شناسهٔ خبر: 67656328 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

بلیت ۲۰ میلیون تومانی پرواز عتبات در آستانه عاشورا

خبرگزاری فارس

در حالی که بلیت رفت و برگشت پرواز عتبات در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی به ۲۰ میلیون تومان رسیده است، معاون سازمان حج می‌گوید «این مبلغ معادل سفر یک هفته‌ای به عتبات است».

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

«بلیت یک طرفه به نجف بیش از ۱۰ میلیون تومان شده، واقعا کسی نیست نظارت کند؟» این را متقاضی سفر عتبات محمدحسن موحدی می‌گوید.

در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی قیمت بلیت پرواز یکطرفه عتبات با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی از حدود ۴.۵ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان رسیده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشور محمد محمدی‌بخش می‌گوید که «ما در نرخ‌گذاری بلیت پرواز‌های خارجی دخالتی نداریم» و قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضاست. این در حالی است که سازمان حج بار‌ها از مسؤولان خواسته تا در ایام مناسبتی چارتر پرواز‌های عتبات را به آن‌ها واگذار کنند یا همچون اربعین قیمت مصوب تعیین شود.

سال گذشته که تهران نجف که متوسط ۳ میلیون تومان بود، در روز‌های منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی به ۶ میلیون تومان رسید. رئیس سازمان حج و زیارت سیدعباس حسینی می‌گوید که «بلیت پرواز‌ها دست واسطه‌هاست.»

هم‌اکنون زائری اگر قصد سفر کوتاه به عتبات در این ایام را داشته باشد، فقط برای بلیت پرواز رفت و برگشت باید حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه کند. این در حالی است که معاون سازمان حج حمیدرضا محمدی می‌گوید که «این مبلغ معادل هزینه سفر هوایی یک هفته‌ای به عتبات (با اسکان و تغذیه) است.»

گرانی بلیت پرواز عتبات فقط مختص دهه اول محرم نیست بلکه در سایر ایام مناسبتی همچون نوروز و عرفه امسال هم بلیت پرواز‌ها با قیمت ۲ برابر نسبت به ایام عادی عرضه شد و زائران هم ناچار به خرید بلیت شدند. این در حالی است که قیمت بلیت پرواز استانبول با وجود مسافت بیشتر نسبت به نجف، امروز ۷ میلیون تومان است.

مدیر دفتر گردشگری علی صالحی می‌گوید که «با وجود محدودیت پروازی، بلیت در روز‌های مختلف وجود دارد.» در مقابل مدیر کاروان عتبات حسین موسوی می‌گوید که «قیمت بلیت با وجود حمایت دولت از سفر‌های زیارتی اصلا عادلانه نیست.»

کارشناسان زیارتی با بیان اینکه باید سازوکاری برای عرضه بلیت پرواز عتبات درنظر گرفته شود، معتقدند که باید با «تعیین نرخ مصوب بلیت در ایام مناسبتی» یا «کوتاه کردن دست دلالان» قیمت‌ها را منصفانه کرد. مدیر دفتر زیارتی محمد فلاحی می‌گوید که «با توجه به اهمیت سفر‌های زیارتی باید پرواز عتبات را جدای سایر سفر‌های خارجی تلقی کرده و حداقل در ایام خاص بر عرضه بلیت آن نظارت شود.»

نظر شما