شناسهٔ خبر: 67661103 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آسمان رگباری آذربایجان‌شرقی در تاسوعا و عاشورا

تبریز- ایرنا - رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: گذر امواج تراز میانی جو و شرایط ناپایدار فصلی و محلی موجب رگبار باران از عصر تاسوعا تا شب عاشورا در استان می‌شود.

صاحب‌خبر -

«محمد امیدفر»، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی، این وضع در نیمه شمالی و شرقی استان و منطقه ارسباران از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی اظهار کرد: احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و بارش تگرگ در ارتفاعات و نواحی سردسیر، مه گرفتگی، غرش آذرخش و لغزندگی جاده ای در استان وجود دارد.

رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تا اواخر هفته وزش باد در برخی ساعات به نسبت شدید در استان حاکم می شود، گفت: با توجه به افزایش سرعت باد، احتمال نفوذ یا خیزش گرد و خاک در برخی نواحی استان دور از انتظار نیست.

امیدفر، ادامه داد: با توجه به رخداد تندبادهای لحظه ای، سقوط یا پرتاب اجسام و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه برای محکم کردن سازه های سبک، تابلوهای تبلیغاتی و سقف گلخانه ها، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و توجه کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان ضروری است.

وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته، هادیشهر با دمای ۳۷.۵ و ورزقان با دمای ۱۱.۹ درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بودند.

امیدفر، ادامه داد: در این بازه زمانی، دمای تبریز در گرمترین زمان به ۳۳.۷ درجه و در خنک ترین زمان به ۲۲.۸ درجه سانتیگراد بالای صفر رسید.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

نظر شما