شناسهٔ خبر: 67661061 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پروژه بازار رسولی زاهدان کی به اتمام می‌رسد؟

پروژه تجاری گردشگری بازار رسولی زاهدان که قرار بود یک‌ساله انجام شود با گذشت یک سال و نیم همچنان ناتمام مانده است.

صاحب‌خبر -

پویایی و سرزندگی در بافت‌های قدیمی و معماری کهن از بارزترین کارهایی است که می‌توان برای توسعه و پیشرفت شهری صورت گیرد تا تحول و دگرگونی در سطح ملی و فراملی برای مردم آن شهر ایجاد شد.

در همین امر توسعه عمرانی برای بازار کم‌رونق چهارراه رسولی فرصت مناسب بود تا یکی از قطب‌های تجاری و به‌نوعی توریست‌پذیر در سطح کشور شود.

شهرداری زاهدان از ابتدای سال ۱۴۰۲ طرح گردشگری تجاری را با استفاده از طرح‌های ایرانی‌اسلامی آغاز کرده است تا بازار رسولی اصلی‌ترین مرکز خرید و به‌نوعی توریستی در سطح ملی شود و باعرضه کالاهای خارجی و محلی، سالانه در ایام تعطیلات نوروزی و تابستان مراجعه‌کننده داخلی و خارجی را جذب کند. عمده محصولات بازار رسولی کالاهای خارجی است و تقریباً تولیدات داخلی هم عرضه می‌شود.

پروژه طرح عمرانی قطب تجاری، گردشگری و توریستی چهارراه رسولی در ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز شد و قرارداد به‌صورت رسمی از مردادماه بسته شد و به گفته شهردار زاهدان پروژه ۱۰۰ساله را یک‌ساله تمام خواهیم کرد، این در حالی است که با گذشت بیش از یک سال این پروژه هنوز سامان نیافته است.

برای اتمام این پروژه تاریخ‌های مختلفی از سوی مسئولان شهرداری اعلام شد و در آخرین زمان‌بندی برای اتمام پروژه طرح گردشگری و تجاری بازار رسولی زاهدان پایان خردادماه عنوان شد که باگذشت ۲۳ روز از تاریخ عنوان شده اما همچنان این پروژه نیمه‌تمام مانده است.

روند کند این پروژه باعث نارضایتی شهروندان و کسبه این بازار سنتی و قدیمی شهر زاهدان شده است. گردوخاک ناشی از پروژه باعث عدم جذب مشتری شده است.

رضا مصطفایی یکی از کاسب‌های بازار رسولی زاهدان با ابراز گلایه از روند کند این پروژه تجاری گردشگری بیان کرد: باتوجه‌به کنده‌کاری‌ها و خاک‌برداری‌های صورت‌گرفته که بسیار روند کندی دارد متأسفانه تردد را برای شهروندان دچار مشکل کرده است.

وی ادامه داد: گردوخاک ناشی از کنده‌کاری‌های طولانی‌مدت باعث نشستن گردوخاک بر روی اجناس می‌شود که این امر مشتری را از خرید منصرف می‌کند.

محمد سالارزهی یکی دیگر کسبه چهارراه رسولی که مغازه پارچه‌فروشی دارد به خبرنگار ما بیان کرد: این پروژه که قرار بود تا پایان سال گذشته به اتمام برسد و طرح سنتی و گردشگری جذابی را به فضای بازار رسولی زاهدان دهند نه‌تنها باعث زیباسازی نشد بلکه با کنده‌کاری‌ها و گردوخاک‌های زیاد چهره نازیبا و زشتی را به خود گرفته است.

وی ادامه داد: گردوخاک در این روزها معضل بسیار سنگینی برای ما پارچه‌فروشان شده است، چرا که گردوغباری که روی پارچه‌ها می‌نشیند کیفیت پارچه را پایین می‌آورد و این امر سبب کاهش مشتری نیز می‌شود.

رضا محمدی، یکی از رانندگان تاکسی با ابراز گلایه از عدم اتمام پروژه چهارراه رسولی زاهدان در زمان‌های مقرر شده گفت: متأسفانه این پروژه امروز به یک معضل برای ترافیک شهری تبدیل شده است و علاوه بر خسارت‌های استهلاکی خودرو موجب ایجاد هزینه‌های مضاعف برای خودرو می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین کنده‌کاری‌ها و وجود مصالح عمرانی تردد را در بازار رسولی بسیار مشکل‌ساز کرده است.

سعید حمیدی، مدیر فنی و عمرانی شهرداری زاهدان با اشاره به اینکه پروژه صدساله عمرانی از نظر فنی قطعاً یک‌ساله به پایان نمی‌رسد، بیان کرد: پروژه عمرانی چهار رسولی که در سال ۱۴۰۲ شروع به کارکرد و گفته شد تا پایان سال انجام می‌شود از نظر فنی امکان‌پذیر نبود و بعضی عوامل باعث شد این قول به مردم داده شود.

وی افزود: اجرای طرح تجاری گردشگری بازار رسولی زاهدان از سال ۱۳۹۰ روی میز مدیران وقت قرار گرفت؛ اما کسی جرئت به انجام این کار را نداشت.

حمیدی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ با تمام سختی کار تصمیم به راه‌اندازی پروژه عمرانی چهارراه رسولی انجام شد، تصریح کرد: قرارداد در مرداد سال ۱۴۰۲ ما بین پیمانکار و شهرداری بسته شد و بخشی از مصالح پروژه خریداری شد درصورتی‌که شهرداری چندین ماه قبل به‌صورت شبانه‌روز پروژه را شروع کرده بود.

مدیر فنی عمران شهرداری زاهدان اشاره کرد: قبل از انجام تشریفات مناقصه کار شروع شد و شهرداری تمام عواقب آن را در نظر گرفت تا محل مناسب فرهنگی تجاری در شهرستان زاهدان را به بهره‌برداری برسد و شاهد توسعه و پیشرفت در شهر باشیم.

وی ادامه داد: این پروژه در سه‌گام در حال پیشرفت است، گام اول رواق‌ها که پیشرفت ۸۵ درصد داشته است و تا دو ماه دیگر پایان می‌رسد و در گام دوم و سوم کارهای سطحی، کف‌پوش و جدول‌گذاری در حال اجراست تا پایان شهریور ۱۴۰۳ کل پروژه به پایان می‌رسد.

حمیدی در خصوص تأخیر پروژه بیان کرد: مشکلات پروژه چهارراه رسولی سلسله‌مراتب اداری و مالی و مشکلات تأسیساتی است که این عوامل باعث به تأخیرافتادن در روند انجام پروژه شده است.

وی افزود: مشکلات تأسیساتی و نبود مصالح کافی در استان، تعامل با کسبه برای تعطیلی کار در ایام نوروز و اعیاد اخیر و ناکافی بودن بودجه مالی و کمک‌گرفتن از پروژه‌های دیگر عمرانی از عوامل تأخیر در انجام پروژه بوده است.

حمیدی ادامه داد: انتقادهای فراوانی دراین‌خصوص صورت‌گرفته است، امید داریم که بعد از پایان کار و بهره‌برداری شاهد اتفاق خوب در زاهدان باشیم و سختی‌ها کار فراموش شود، پروژه‌های عمرانی در تمامی مراحل سخت و دشوار است؛ اما کمک‌کننده در توسعه و گسترش فرهنگ شهر است.

انتهای پیام

نظر شما