شناسهٔ خبر: 67663067 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مروری بر اقدامات وزارت علوم (۱)؛

سامانه «جان»؛ جانی دوباره به شرکت‌های دانش‌بنیان

تهران- ایرنا- سامانه جریان اقتصاد نوین (جان) از سامانه‌های کلیدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با معرفی و بازاریابی محصولات فناور به عنوان سکوی ملی رصد و پایش فعالیت‌های فناوری و نوآوری کشور، جانی دوباه به شرکت‌های دانش‌بنیان بخشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، بالگرد آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور کشور عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه سی) به سمت تبریز در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. در این سانحه رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سید محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، سید مهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهور و سه خلبان بالگرد سید طاهر مصطفوی، محسن دریانوش و بهروز قدیمی به شهادت رسیدند.

شهادت آیت‌الله رئیسی، دولت سیزدهم را در سومین سال خدمتش پایان داد و به موجب اصل ۱۳۱ قانون اساسی انتخابات زودهنگام را ضروری ساخت. بر این اساس شرایط برای برگزاری چهاردهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری مهیا شد و بعد از برگزاری دور اول (هشتم تیر) و دور دوم (۱۵ تیر) مسعود پزشکیان توانست اکثریت آرا را کسب کند. اکنون و در فاصله اندک موجود تا مستقر شدن دولت چهاردهم، بررسی و روند فعالیت‌ها و دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف قابل توجه است. در این سلسله از گزارش‌ها، فعالیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مدت ۳۳ ماه خدمت بررسی می‌شود.

نزدیک به سه سال و نیم از عمر دولت سیزدهم گذشته است و در این مدت به گفته محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۷۵ اقدام جدید در بخش‌های مختلف انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به تاسیس معاونت فناوری برای حمایت هرچه بیشتر از مجموعه‌های دانش بنیان، تاسیس صندوق‌ها و سامانه‌های جدید برای تسهیل فرآیندهای مرتبط با فعالیت‌های علمی و پژوهشی و حمایت مالی بیشتر از پژوهشگران اشاره کرد.

در این گزارش به یکی از کلیدی‌ترین اقدامات وزارت علوم در معاونت فناوری و نوآوری که ایجاد سامانه جریان اقتصاد نوین (جان)، برای حمایت از فناوری‌های داخلی است می‌پردازیم.

زیست بوم جریان اقتصاد نوین (جان) در هشتصد و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دی ماه ۱۴۰۰ تصویب و در اسفند همان سال توسط رئیس جمهور شهید و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحقق کامل زنجیره پژوهش، فناوری و نوآوری ابلاغ شد. این مصوبه خرداد ۱۴۰۲ با هدایت معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، توسط سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران و هاب بین‌المللی فناوری و نوآوری ایران، طراحی و اجرا شد.

از جمله نقدهایی که همواره به وزارت علوم وارد است که تحقیقات در دانشگاه‌ها، تقاضامحور نیست و رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها در راستای رفع نیاز کشور بهره‌برداری نمی‌شوند. برهمین اساس سامانه ایده‌ها و نیازها (نان) در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در برنامه هفتم توسعه نیز دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلف شدند مسائل و نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند.

سامانه «جان»؛ جانی دوباره به شرکت‌های دانش‌بنیان

پس ازرونمایی از سامانه نان وزارت علوم تصمیم گرفت برای توسعه تولیدات فناور، آشنایی با قوانین بازار، افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها فناوری سامانه جریان اقتصاد نوین (جان) را راه‌اندازی کند. این سامانه در واقع یک پلتفرم فروش و توسعه درآمد و بازار شرکت های دانش بنیان است. سامانه جان در واقع یک نمایشگاه دایمی مجازی برای شرکت‌های فناور ایجاد کرده است تا کالا و خدمات قابل تبادل خود را به عنوان یک کالا و خدمت تجاری قیمت‌گذاری کنند. همچنین شرکت‌های با بارگذاری محصولات خود در این سامانه بازار فروش برای تولیدات خود پیدا می کنند.

با راه‌اندازی این سامانه این امکان فراهم شده تا هر فردی در هر جای کشور امکان دسترسی راحت به ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان را داشته باشد و ضمن ارتباط با شرکت‌ها، نیازهای خود را به فراخوان بگذارد. در واقع این سامانه در نهایت در توسعه اقتصاد دانش بنیان تاثیر بسزایی دارد. به عبارتی می‌توان گفت که هر مجموعه دانش بنیانی می‌تواند محصولات خود را در این سامانه بارگذاری کند ضمن آنکه مشتریان می‌توانند محصولات سفارشی خود را در آن به ثبت برسانند و از سوی دیگر اگر فردی نیاز جدیدی داشت می‌تواند آن را ثبت کند.

ممانعت از خروج ارز از دیگر رهاوردهای ثبت محصولات دانش‌بنیان در این سامانه است. تمام واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان، نوپا و نوآور، محصولات خود را در این سامانه ثبت می‌کنند و با اتصال به سامانه‌های "توانیران" و "ستادیران" وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن جلوگیری از تخصیص ارز دولتی برای واردات محصولات مشابه، باعث رونق تولید محصولات داخلی و حمایت از فناوری های داخلی می‌شود.

در سامانه توانیران (توانمندی‌ها و اعلام نیازهای ایران) جزییات پروژه‌ها سه ماه قبل اعلام می‌شود و در صورتی که محصولی وجود داشته باشد که در داخل تولید نشده باشد و در سامانه توانیران اعلام نشده باشد، دستگاه می‌تواند درخواست ارز برای واردات آن محصول کند.

همانطور که اشاره شد اهداف راه‌اندازی سامانه جریان اقتصاد نوین (جان) ایجاد بازار الکترونیکی برای محصولات فناورانه پارک‌های علم و فناوری، ایجاد پایگاه داده قابل اتکا در معرفی محصولات به بازارهای الکترونیکی، ایجاد بستر همکاری پارک‌های کشور در توسعه محصولات فناورانه، ایجاد زمینه شناسایی محصولات دارای آمادگی صادراتی مناسب و استفاده از محصولات مورد تایید پارک‌های علم وفناوری کشور در فرآیند «توانیران» است.

طبق آخرین آمار اعلامی از سوی سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، در حال حاضر ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد فناور در ۵۶ پارک فناوری کشور مستقر هستند که گردش مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی دارند و سامانه جان می‌تواند این گردش مالی را افزایش دهد. براساس این گزارش ۴۶ پارک فناوری در این سامانه عضو هستند و از سوی ۲ هزار و ۳۱۵ شرکت تعداد بیش از هفت هزار و ۳۱۱ محصول بارگذاری شده است.

همچنین با رونمـایی از سـامانه جـان (جریـان اقتصـادی نویـن) از سـوی معاونـت فنـاوری وزارت علـوم، بیـش از هفت هـزار محصـول دانش بنیـان ایـرانی بـرای فـروش، معـرفی می‌شوند.

نظر شما