شناسهٔ خبر: 67661602 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

«آنتیفا» چیست و عامل ترور «دونالد ترامپ» کیست؟/ ویدئو و تصاویر

«مارک ویولت» عضو انتیفا که عامل ترور دونالد ترامپ معرفی شده، قبل از ترور، ویدئویی منتشر کرده بود که در آن تاکید کرده بود: «عدالت در راه است».

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، بر اساس اعلام برخی منابع خبری، «توماس متیو کروکس» عامل ترور «دونالد ترامپ» است و فردی است که به دونالد ترامپ شلیک کرده است؛ او اهل ایالت «پنسیلوانیا»ی آمریکا است و ۲۰ سال سن دارد.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع خود اعلام کرد عامل تیراندازی در تجمع هواداران «دونالد ترامپ» در پنسیلوانیا کشته شده است. به گزارش «سی‌ان‌ان»، تعدادی از نیرو‌های پلیس مخفی کشته شدن تیرانداز را تایید کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن» پست تیز اعلام کرد که علاوه بر فرد تیرانداز، یک نفر دیگر نیز هدف شلیک قرار گرفته و کشته شده است.

دادستان شهر «باتلر» پنسیلوانیا نیز اعلام کرد که یک تماشاچی و تیرانداز در حادثه تیراندازی به ترامپ کشته شدند.

«ریچارد گلدینگر» دادستان شهر باتلر افزود: «یک تماشاچی دیگر هم در وضعیت وخیمی قرار دارد».

او اضافه کرد: «مشخص نیست که آیا تیرانداز خودکشی کرده یا توسط شخص دیگری مورد اصابت قرار گرفته است.».

ترور دونالد ترامپ

اما سرویس مخفی امنیتی آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مهاجمی از یک مکان مرتفع در خارج از محل تجمع حامیان ترامپ چندین گلوله به سمت او شلیک کرد و نیرو‌های این سرویس مهاجم را کشته‌اند.

شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» گزارش داد که یکی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره که در ردیف اول سخنرانی حضور داشته، گفت که صدای ۸ تا ۱۰ گلوله شنیده است و به نظر می‌رسد که چند نفر از جمعیت مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

برخی منابع خبری گزارش دادند «توماس متیو کروکس» فردی است که به ترامپ شلیک کرده است. او اهل ایالت پنسیلوانیا آمریکا و ۲۰ سال سن دارد.

ترور دونالد ترامپ


ترور دونالد ترامپ
ترور دونالد ترامپ

ویدیویی که عامل ترور دونالد ترامپ منتشر کرد

دقایقی پس از انتشار خبر ترور نافرجام «دونالد ترامپ» در سخنرانی انتخاباتی‌اش در پنسیلوانیا، پلیس آمریکا فردی به نام «مارک ویولت»، یکی از اعضای آنتیفا، را به عنوان ضارب ترامپ دستگیر کرد.

«اَنتیفا» (مخفف آنتی‌فاشیسم)، نام یک جنبش سیاسی چپ‌گرا با عقاید ضدفاشیستی و ضدنژادپرستی در آمریکاست که از شبکه ضدفاشیست مبارز، در دهه ۱۹۳۰ آلمان الهام گرفته است. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند او قبل از تیراندازی به سمت ترامپ، در ویدئویی در یوتیوب گفته بود که «عدالت در راه است.»

«مارک ویولت» عضو انتیفا (جنبش سیاسی چپ‌گرا با ادعای عقاید ضدفاشیستی و ضدنژادپرستی) که عامل ترور دونالد ترامپ معرفی شده، قبل از ترور، ویدئویی منتشر کرده بود و در آن تاکید کرده بود: «عدالت در راه است» و سپس به سمت دوربین شلیک می‌کند.

ویژگی بارز اعضا و گروه‌های وابسته به این جنبش،  اقدام عملی علیه افرادی است که آنها را به عنوان فاشیست،  نژادپرست،  راستِ تندرو یا سرمایه‌دار می‌شناسند.

در واقع، تمرکز آنتیفا به طور کلی بر مبارزه با راست‌گرایی افراطی و خودبرترپنداری نژاد سفید به شکل کاملا مستقیم و خشن است.

جنبش «آنتیفا»ی آمریکا از دهه ۱۹۸۰ میلادی، با فعالیت گروهی به نام «اقدام علیه نژادپرستی» آغاز شد و طی سه دهه، فعالیت آن کم‌کم رو به خاموشی رفت، اما با آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶، فعالیت خود را دوباره آغاز کرد.

بنیان جنبش آنتیفا،  اقدام عملی و ایده اصلی آن این است که «ما جایی می‌رویم که آنها [جناح راست]حضور دارند تا آنها را در همان جایی که هستند، متوقف کنیم، چون معتقدیم که فاشیست‌ها نباید هیچ سخنگویی داشته باشند». 

هرچند تعداد اعضای آنتیفا مشخص نیست، اما گفته می‌شود شمار اعضای این جنبش پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا به خاطر ادبیات نژادپرستانه ترامپ افزایش یافته است.

«مارک ویولت» عضو انتیفا که عامل ترور دونالد ترامپ معرفی شده است، قبل از ترور، ویدئویی منتشر کرده بوده و در آن تاکید کرده بوده است: «عدالت در راه است» و سپس به سمت دوربین شلیک می‌کند. این لحظات را در ادامه می‌بینید.

منبع: ایرنا

نظر شما