شناسهٔ خبر: 67665376 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سی‌ان‌ان: حمله به ترامپ، «فصل تاریک جدیدی» در سیاست آمریکا است

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در مطلبی، حمله روز گذشته به «دونالد ترامپ» را فصلی تاریک و دلهره‌آور در داستان خشونت سیاسی آمریکا توصیف کرد و نوشت: تیراندازی به سمت نامزد حزب جمهوری‌خواه در یکی از پرتنش‌ترین دوره‌های تاریخ کشور، شوک تکان دهنده دیگری را رقم زد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: تلاش برای ترور ترامپ که فصل تاریک جدیدی را در داستان نفرین شده خشونت سیاسی آمریکا باز کرده، ایالات متحده را که در یکی از پرتنش ترین دوره‌های تاریخ مدرن خود را با شوکی تکان دهنده روبرو کرد.

این رسانه در مطلبی با عنوان «حمله به ترامپ بازگشایی فصلی دلهره‌آور در سیاست آمریکایی» افزود: حمله روز گذشته (شنبه) علیه رئیس‌جمهوری سابق در یک گردهمایی تبلیغاتی آن هم چند روز پیش از پذیرش نامزدی جمهوری‌خواهان، حمله به دموکراسی است.

براساس گزارش‌ها پیش از حمله روز گذشته، ترامپ در حال سخنرانی بر روی صحنه خطاب به حامیانی بود که طبق معمول پشت سر وی قرار داشتند که ناگهان صدای تیراندازی بلند شد. وی بلافاصله صورتش را گرفت و پشت تریبون ناپدید شد و همزمان مردم شروع به فریاد کشیدن کردند. کمی بعد مشخص گردید که گلوله به گوش ترامپ اصابت کرده و در حال خونریزی است. براساس اعلام مقامات، تیراندازی توسط یک مرد مسلح از پشت بام یکی از ساختمان‌های خارج از محیط گردهمایی در باتلر پنسیلوانیا، صورت گرفته است.

نویسنده این مطلب سپس با اشاره به عکس‌های منتشر شده از ترامپ پس از تیراندازی این تصویر را نشانگر یک «عصر سیاسی پرتنش» دانسته است.

در ادامه این مطلب آمده است: اگرچه ترامپ در حال حاضر رئیس‌جمهور آمریکا نیست، اما زخمی شدن وی بر تهدیدی که همیشه بر سر کاخ سفید و نامزدهای انتخابتی سایه افکنده تاکید می‌کند.

نگارنده یادآوری می‌کند: جو بایدن اکنون چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا است و تاکنون چهار تن از روسای جمهور پیش از وی در زمان خدمت کشته شده اند که آخرین مورد جان اف کندی بود که در سال ۱۹۶۳ ترور شد. حال تیراندازی به سمت ترامپ ۴۰ سال پس از ترور کندی، این تصور را که تخصص سرویس مخفی توانسته تا حد زیادی این وضعیت را متوقف کند، از بین برده است.

هرچند نویسنده در ادامه تاکید می کند که در این ۴۰ سال، خشونت سیاسی در آمریکا هرگز متوقف نشده است. از جمله در سال ۲۰۱۱ که گابریل گیفوردز عضو وقت مجلس نمایندگان پس از اصابت گلوله به سرش دچار آسیب مغزی شد و ۶ نفر دیگر نیز در همین حادثه تیراندازی به قتل رسیدند. در سال ۲۰۱۷ نیز یک مرد مسلح به تمرین بیسبال نمایندگان تیراندازی کرد و ویپ استیو اسکالیز عضو مجلس نمایندگان و سه نفر دیگر را هدف گرفت. اما تازه ترین مورد خشونت گسترده از دیدگاه نویسنده این مطلب، شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۰ است که مقامات ایالات متحده همچنان در حال بررسی چرایی وقوع حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره پس از شنیدن خبر پیروزی جو بایدن هستند.

چرخش خیره‌کننده‌ دیگری در انتخاباتی غیرقابل پیش‌بینی

نگارنده در همین خصوص تیراندازی به سمت ترامپ را تحولی تکان دهنده دانسته که بر وضعیت طوفانی و غیرقابل پیش بینی انتخابات آمریکا می افزاید و سپس به واکنش بایدن در مواجهه با وضعیت روز گذشته پرداخته و بیانیه وی را به ویژه پس از مناظره روز ۲۷ ژوئن (۷ تیر) مقابل ترامپ قابل توجه دانسته است.

بایدن پس از دریافت خبر تیراندازی به سمت ترامپ به سرعت نقش خود را به عنوان مدیر اجرایی کشور آغاز کرد و در بیانیه‌ای مقابل دوربین گفت: «خشونت هیچ جایی در آمریکا ندارد. این بیماری است، این یکی از دلایلی است که ما باید این کشور را متحد کنیم. ما نمی توانیم اجازه دهیم که این اتفاق بیفتد. ما نمی توانیم اینگونه باشیم. ما نمی‌توانیم این را بپذیریم».

نویسنده خاطرنشان می کند: تصویر ترامپ در پیش چشم طرفدارانش که پیش از این قهرمانی شکست ناپذیر تلقی می شد و به عنوان یک مبارز مورد حمله دشمنانش قرار می گیرد، از این به بعد عمیق تر هم خواهد شد. چراکه رئیس‌جمهور سابق پس از این تیراندازی در حالیکه مستقیم به دوربین ها نگاه می‌کرد، مشت خود را بالا برد و خطاب به جمعیت فریاد می‌زد «بجنگ، بجنگ». تصاویری که به عقیده نویسنده، در تاریخ ماندگار خواهند شد و اسطوره سازی از ترامپ را غنی‌تر می سازد.

از دیدگاه نگارنده، این ماجرا می تواند حتی برای کارزار انتخاباتی ترامپ که در مقایسه با بایدن پس از عملکرد نامطلوب در مناظره در حال سقوط آزاد بود، تاثیراتی داشته باشد.

سی‌ان‌ان در پایان آورده است که باید منتظر ماند و دید که آیا شوک حوادث روز شنبه، که می‌توانست بسیار بدتر باشد، می تواند در مهار فرهنگ سیاسی سمی که ترامپ در آن نقش بسزایی دارد، تاثیر داشته باشد یا خیر؟

نظر شما