شناسهٔ خبر: 67663458 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

زیستگاه لک‌لک‌ها در روستای دره‌ تفی مریوان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان از ثبت ملی زیستگاه لک‌لک‌ها در روستای دره‌ تفی مریوان خبر داد.

صاحب‌خبر -

منصور مهرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج با تأیید خبر ثبت ملی زیستگاه لک‌لک‌های مریوان اظهار داشت: براساس ابلاغ قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی به استاندار کردستان، زیستگاه لک‌لک‌ها در روستای دره‌ تفی مریوان کردستان پس از طی تشریفات قانونی به شماره 1236 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان افزود: دره‌تفی مریوان؛ به عنوان دومین سایت زیستگاه پرندگان مهاجر جهان، هر ساله میزبان لک‌لک‌ها است. روند ثبت ملی این زیستگاه از سال گذشته آغاز و پس از انجام کارهای لازم به تصویب رسید.

به گزارش تسنیم؛ هر ساله همزمان با فرا رسیدن اواخر اسفندماه و فصل بهار، روستای «دره تفی» در اطراف دریاچه زریبار در شهر مریوان میزبان لک لک‌های مهاجر هستند.

این نوع از پرنده‌های سفید در مسیر مهاجرت زمستانی خود هزاران کیلومتر را پرواز می‌کنند تا بر آشیانه گرمی که مردم روستاهای اطراف زریبار به‌ویژه روستای دره‌تفی در 15 کیلومتری شهر مریوان، آن را ساخته‌اند بنشینند و تا اواخر پاییز مهمان منطقه باشند. اهالی این روستا معتقدند، لک‌لک‌های سفید برای مردم این دیار نماد خوش‌اقبالی و صلح هستند و به همین دلیل سال‌هاست که برای آنان لانه‌سازی و مهمان‌نوازی می‌کنند.

انتهای پیام/486/

نظر شما