شناسهٔ خبر: 67656815 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

مشاهده یک سیاهچاله عظیم در فاصله نزدیک به زمین

صاحب‌خبر -

شواهد اخیر محققان، وجود یک سیاهچاله عظیم در نزدیکی سیاره زمین را نشان داده. این جسم پر جرم از بقایای یک کهکشان باستانی تشکیل شده است.

سیاهچاله به عنوان یکی از اجرام آسمانی محسوب می‌شود که گرانش قدرتمندی داشته و  ستاره‌ای است که حتی نور هم نمی‌تواند از جاذبه قدرتمند آن فرار کند. در چند روز گذشته، سیاهچاله‌ای توسط محققان ناسا کشف شده که می‌تواند به عنوان یک پیوند برای ایجاد رابطه میان توده ستاره‌ای و ابرسیاهچاله عمل کند. گویا این جسم آسمانی حجمی به اندازه 8200 خورشید دارد که بسیار بزرگتر از سیاهچاله‌هایی با توده ستاره‌ای بین 5 تا 100 برابر خورشید است.

نزدیک ترین سیاهچاله ستاره‌ای راه شیری به زمین

مشاهده یک سیاهچاله عظیم در فاصله نزدیک به زمین مشاهده یک سیاهچاله عظیم در فاصله نزدیک به زمین

این سیاهچاله‌ عظیم که در فاصله 1560 سال نوری زمین قرار دارد با نام Gaia-BH1 از طریق تلسکوب هابل، کشف شده است. جالب است بدانید، چنین جسم پر حجمی در مجموعه‌ای تماشایی از 10 میلیون ستاره به نام Omega Centauri قرار دارد که در فاصله 18 هزار سال نوری از زمین هستند.

طبق گفته محققان، این سیاهچاله یخ زده و رشد خود را متوقف کرده. از این رو می‌توان گفت که Omega Centauri از بقایای یک کهکشان باستانی بوده و توسط کهکشان راه شیری بلعیده شده است.

در واقع Omega Centauri در یک هسته کهکشانی کوچک و جداگانه وجود دارد که با بلعیده شدن آن توسط کهکشان راه شیری، تکامل آن ناتمام مانده است. اگر این سیاهچاله توسط کهکشان راه شیری بلعیده نشده بود، امکان داشت حجم آن به اندازه ابرسیاهچاله وسط کهکشان راه شیری می‌رسید، که 4.3 میلیون برابر خورشید است و در فاصله 27 هزار سال نوری زمین قرار دارد.

پیشینه خبر:
چالشی دیگر برای بی‌اعتبار کردن نظریه نسبیت اینشتین؛ ساخت سیاه چاله مصنوعی غیرممکن است این تلسکوپ ناسا سیاره جدید برای زندگی انسان‌ها را پیدا خواهد کرد این سیاره جدید، امید دانشمندان برای پیدا کردن حیات در خارج از منظومه شمسی است

برچسب‌ها:

نظر شما