شناسهٔ خبر: 67669486 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

بومی‌سازی خوراک دام در خدمت سلامت دام‌ها و رونق دامپروری روس... -

اقتصاد ایران: یک شرکت دانش بنیان با بومی‌سازی محصول آنیونیک آلی گامی بلند در جهت رفع نیازهای صنعت دامپروری کشور به خصوص در مناطق کمتر برخوردار، برداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسمعلی تیموری‌جروکانی مدیر عامل شرکت سالم دام سپاهان ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: محصولی که موفق به اخذ نشان دانش‌بنیان برای آن شده‌ایم، آنیونیک آلی است که در دوره‌ی انتظار زایمان گاوهای شیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با هدف پیشگیری از بیماری‌های متابولیک در حین زایمان، از جمله کمبود کلسیم و برگشتگی شیردان، طراحی شده است.

یکی از مزایای اصلی آنیونیک آلی، افزایش مصرف خوراک در گاوهای شیری قبل از زایمان است. این امر به گاوها کمک می‌کند تا پس از زایمان نیز سطح مصرف خوراک خود را بالا نگه دارند و در نتیجه، تولید شیر بیشتری داشته باشند.

وی افزود: مشکلی که در مورد نمک‌های آنیونیک رایج در خوراک گاوهای شیری قبل از زایمان وجود داشت، تلخ‌مزه بودن آنها بود. این تلخی، باعث کاهش مصرف خوراک در گاوها می‌شد. در حالی که هدف از استفاده از نمک‌های آنیونیک، کاهش کمبود کلسیم بود، اما به دلیل کاهش مصرف خوراک، عوارض دیگری به دام‌ها تحمیل می‌شد. آنیونیک آلی خوش‌خوراک است و گاوها تمایل به خوردن آن دارند. به همین دلیل، با استفاده از این محصول، گاوها در دوره‌ی انتقال زایمان دچار کاهش مصرف خوراک نمی‌شوند و می‌توانند این دوره را به سلامتی طی کنند.

قاسمعلی تیموری‌جروکانی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: مهم‌ترین دستاورد ما، رضایت بی‌حد و مرز مشتریان از این محصول است. این محصول با جایگزینی نمونه آمریکایی آن در بازار، که به دلیل تحریم‌ها دیگر امکان واردات آن وجود نداشت، مانع از وابستگی کشور به واردات شده است. خوشبختانه این محصول طی ۴ سال گذشته بومی‌سازی شده و به مرحله تولید انبوه در داخل کشور رسیده است. صنعت دامپروری از این محصول استقبال چشمگیری کرده و دامداران به شدت از عملکرد آن راضی هستند.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتر برخوردار اظهار داشت: حضور فعال ما در صنعت دامپروری کشور، به خصوص در بخش سنتی روستایی، این امکان را فراهم کرده که با ارائه محصول خود، کمک‌های شایانی به این بخش نماییم. یکی از مهم‌ترین مزایای این محصول، پیشگیری از بروز بیماری‌ها در دام‌ها به دلیل عدم تعادل در جیره غذایی آنها است. با استفاده از این محصول، دامداران می‌توانند با آسودگی خاطر بیشتری به پرورش دام خود بپردازند و شاهد گذرِ بدون مشکل دام‌ها از مرحله حساس انتقال باشند.

مدیر این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، محصول ما به نزدیک ۶۵ روستا ارسال شده و مورد استقبال دامداران در مناطق کمتربرخوردار قرار گرفته است. رضایت این دامداران، نشان‌دهنده کارایی و اثربخشی محصول ما در ارتقای سلامت دام‌ها و رونق صنعت دامپروری روستایی است. برای گسترش مجموعه، افزایش تولید و ارائه خدمات بهتر به دامداران، نیازمند حمایت‌های مالی، تسهیلات و سرمایه در گردش هستیم.

وی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۱۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز حدود ۵۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

نظر شما