شناسهٔ خبر: 67660979 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

حل اختلاف نیجریه با شرکت‌های نفتی خارجی

صنعت نفت نیجریه با امضای قراردادی با تولیدکنندگان خارجی فعال در صنعت نفت این کشور اختلاف‌های دوطرفه را حل‌وفصل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیسیون تنظیم مقررات بالادستی نفت نیجریه با شرکت‌های خارجی تولیدکننده فعال در صنعت نفت این کشور به‌منظور اعطای مجوز فروش نفت خام به پالایشگاه‌های داخلی این کشور آفریقای غربی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به قیمت بازارهای جهانی، قراردادی امضا کرد.

امضای این قرارداد به اختلاف صنعت نفت نیجریه با شرکت‌های نفتی خارجی پایان داد.

نیجریه به‌دلیل ظرفیت ناکافی پالایش، برای پاسخ‌گویی به نیازهای داخلی سوخت تا حد زیادی متکی به واردات است، درحالی‌که انتظار می‌رود این کشور آفریقایی با ساخت پالایشگاه دانگوته با ظرفیت پالایشی روزانه ۶۵۰ هزار بشکه‌ای که از فوریه ۲۰۲۴ به بهره‌برداری رسید، افزون بر خودکفایی در تأمین داخلی به‌سمت صادرات فرآورده‌های نفتی گام بردارد.

 توافق روز چهارشنبه در پی شکایت پالایشگاه دانگوته مبنی بر اینکه شرکت‌های بزرگ نفتی مانع خرید نفت خام داخلی با درخواست حق بیمه بیش از حد یا اعلام نبود ذخایر در دسترس هستند، انجام شد.

کمیسیون تنظیم مقررات بالادستی نفت نیجریه (NUPRC) در بیانیه‌ای اعلام کرد نمی‌تواند اجازه دهد قیمت‌گذاری مانع از پالایش داخلی شود.

گبنگا کومولافه، رئیس کمیسیون تنظیم مقررات بالادستی نفت نیجریه، پس از گفت‌وگو با شرکت‌های نفتی گروه‌بندی‌شده در بخش تجارت تولیدکنندگان نفت (OPTS) گفت: ما هرگز اجازه نخواهیم داد تخلف در قیمت‌گذاری، افزایش ظرفیت پالایش داخلی نیجریه را خدشه‌دار کند.

وی افزود: این نهاد تنظیم‌گر تلاش می‌کند اطمینان یابد سودآوری در عرضه نفت خام وجود ندارد و از هیچ‌گونه زیان‌دهی در زمینه تولید نفت چشم‌پوشی نمی‌کند.

کومولافه از تولیدکنندگان و پالایشگاه‌ها برای اطمینان از شفافیت از شرکت‌ها خواست قیمت‌های ماهانه محموله در عرضه و تحویل نفت خام را ارائه دهند.

وی افزود: این وظیفه تنظیم‌کننده است که توسعه بالادستی را با زنجیره تأمین انرژی داخلی پایدار، متعادل کند.

رئیس کمیسیون تنظیم مقررات بالادستی نفت نیجریه در ماه مارس با تولیدکنندگان و پالایشگاه‌های نفت برای رسیدگی به موضوع دسترسی پالایشگاه‌ها به نفت خام تولیدشده محلی دیدار و گفت‌وگو کرد.

نظر شما