شناسهٔ خبر: 67663890 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

جنبه‌های تاریک یورو ۲۰۲۴؛ از رشد خشونت‌ خانگی تا تشدید نفرت‌پراکنی

رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در سال جاری نیز شاهد موارد متعددی از خشونت‌ها و جرایمی در خارج از زمین سبز است که آسیب‌پذیرترین افراد را هدف می‌دهد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – جام ملت‌های اروپای سال جاری یا همان یورو ۲۰۲۴ هفدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا است که در آلمان برگزار می‌شود؛ این دور از رقابت‌ها در ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) آغاز شده و در ۱۴ جولای (۲۴ تیر) تمام می‌شود.

مسابقات فوتبالی که در این رویداد برگزار می‌شود، نه فقط در سطح قاره سبز بلکه در سراسر جهان تماشاچیان زیادی دارد و به‌عنوان یک رویداد مهم ورزشی مورد توجه قرار می‌گیرد.

اما این همه ماجرای رقابت‌های جام ملت‌های اروپا نیست و به وجه تاریک این رویداد اصولا به دلایلی پرداخته نمی‌شود؛ در زیر به بخشی از این وجوه تاریک پرداخته شده است:

نژادپرستی و مهاجرستیزی

 

جنبه تاریک یورو ۲۰۲۴؛ از رشد خشونت‌ خانگی تا تشدید نفرت‌پراکنی

مهاجرت و هویت در همه رویداد‌های بین‌المللی مربوط به فوتبال به بحثی داغ و جنجالی تبدیل می‌شود و یورو ۲۰۲۴ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است؛ برگزاری رقابت‌های فوتبال در این رویداد شکل دیگری از سیاست‌های نژادپرستانه و ضدمهاجرتی در سراسر اروپا را نمایش داد.

رقابت‌های جام ملت‌های اروپا اصولا عرصه‌ای برای جولان نژادپرست‌ها و مهاجر ستیز‌هایی است که با شعارها، لفاظی‌ها و فحاشی‌های خود نه‌تنها بازیکنان دارای ریشه‌های غیراروپایی بلکه تماشاگران را نیز هدف قرار می‌دهند.

یورو ۲۰۲۴ در ماه ژوئن (خرداد) با درگیری شدید نژادپرستی آغاز شد؛ زمان که یک شبکه تلویزیونی آلمانی نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که در آن از هر پنج شرکت‌کننده یک نفر ترجیح می‌داد بازیکنان سفیدپوست بیشتری وجود داشته باشند.

این در حالی است که شمار قابل توجهی از جمعیت کشور‌های اروپایی و به تبع آن تیم‌های ملی فوتبال این کشور‌ها در خارج از این کشور‌ها متولد شده یا دست‌کم یکی از والدین پدری یا مادری آن‌ها از کشور‌های غیر اروپایی بوده‌اند.

به‌عنوان مثال، ۷۱ درصد از بازیکنان انگلیسی که در رقابت نیمه نهایی یورو ۲۰۲۴ حضور داشتند، در خارج از کشور متولد شده یا دارای اجداد غیرانگلیسی بودند.

خشونت گسترده و اظهارات نفرت‌محور

 

جنبه تاریک یورو ۲۰۲۴؛ از رشد خشونت‌ خانگی تا تشدید نفرت‌پراکنی

به موازات رشد پوپولیسم ملی‌گرایانه افراطی در اروپا در چند دهه اخیر، خشونت میان هواداران در مسابقات معمولی فوتبال نیز افزایش یافت.

یورو ۲۰۲۴ اکنون عرصه نمایش این خشونت‌های توده‌ای ناشی از ملی‌گرایی افراطی است که با افزایش نفوذ احزاب راست افراطی در قاره سبز به چالش جدی تبدیل شده است.

بخش قابل توجهی از خشونت فیزیکی و کلامی در مسابقات یورو ۲۰۲۴ ریشه در اظهارات و شعار‌های نفرت‌محور دارد.

نفرت‌پراکنی علیه به حاشیه رانده‌شده‌ترین اقشار جامعه و بیگانه‌هراسی در فضای مجازی در جریان برگزاری یورو ۲۰۲۴ به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

مرگ‌بارتر شدن خشونت خانگی

 

جنبه تاریک یورو ۲۰۲۴؛ از رشد خشونت‌ خانگی تا تشدید نفرت‌پراکنی

یکی از بحران‌های متعاقب برگزاری رقابت‌های فوتبال از جمله یورو ۲۰۲۴ در اروپا که پلیس نیز خود را برای مواجه با آن آماده می‌کند، رشد قابل توجه خشونت‌های خانگی است.

در حالی که بحران خشونت خانگی در کشور‌های اروپایی یک بحران نگران‌کننده در حال رشد و البته رایج است، برگزاری رقابت‌های فوتبال سبب تشدید آن می‌شود؛ یک بررسی نشان داد که خشونت خانگی بین ۸ تا ۱۰ ساعت پس از رقابت‌های فوتبال در کشور‌های اروپایی به اوج می‌رسد و در صورت مصرف الکل این خشونت بسیار خطرناک خواهد بود.

به‌طور معمول رشد انفجاری خشونت خانگی در جریان برگزاری رقابت‌های بین‌المللی فوتبال در برخی از کشور‌های اروپایی مشاهده می‌شود؛ یکی از این کشور‌ها انگلیس است.

به‌عنوان مثال، در جریان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ سراسر انگلیس شاهد ۲۶ درصد افزایش موارد گزارش شده خشونت خانگی پس از برد یا تساوی، ۳۸ درصد افزایش خشونت خانگی پس از شکست و ۱۱ درصد افزایش خشونت خانگی در روز بعد از برد یا باخت بود.

با رسیدن انگلیس به رقابت نهایی یورو ۲۰۲۴ زنگ هشدار درباره رشد مخاطره‌آمیز این بحران به صدا درآمده است.

انتهای پیام/

نظر شما