر دارد و با خروج از بدن‌ از بین می‌رود، این بیماری از کم‌سرایت‌ترین بیماری‌های عفونی است و خطر جدی محسوب نمی‌شود.  

خوشبختانه از ابتدای معرفی درمان قطعی بیماری جذام در سال 1981 میلادی تاکنون، کاهش  95‌ درصدی شیوع بیماری در جهان مشاهده شده و از آن زمان تاکنون 18 میلیون نفر بهبود یافته‌اند و از وقوع چهار میلیون معلولیت ناشی از جذام در جهان پیشگیری شده است.

جمهوری اسلامی ایران نیز از سال 1371 خورشیدی در مرحله حذف بیماری قرار گرفته است. تعریف بین‌المللی حذف جذام عبارت است از «کاهش میزان شیوع بیماری به کمتر از یک مورد در 10 هزار نفر جمعیت». سازمان جهانی بهداشت همه کشورها را به «تلاش برای دستیابی به مرحله حذف بیماری جذام و حرکت به سوی ریشه‌کنی بیماری» متعهد کرده است.»

آخرین آمار از بیماری جذام در ایران

وزارت بهداشت آمار جدیدی از بیماری جذام هم منتشر کرده که نشان می‌دهد در سال 1402 در کشورمان، 9 نفر بیمار جدید مبتلا به جذام گزارش شده است که از این تعداد 6 نفر ایرانی و سه مورد افغانستانی بوده‌اند. در 10 سال اخیر الگوی بیماری و نسبت بیماران به لحاظ ملیت تغییری نداشته و به‌طور متوسط هر سال 25 تا 30 درصد موارد شناسایی‌شده در کشور غیرایرانی بوده‌اند. این بیماران همچون سایر افراد جامعه خدمات تشخیصی، مشاوره‌ای و درمانی مرتبط با جذام را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

 

نظر شما