شناسهٔ خبر: 67657150 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیش‌بینی قیمت دلار ۲۴ تیر ۱۴۰۳

قیمت دلار در شروع هفته پایانی تیر با روند کاهشی بازگشایی شد و در کریدور پنجم یک کانال عقب‌نشینی کرد. روند نزولی قیمت این اسکناس بیش از یک هفته است که ادامه دارد و طی مدت اخیر، اسکناس دلار نزدیک به چهار هزار تومان ارزان شده است. معامله‌گران، ماندگاری دلار در منطقه فعلی را پرچالش می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار در شروع معاملات روز شنبه ۲۳ تیر با کاهش ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومانی در کریدور پنجم یک کانال عقب‌نشینی کرد. اسکناس دلار در آخرین معامله روز شنبه در نیمه بالایی کانال هفتم از کریدور پنجم به کار خود پایان داد.

بررسی بازار ارز حاکی از برقراری توازن در عرضه و تقاضاست. با وجود این، معامله‌گران معتقدند بازار ارز به دلیل تعطیلی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه عمق چندانی ندارد. افزایشی‌های بازار ارز معتقدند ریتم نزولی بازار و ماندگاری در کانال هفتم از کریدور پنجم کوتاه‌مدت است و اسکناس آمریکایی برای تثبیت در این بازه قیمتی مسیر دشواری در پیش دارد.

هفته گذشته کارشناسان اقتصادی علاوه بر تاثیر مشخص شدن نتیجه انتخابات،‌ عرضه دور دوم خودروهای وارداتی و رکود تقاضا در دهه ابتدایی محرم را عامل روند ساید قیمت دلار عنوان کردند. آنها برای هفته جاری نیز روزهای آرامی را پیش‌بینی می‌کنند.

گفتنی است علی باقری، سرپرست وزارت خارجه، روز پنجشنبه اعلام کرد مذاکرات رفع تحریم‌ها با آمریکا از طریق گفت‌وگوهای غیرمستقیم به واسطه عمان در جریان است. این موضوع در روز شنبه مورد توجه معامله‌گران بازار ارز قرار گرفت؛ علاوه بر آن در نخستین روز هفته مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری منتخب با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «تهران‌تایمز» با عنوان «پیام من به جهان جدید»، رویکرد خود را به روابط با کشورهای منطقه، آفریقا، چین، روسیه، اروپا و آمریکا تشریح کرد. در این مقاله تاکید شده با وجود انحراف‌ها در توافقات با آمریکا و اروپا دولت جدید ایران آماده برگزاری گفت‌وگوهای سازنده با کشورهای اروپایی‌ است تا با تلاش مشترک، روابط کشور را بر پایه اصل برابری و احترام متقابل، به مسیر صحیح هدایت کند.

به نظر می‌رسد در صورت تحقق اهداف ذکرشده می‌توان روزهای آرامی را برای بازارهای مالی در ادامه سال متصور بود؛ هرچند کارشناسان اقتصادی می‌گویند قیمت دلار در بلند‌مدت وابستگی به متغیرهای کلان اقتصادی دارد و تاثیر اخبار، رویدادهای سیاسی بر بازار ارز کوتاه‌مدت است.

آنها می‌گویند متغیرهای اقتصادی کشورها تحت تاثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم با ریتم اخبار مساعد یا ارزپاشی، فاکتورهای اقتصادی تغییر کند و بعید است دلار با سناریوسازی سیاست‌گذار در بلندمدت کنترل شود.

اسکناس و حواله دلار گران شد

قیمت درهم روز شنبه با کاهش ۱۳۰ تومانی روی رقم ۱۵ هزار و ۷۷۰ تومانی معامله شد. قیمت تتر روی رقم ۵۸ هزار ۳۰۰ تومانی قرار گرفت و کاهش ۵۰۰ تومانی داشت.

پوند انگلیس با کاهش ۱۰۰ تومانی روی قیمت ۷۵ هزار و ۲۵۰ تومانی معامله شد و یورو نیز کاهش ۵۰ تومانی داشت و روی رقم ۶۳ هزار و ۳۰۰ تومانی به کار خود پایان داد.

گفتنی است اسکناس دلار روز شنبه با رقم ۴۶ هزار و ۵۹۴ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۳ هزار و ۵۰۶ تومانی عرضه شد و افزایش ۱۰۰ تومانی پیدا کرد.

نظر شما