شناسهٔ خبر: 67665500 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هشدار مهم دامپزشکی برای تاسوعا و عاشورا/ نظارت بهداشتی اولویتِ ذبح دام قربانی باشد هشدار مهم دامپزشکی برای تاسوعا و عاشورا/ نظارت بهداشتی اولویتِ ذبح دام قربانی باشد

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: مردم عزادار استان با کشتار دام در کشتارگاه‌ها و رعایت نکات بهداشتی ذبح دام در ایام محرم از ابتلا به بیماری قابل انتقال بین انسان و دام بویژه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -

مسعود اصغری درباره ذبح بهداشتی دام ماه محرم خطاب به هیات‌های مساجد، حسینیه ها، تکایا در عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع)، بیان کرد: برای بهره‌گیری از نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی، ذبح دام را در کشتارگاه‌های تعیین شده شهرستان‌ها انجام دهید.

وی با بیان اینکه از کشتار دام در معابر و منازل به دلیل پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو باید پرهیز کرد، افزود: هنگام ذبح دام از دستکش، عینک و روپوش مخصوص استفاده کرده، و بعد از کشتار دام قربانی، لاشه را حداقل ۲۴ ساعت در یخچال (دمای صفر تا ۴ درجه) نگهداری و سپس آن را خرد و مصرف کنید.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: جگر دام قربانی را تازه مصرف نکنید و بعد از نگهداری حداقل به مدت ۴۸ در دمای یخچال نگهداری شود، حتما پس از تماس با حیوان یا ذبح آن، دست هایتان را با آب و صابون به خوبی بشویید و وسایل استفاده شده در ذبح مانند چاقو، تشت و سینی را تمیز و ضدعفونی کنید.

وی تاکید کرد: در این ایام از رها کردن خونابه‌ها و پسماند‌های دام در معابر شهری و روستایی پرهیز کرده و از خرید دام‌های دارای کنه، علائم بیماری و بدون هویت (فاقد پلاک بارکددار) خودداری کنید.

اصغری گفت: تا حد ممکن دام قربانی را از مراکز عرضه مجاز دام زنده شهر خود خریداری، و از سلامت دام با مراجعه به تیم‌های سیار و ثابت کارشناسان دامپزشکی یا درمانگاه دامپزشکی اطمینان حاصل کنید.

وی اظهار کرد: اگر برای نذورات از شیر استفاده می‌کنید حتما باید شیر پاستوریزه باشدو در صورت استفاده از شیر سنتی، به مدت پنج دقیقه جوشانده و سپس توزیع کنید.

نظر شما