شناسهٔ خبر: 67664415 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهروندان قزوین از ذبح دام در مسیر دسته های عزاداری پرهیز کنند

قزوین - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: شهروندان در ایام محرم از هرگونه کشتار و ذبح دام در مسیر تردد دسته های عزاداری، اماکن عمومی و خارج از محیط کشتارگاه به منظور جلوگیری از سرایت بیماری‌ها پرهیز کنند.

صاحب‌خبر -

مهدی جلوخانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به وجود بیماری‌های مشترک بین دام و انسان، شهروندان دام خود را از میدان‌گاه‌های مورد تایید این اداره کل تهیه و از کشتار دام در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه ۳۸ تیم بر ذبح کشتار دام در استان نظارت می‌کنند، تصریح کرد: این تیم‌های سیار و ثابت از ۴۸ کارشناس دامپزشکی و هفت روحانی برای نظارت شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورا بصورت رایگان آماده خدمات‌رسانی هستند.

وی ادامه داد: کشتارگاه دام نیز در تاسوعا و عاشورا از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ ظهر فعال است و به صورت رایگان نذورات مردم را به شیوه بهداشتی و شرعی دام ذبح می‌کند.

جلوخانی با توصیه به مردم گفت: ذابحین برای ذبح دام در خارج از کشتارگاه، نسبت به رعایت نکات بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظتی مناسب از جمله چکمه، لباس کار، دستکش، عینک و ماسک اقدام کنند و پس از ذبح دام نسبت به پاکسازی، شست و شو و ضدعفونی محل ذبح با مواد ضدعفونی کننده بپردازند.

این مسوول ادامه داد: شهروندان همچنین به عدم ذبح و سربری دام در معابر و خیابان ها و در مسیر تردد هیات‌های عزاداری اهتمام ورزیده و با انتقال این دام ها به محل های تعیین شده برای ذبح، به منظور جلوگیری از آلودگی سطح معابر و البسه عزاداران محترم به ترشحات و خون دام ها توجه کنند.

جلوخانی خاطرنشان کرد: برای از بین بردن احتمالی برخی از عوامل بیماری زا دامی، از جمله عوامل بیماری تب کریمه کنگو و تب مالت، لاشه دام ذبح شده و آلایش به صورت کامل، به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و از مصرف گوشت و آلایش به صورت تازه جداً خودداری کنید.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: شماره تماس ۱۵۱۲ آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان است.

نظر شما