شناسهٔ خبر: 67648348 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

شرایط مناسب نذورات و اطعام دهی در ماه محرم و صفر

وزارت بهداشت طی اطلاعیه ای با تاکید بر تشدید نظارت های بهداشتی، توصیه کرد: متولیان مراسم های عزاداری که در این ماه، نذورات و اطعام دهی دارند؛ نیز اصولی را به منظور سلامت عزاداران رعایت کنند، تا مشکلی برای این عزیزان ایجاد نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ با توجه به برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در ایام ماه محرم و صفر در کشور و اهمیت سلامت عزاداران، تمرکز وزارت بهداشت و نیروهای بهداشتی این وزارتخانه بر سلامت آب و غذا به منظور پیشگیری از بیماری های مختلف به ویژه بیماری های عفونی روده ای افزایش می یابد.

علاوه بر تشدید نظارت های بهداشتی، توصیه می شود؛ متولیان مراسم های عزاداری که در این ماه، نذورات و اطعام دهی دارند، نیز اصولی را به منظور سلامت عزاداران رعایت کنند تا مشکلی برای این عزیزان ایجاد نشود.

توصیه می شود؛ پخت و پز در مکان هایی با شرایط بهداشتی مناسب صورت گیرد، البته نیاز است کلیه افراد درگیر در توزیع آب و غذا دارای کارت بهداشت باشند و بهداشت فردی در هنگام توزیع آب و غذا، رعایت شود.

از سوی دیگر مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و از مواد غذایی مشمول بسته بندی مورد تایید وزارت بهداشت استفاده شود.

استفاده از فرآورده های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کل کشور از دیگر توصیه ها به متولیان این امر است. همچنین ذبح و قربانی نباید در جلوی هیات ها انجام شود.

توصیه اکید دیگر این است؛ که از نمک های بسته بندی ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت غذا استفاده شود. در تهیه غذا هم باید از روغن های خوراکی دارای مجوز ساحت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

ظرف مناسب در آشپزی از دیگر توصیه هاست و از سوی دیگر باید از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی یعنی حداکثر دو ساعت خودداری شود.

در صورت الزام به نگهداری بیش از دو ساعت، مواد غذایی باید در دمای کمتر از ۴ درجه سانتی گراد و یا در بالای ۶۳ درجه سانتی گراد(روی شمعک گاز) نگهداری شود، تا درجه حرارت ماده غذایی به کمتر از ۶۳ درجه نرسد.

غذای نذری نباید بیشتر از دو ساعت قبل از مصرف بسته بندی شده باشد. در همین زمینه برخی هیات ها و نذر دهنده ها غذا را چند ساعت قبل از مصرف عزاداران بسته بندی می کنند، که این کار باعث به خطر افتادن سلامت عزاداران می شود.

بهتر است از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت همدیگر در یخچال و سردخانه خودداری شود.

در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع مواد غذایی گرم باید از ظروف یکبار مصرف مناسب دارای مجوز از سازمان غذا و دارو استفاده و از توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته شده در ظروف یکبار مصرف فاقد مجوز و مشخصات و همچنین ظروف پلی استایرنی مانند ظروف پلاستیکی شفاف و نازک خودداری شود.

در زمینه سلامت محیط نیز توصیه می شود؛ که ضمن رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی و یا نصب جای مایع دستشویی اقدام شود.

از سوی دیگر پسماندهای تولید شده نیز باید به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود. در مجاورت ایستگاه های صلواتی باید سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف و لیوان های یکبار مصرف استفاده شده، وجود داشته باشد. همچنین با نصب تابلوها و یا اطلاعیه های ممنوعیت استعمال دخانیات، از استعمال مواد دخانی در محل های مسقف، پرهیز شود.

آب آشامیدنی نیز باید سالم باشد و از توزیع آب، شربت و یا شیر فاقد بسته بندی در بین دسته های عزاداری و یا در مراسم ها، جدا خودداری شود.

دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما