شناسهٔ خبر: 67657889 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ترکیه قید اف-۱۶‌های آمریکایی را زد / یوروفایتر تایفون چشم ترک‌ها را گرفت /عکس

پس از کشمکشی طولانی که در نهایت منجر به موافقت ایالات‌متحده برای فروش F-۱۶ Fighting Falcons، کیت‌های ارتقاءیافته و مهمات به ترکیه شد، گزارش شده است که آنکارا از تعداد کیت‌های ارتقاء و مهمات برای مدرن سازی F-۱۶های قدیمی خود عقب‌نشینی کرده است.

صاحب‌خبر -

امیرمسعود عابدین_ ‌ترکیه به دنبال معامله‌ای برای ساخت برخی قطعات هواپیماهای جنگی بوده و در حال کاهش دامنه قرارداد دفاعی برنامه‌ریزی‌شده ۲۳ میلیارد دلاری با ایالات‌متحده برای بازسازی دومین ناوگان بزرگ جنگنده‌های F-۱۶ ناتو است.

به گزارش بلومبرگ، آنکارا از سال ۲۰۲۱ برای مدرن کردن ناوگان قدیمی F-۱۶ و ارتقای قابلیت‌های رزمی خود، برای دستیابی به صدها بمب و موشک، ۴۰ فروند از آخرین نسل F-۱۶ شرکت لاکهید مارتین و ۷۹ کیت تلاش کرده است.

ترکیه قید اف-۱۶‌های آمریکایی را زد / یوروفایتر تایفون چشم ترک‌ها را گرفت /عکس نمایی از جنگنده مسلح اف-۱۶

در اوایل سال جاری پس از کشمکشی طولانی، ایالات‌متحده فروش هواپیماهای جنگی F-۱۶ به ترکیه را تأیید کرد. پس از آن که آنکارا عضویت سوئد در ناتو را تأیید کرد، واشنگتن با این فروش موافقت کرد. تصویب پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو توسط پارلمان ترکیه در ۲۳ ژانویه یک لحظه مهم بود.

طبق گزارش‌ها، این کشور در تلاش است تا میلیاردها یورویی را که می‌خواست به صنعت هوانوردی داخلی خود تزریق کند، پس‌انداز شود. نیروی هوایی ترکیه قرار بود تا سال ۲۰۳۰ هواپیماهای F-۱۶ و کیت‌های ارتقاءیافته را دریافت کند. نشانه‌های قوی حاکی از آن است که آنکارا به‌طور جدی در حال بررسی جنگنده یوروفایتر تایفون بوده که آلمان از دستیابی ترکیه به آن جلوگیری کرده است. ترکیه از آلمان خواسته تا ممنوعیت یوروفایتر را لغو کند.

ترکیه برای اولین بار در نوامبر ۲۰۲۳، زمانی که یاشار گولار وزیر دفاع ترکیه رسماً مذاکره با اسپانیا و بریتانیا را تأیید کرد، تمایل خود را برای خرید ۴۰ فروند جت یوروفایتر تایفون اعلام کرد.

ترکیه قید اف-۱۶‌های آمریکایی را زد / یوروفایتر تایفون چشم ترک‌ها را گرفت /عکس نمایی از جنگنده یوروفایتر تایفون

آلمان تاکنون نشان داده است که تمایلی به لغو این ممنوعیت ندارد، زیرا تنش‌ها بین دو کشور در مورد موضوعاتی از جمله محکومیت اسرائیل توسط ترکیه ادامه دارد. آلمان موضع قاطع خود را در مورد حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس، تأیید می‌کند.

ترکیه در واکنش به خرید جنگنده‌های رافال توسط یونان و خرید قریب‌الوقوع هواپیماهای F-۳۵، مشتاق به بستن قراردادهای جنگنده است. در ژانویه ۲۰۲۱، آتن با انعقاد قراردادی با داسو آویشن برای ۱۸ فروند جت جنگنده رافال، توانایی‌های نظامی خود را تقویت کرد. هدف یونان آن بود که دفاع خود را در برابر درگیری‌های جاری با آنکارا تقویت کند. با این حال، کمی بیش از یک سال بعد، نیکولاوس پاناگیوتوپولوس، وزیر دفاع ملی یونان، قرارداد دیگری را برای خرید شش هواپیمای دیگر رافال امضا کرد و تعداد آن‌ها را به ۲۴ فروند رساند.

در حالی که ترکیه به توسعه هواپیماهای نسل پنجم خود به نام KAAN ادامه می‌دهد، کارشناسان بر این باورند که دستیابی به یوروفایتر و ارتقای ناوگان F-۱۶ آن، نیروی هوایی این کشور را به‌ویژه در مواجهه با چالشی که توسط جنگنده‌های یونانی ایجاد می‌شود، تقویت می‌کند.

منبع: eurasiantimes

۵۴۳۲۲

نظر شما