شناسهٔ خبر: 67663964 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رعایت اصول بهداشتی در پخش نذورات و اطعام‌دهی

الناز آخوندی

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان بر رعایت اصول بهداشتی در پخش نذورات و اطعام‌دهی طی ایام سوگواری حسینی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

جلیل نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در زنجان، از تشدید نظارت‌های بهداشتی گروه سلامت محیط در ایام عزاداری حسینی خبر داد و گفت: لازم است متولیان مراسم‌های عزاداری که در این ماه، پخش نذورات و اطعام‌دهی دارند نیز، اصول بهداشتی را به منظور سلامت عزاداران رعایت کنند تا از بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های گوارشی منتقله از آب و غذا پیشگیری شود.

وی ضمن توصیه بر پخت‌وپز در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی مناسب، اظهار کرد: نیاز است کلیه افراد درگیر در توزیع آب و غذا دارای کارت سلامت باشند و بهداشت فردی در هنگام توزیع آب و غذا، رعایت شود. از سوی دیگر مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و از مواد غذایی مشمول بسته بندی مورد تایید وزارت بهداشت استفاده شود.

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه ذبح و قربانی نباید در جلوی هیئت‌ها انجام شود، افزود: استفاده از فرآورده‌های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته‌بندی شده مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی از دیگر توصیه‌ها به متولیان امر است.

او با تاکید بر استفاده از نمک‌های بسته‌بندی یددار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت غذا، خاطرنشان کرد: در تهیه غذا هم باید از روغن‌های خوراکی دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

نصیری با اشاره به اینکه باید از نگهداری مواد غذایی در دمای محیط به مدت بیش از دو ساعت خودداری شود ، اظهار کرد: در صورت الزام به نگهداری بیش از دو ساعت، مواد غذایی باید در دمای کمتر از ۴ درجه سانتی‌گراد و یا بالای ۶۳ درجه سانتی‌گراد (روی شمعک گاز) نگهداری شود تا درجه حرارت ماده غذایی به کمتر از ۶۳ درجه نرسد.

وی با بیان اینکه غذای نذری می‌بایست حداکثر ۲ ساعت قبل ا ز مصرف بسته بندی گردد، افزود: برخی هیئت‌ها و نذری‌دهنده‌ها غذا را چند ساعت قبل از مصرف عزاداران بسته‌بندی می‌کنند که این کار باعث به خطر افتادن سلامت عزاداران می‌شود. همچنین بهتر است از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت همدیگر در یخچال و سردخانه خودداری شود.

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع مواد غذایی گرم باید از ظروف یکبار مصرف مناسب دارای مجوز از سازمان غذا و دارو استفاده و از توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته شده در ظروف یکبار مصرف فاقد مجوز و مشخصات و همچنین ظروف پلی استایرنی مانند ظروف پلاستیکی شفاف و نازک خودداری شود.

او خاطرنشان کرد: پسماندهای تولید شده نیز باید به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود و در مجاورت ایستگاه‌های صلواتی باید سطل یا کیسه جهت جمع‌آوری مرتب ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف استفاده شده، وجود داشته باشد. 

نصیری بر لزوم رعایت نظافت، شست‌وشو و گندزدایی مستمر سرویس‌های بهداشتی و نصب سیستم لوله‌کشی مایع دست‌شویی و یا نصب جای مایع دست‌شویی در محل تجمع عزاداران تاکید کرد و افزود: لازم است با نصب تابلوها و یا اطلاعیه‌های ممنوعیت استعمال دخانیات، از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف، جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: آب آشامیدنی مورد استفاده عزاداران باید سالم باشد و از توزیع آب، شربت و یا شیر فاقد بسته‌بندی در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم‌ها، جدا خودداری شود.

انتهای پیام

نظر شما