شناسهٔ خبر: 67666628 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فالکون۹ ماهواره‌های استارلینک را به مدار اشتباهی فرستاد!

موشک ماهواره‌بر فالکون۹ دچار نقص فنی شد و ماهواره‌های استارلینک را در مداری رها کرد که محکوم به سقوط به جو زمین و سوختن هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، دو روز پیش، برای نخستین بار در یک دهه گذشته، موشک ماهواره‌بر فالکون9 دچار نقص فنی شد و ماهواره‌های اینترنتی این شرکت را در مداری رها کرد که محکوم به سقوط به جو زمین و سوختن هستند.

موشک فالکن 9 دو روز پیش با حمل 20 ماهواره استارلینک از کالیفرنیا پرتاب شد اما چند دقیقه پس از شروع پرواز، موتور مرحله دوم دچار نقص فنی شد که شرکت اسپیس‌ایکس نشت مایع اکسیژن را عامل این مشکل اعلام کرد.

این شرکت اعلام کرد: کنترل‌کنندگان پرواز موفق به برقراری ارتباط با نیمی از ماهواره‌ها شده‌اند و با استفاده از پیش‌رانشگرهای یونی درون ماهواره‌ها تلاش کرده‌اند آن‌ها را به مدار بالاتر برسانند. با این حال، به دلیل اینکه پایین‌ترین نقطه مدار آن‌ها تنها 84 مایل (135 کیلومتر) بالاتر از زمین قرار دارد(کمتر از نصف ارتفاع برنامه‌ریزی‌شده، بعید به نظر می‌رسد حداکثر نیروی رانش در دسترس ما برای بالا بردن موفقیت‌آمیز ماهواره‌ها کافی باشد.

اسپیس‌ایکس اعلام کرد که این ماهواره‌ها به جو زمین باز خواهند گشت و خواهند سوخت اما زمان سقوط آنها هنوز مشخص نشده است. در حال حاضر بیش از 6000 ماهواره استارلینک در مدار قرار دارند که به کاربران اینترنت در برخی از دورافتاده‌ترین نقاط جهان خدمات ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما