شناسهٔ خبر: 67658397 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

چه کار کنیم تا از تب دنگی در امان بمانیم؟

پشه آئدس در محیط‌های کوچک دارای آب راکد تخم‌گذاری می‌کند و تکثیر می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، شکرالله سلمان‌زاده با اشاره چگونگی ابتلا به بیماری تب دنگی اظهار کرد: این بیماری از طریق نیش زدن پشه آئدس منتقل می‌شود. پشه آئدس تا آخر عمر آلوده به ویروس دنگی باقی می‌ماند و می‌تواند این ویروس را از طریق تخم به نسل‌های بعدی خود منتقل کند.

وی افزود: ابتلا به تب دنگی با یک سری علائم عمومی مانند تب، بدن درد، سر درد، درد استخوانی شدید و به اصلاح تب استخوان‌شکن آغاز می‌شود. علائم بیماری در ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد پس از پنج تا شش روز کاهش می‌یابد و بهبود پیدا می‌کنند، اما درصد کمی از مبتلایان دچار تب و خونریزی از قسمت‌های مختلف بدن می‌شوند و ممکن است بیمار به طرف مرگ برود.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: با توجه به اینکه تب دنگی درمان قطعی ندارد بهترین راه، پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. یکی از اقدامات به این منظور این است که افرادی که از خارج از وارد کشور می‌شوند و دچار تب هستند به همکاران مستقر در پایگاه‌های بهداشت مراجعه کنند تا به سرعت نمونه‌گیری از آنها انجام و نتیجه اعلام شود.

وی عنوان کرد: اگر بیمار مبتلا به تب دنگی در مبادی ورودی شناسایی نشود و وارد کشور شود به عنوان مخزن بیماری محسوب می‌شود و می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند.

سلمان‌زاده گفت: با توجه به اینکه پشه آئدس، روزگرد است و روزها نیش می‌زند، افراد به ویژه کسانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند باید مراقبت کنند و لباس‌های آستین بلند بپوشند و تا حد ممکن بدن را بپوشانند و برای دیگر قسمت‌ها که قابلیت پوشاندن ندارند هم از مواد دافع حشرات استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سال‌های اخیر شیوع تب دنگی بیشتر شده است و در این خصوص دستکاری در طبیعت و سیل، برخی از علل تکثیر این پشه و شیوع این بیماری هستند.

وی افزود: پاندمی کووید ۱۹ نیز موجب شد توجه نظام سلامت بسیاری از کشورها به کووید ۱۹ باشد و مقداری از بیماری تب دنگی غافل شدند.

سلمان‌زاده گفت: خوشبختانه تب دنگی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود مگر اینکه پشه بیمار چند نفر را نیش بزند، اما این بیماری در بیمارستان‌ها می‌تواند از طریق انتقال خون یا نیدل آلوده، به پرسنل بیمارستان‌ها منتقل شود. همچنین احتمال ابتلای جنین از مادر وجود دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما