شناسهٔ خبر: 67659563 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

90 تا ۹۵ درصد هرگز جذام نمی‌گیرند

معاونت بهداشت وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برخلاف باور عمومی مردم، ۹۰ تا ۹۵ درصد آحاد بشر هرگز جذام نمی‌گیرند، به عبارت دیگر اغلب انسان‌ها نسبت به جذام ایمنی ذاتی دارند؛ به این معنا که حتی اگر میکروب این بیماری وارد بدن آنها شود، قادر به ایجاد بیماری نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

معاونت بهداشت وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برخلاف باور عمومی مردم، ۹۰ تا ۹۵ درصد آحاد بشر هرگز جذام نمی‌گیرند، به عبارت دیگر اغلب انسان‌ها نسبت به جذام ایمنی ذاتی دارند؛ به این معنا که حتی اگر میکروب این بیماری وارد بدن آنها شود، قادر به ایجاد بیماری نخواهد بود.

در اطلاعیه این معاونت آمده است: «مخزن بیماری جذام، انسان است و با توجه به اینکه درمان بیماری قطعی، در دسترس و رایگان است و از سوی دیگر تنها در داخل سلول‌های زنده بدن میزبان، این بیماری قدرت حیات و تکثیر دارد و با خروج از بدن‌ از بین می‌رود، این بیماری از کم‌سرایت‌ترین بیماری‌های عفونی است و خطر جدی محسوب نمی‌شود.

خوشبختانه از ابتدای معرفی درمان قطعی بیماری جذام در سال 1981 میلادی تاکنون، کاهش 95‌درصدی شیوع بیماری در جهان مشاهده شده و از آن زمان تاکنون 18 میلیون نفر بهبود یافته‌اند و از وقوع چهار میلیون معلولیت ناشی از جذام در جهان پیشگیری شده است.

جمهوری اسلامی ایران نیز از سال 1371 خورشیدی در مرحله حذف بیماری قرار گرفته است. تعریف بین‌المللی حذف جذام عبارت است از «کاهش میزان شیوع بیماری به کمتر از یک مورد در 10 هزار نفر جمعیت». سازمان جهانی بهداشت همه کشورها را به «تلاش برای دستیابی به مرحله حذف بیماری جذام و حرکت به سوی ریشه‌کنی بیماری» متعهد کرده است.

در رابطه با آمار ابتلا به جذام در سال 1402 در کشورمان، 9 نفر بیمار جدید مبتلا به جذام گزارش شده است که از این تعداد شش نفر ایرانی و سه مورد افغانستانی بوده‌اند. شایان ذکر است در 10 سال اخیر الگوی بیماری و نسبت بیماران به لحاظ ملیت تغییری نداشته و به‌طور متوسط هر سال 25 تا 30 درصد موارد شناسایی‌شده در کشور غیرایرانی بوده‌اند. این بیماران همچون سایر افراد جامعه خدمات تشخیصی، مشاوره‌ای و درمانی مرتبط با جذام را به صورت رایگان دریافت می‌کنند. لازم به توضیح است این موارد بسیار محدودِ مبتلا به جذام با ملیت افغانستانی، از نظر تبعیت از درمان همواره بسیار پیگیر، مسئولیت‌پذیر و منظم بوده‌اند و لذا در حال حاضر مشکلی در ارتباط با بیماری جذام در جمعیت مهاجران و همچنین جامعه میزبان وجود ندارد.

جذام یک بیماری کاملا قابل درمان با منشأ یک باکتری میله‌ای‌شکل، با دمای مناسب برای رشد باکتری یعنی دمای۳۰ تا ۳۳ درجه، بیشتر تمایل به جایگزینی و تکثیر در بافت‌های سردتر بدن مانند پوست، اعصاب محیطی و راه‌های هوایی فوقانی را دارد و به همین دلیل است که علائم اولیه بیماری نیز در همین بافت‌ها ظاهر می‌شود. عامل این بیماری برای تکثیر و زایش آن‌هم فقط در سلول زنده بدن میزبان به دو هفته زمان نیاز دارد. لذا از زمان ورود باکتری جذام به بدن فرد تا ظهور علائم بیماری به‌طور متوسط سه تا پنج سال طول می‌کشد.

 

نظر شما