شناسهٔ خبر: 67654785 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پژوهشگر طرح ملی پژوهشی «سنجش سبک زندگی ایرانیان»:

تحلیل سبک زندگی جامعه ایرانی تنها از مسیر فرهنگ محقق می‌شود

زهرا اسماعیلی

مجری و پژوهشگر طرح ملی پژوهشی «سنجش سبک زندگی ایرانیان» گفت: تحلیل سبک زندگی جامعه ایرانی با نگاه داده‌ای به فرهنگ میسر است و در جامعه‌ای معماگونه‌ قرار گرفته‌ایم که نه می‌تواند الگوی غربی و نه الگوی متعلق به سنت خود را انتخاب کند.

صاحب‌خبر -

محمدرضا قائمی نیک امروز، ۲۳ تیرماه، در نشست خبری طرح ملی پژوهشی «سنجش سبک زندگی ایرانیان» در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: این طرح با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین بار انجام و به پایان رسیده است. یکی از ضروریات فعالیت فرهنگی و سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگ این است که به شیوه‌های علمی و منطقی تصمیم‌گیری انجام شود، لذا لازم است به دور از برداشت‌های سلیقه‌ای در این خصوص عمل کنیم.

وی اضافه کرد: داده‌های ملی باید بر اساس بحث‌ها و تصمیم‌گیری‌های فرهنگی باشد بر این اساس طی۳ سال گذشته یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های پژوهشی تولید داده‌های فرهنگی بوده است.

قائمی‌نیک ادامه داد: از سال ۹۸ تولید داده‌های فرهنگی جدید در کشور دچار رکود شده بود، این در حالی است که به دلیل کرونا پیمایش ملی سخت و البته نه به صورت میدانی بلکه در قالب تلفنی و به صورت غیر حضوری انجام شد.

پژوهشگر طرح ملی پژوهشی «سنجش سبک زندگی ایرانیان» خاطرنشان کرد: از آنجا که پیمایش‌های ملی هزینه بسیار بالایی را در بر دارد، توانستیم تامین هزینه‌های مالی این پیمایش‌ها را به سرانجام برسانیم و تمام تلاش خود را در این خصوص کردیم و تعدادی از این پیمایش‌ها انجام و به صورت ملی کلید خورد.

وی تصریح کرد: سنجش سبک زندگی ایرانیان از مهمترین پیمایش‌هایی بوده که به تناوب در پژوهشگاه انجام شده است، ضمن اینکه داده‌ها پایه‌ای از تحلیل‌هاست و سال‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ از طرفی این داده‌ها مسئولیت مهمی بر عهده مجریان گذاشته است.

قائمی نیک گفت: امیدوارم این‌گونه پیمایش‌ها در کشور گسترش یابد و عدالت پژوهشی در این راستا تا حد مقدور مورد استفاده و پیگیری قرار گیرد.

پژوهشگر طرح ملی پژوهشی «سنجش سبک زندگی ایرانیان» افزود: آنچه از کلیات این طرح می‌توان مطرح کرد این است که در واقع در اغلب پرسش‌ها با مخاطبانی مواجه هستیم که سبک زندگی را برگرفته از فرهنگ غربی دانسته و با فرهنگ ایرانی ترکیب می‌کنند.

وی اظهار کرد: در پرسشگری ۱۵ چهره از جمله رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله بهجت، سردار سلیمانی، کریستین رونالدو، علی دایی، لیونل مسی، شهاب حسینی، ابراهیم هادی، علی کریمی و ... مورد علاقه پاسخگویان بوده‌اند؛ این فراوانی الگوپذیری از چهره‌ها نشان دهنده این است که با یک جامعه معماگونه‌ مواجه هستیم که نه می‌تواند الگوی غربی و نه الگویی متعلق به سنت خود انتخاب کند، لذا جامعه در نوسان بین این دو نگاه ترکیبی جدید را رقم می‌زند.

قائمی نیک تصریح کرد: در مواجهه با چنین نوسانی و ترکیب جدیدی از سبک زندگی با نگاه داده‌ای به فرهنگ می‌توانیم جامعه ایرانی را بهتر تحلیل کنیم.

انتهای پیام

نظر شما