شناسهٔ خبر: 67653695 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجری طرح ملی-پژوهشی "سنجش سبک زندگی ایرانیان":

سبک زندگی ایرانیان ترکیبی از سنت و مدرنیته است

مشهد-ایرنا- مجری طرح ملی - پژوهشی "سنجش سبک زندگی ایرانیان" گفت: نتایج پیمایش مزبور که با سفارش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته، گویای آن است که سبک زندگی ایرانیان ترکیبی از سنت و مدرنیته و تجربه‌های معاصر مبتنی بر زندگی در جامعه مدرن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدرضا قائمی نیک روز شنبه در نشستی خبری با موضوع ارایه نتایج این طرح که در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد افزود: کار اجرایی پیمایش "سبک زندگی ایرانیان" از شهریورماه سال ۱۴۰۲ آغاز و در این راستا یک تیم داوری ۱۰ نفره با دیدگاه های متکثر تشکیل شد.

وی اضافه کرد: در این راستا ۹ عرصه مرتبط با سبک زندگی ایرانیان استخراج و براساس آن پرسشنامه ای حاوی ۷۹ سوال تنظیم شد و در اختیار تیمی قرار گرفت تا به صورت میدانی این پرسشنامه ها را در ۳۱ استان کشور تکمیل کنند.

او عرصه های ۹ گانه مرتبط با سبک زندگی ایرانیان را شامل "اوقات فراغت و مصرف فرهنگی و رسانه، سلامت و مدیریت بدن و زیبایی، ازدواج و خانواده و روابط جنسی، فعالیتهای دینی و دینداری، پوشش و حجاب، کار و اقتصاد و مصرف، الگوها و قهرمانان زندگی، جهت گیری سیاسی، مسکن و سکونت" دانست.

مجری طرح ملی پژوهشی "سنجش سبک زندگی ایرانیان" گفت: این پیمایش به اتمام رسیده است و گزارش مبسوط نتایج آن در قالب یک گزارش ۴۷۳ صفحه ای تهیه و از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی در فروردین ماه امسال تقدیم رییس جمهوری شهید شد.

وی اظهار کرد: چارچوب نظری ما در این پیمایش مبتنی بر این قرار بود که جامعه ایران در حال حاضر درگیر ۲ جهان متفاوت است، یک جهان مبتنی بر سنت ایرانی – اسلامی و مولفه های سبک زندگی که به ارث برده است و دیگری تجربه ای است که طی چهار دهه گذشته دارد لذا جامعه ایران در یک رویکرد خلاقانه در حال ترکیب این مولفه هاست.

وی افزود: در این راستا پرسشنامه پیمایش ملی "سنجش سبک زندگی ایرانیان" به نحوی طراحی شد که آن ترکیب مولفه های سنتی و معاصر و حقیقت سبک زندگی ایرانیان را کشف کند.

مهمترین تفریح ایرانیان رفتن به مهمانی است

سرپرست تیم تحقیقاتی پیمایش "سنجش سبک زندگی ایرانیان" نیز در این نشست گفت:نگاه درست به جامعه ایرانی، جامعه ای است با وجود همه امواج مدرنیته ساختارهای سنتی و فرهنگی خود را حفظ کرده است و خروجی این داده ها نشان می دهد که اگر به فرهنگ نگاه چندلایه ای داشته باشیم و آن وقت می‌توانیم جامعه ایرانی را بهتر بشناسیم.

حسین محمدزاده به داده های برخی از این پیمایش اشاره و اضافه کرد: بررسی پرسشنامه‌ها در حوزه "اوقات فراغت" نشان می‌دهد که مهمترین تفریح ایرانی‌ها، رفتن به میهمانی است و ۴۱.۷ درصد از ایرانیان اوقات فراغت خود را با خانواده می‌گذرانند، در مورد سفر به خارج از کشور نیز عراق با ۱۸ درصد و ترکیه با هشت دهم درصد بیشترین فراوانی سفرهای خارجی پاسخ دهندگان به پرسش‌نامه های این پیمایش را داشتند.

وی با اشاره ادامه داد: پاسخگویان این پرسش نامه ها به طور متوسط ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه در روز تلویزیون و رادیو، یک ساعت و ۱۵ دقیقه ماهواره و سه ساعت و ۳۴ دقیقه شبکه‌های اجتماعی را تماشا می‌کرده اند همچنین ۳۰.۳ درصد از پاسخگویان سریالهای ایرانی را می بینند و بعد از آن فیلمهای سینمایی ایرانی از پرطرفدارترین محصولات رسانه ای بین پاسخگویان این پرسشنامه‌هاست و این که از چه طریقی این سریالها و فیلمهای ایرانی یا غیرایرانی را می‌بینند پاسخ این است که تلویزیون ایرانی با ۳۶.۱ درصد در صدر قرار دارد و سهم دانلود از سایتهای اینترنتی ۱۹ درصد است.

محمدزاده اظهار کرد: پاسخگویان سه ساعت و ۲۱ دقیقه در روز موسیقی گوش می‌دهند، که در این میان ۲۵ درصد به موسیقی پاپ، ۲۹.۹ درصد به موسیقی سنتی و باقی به سایر سبکهای موسیقی گوش فرا می‌دهند.

سرپرست تیم تحقیقاتی پیمایش "سنجش سبک زندگی ایرانیان" گفت: شبکه های اجتماعی مورد استفاده پاسخگویان به پرسش نامه‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته به طوری که ۵۹ درصد به اینستاگرام، ۳۶.۴ درصد به تلگرام و باقی به پیام رسان‌‎های داخلی مراجعه می‌کنند.

سبک زندگی ایرانیان ترکیبی از سنت و مدرنیته است

محمد زاده به برخی از داده‌های مربوط به نتایج این پیمایش در خراسان رضوی نیز اشاره و اضافه کرد: ۶۲۷ پرسشنامه در خراسان رضوی ارایه شد که نتایج برخی از آنها نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از مردم استان زندگی در خانه ویلایی را ترجیح می‌دهند و ۶۳.۵ درصد مایل نیستند که در مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از ۲۰ واحد زندگی کنند.

وی ادامه داد: مردم خراسان رضوی ماهانه اغلب سه تا پنج مرتبه پذیرای مهمان هستند و ۹۲ درصد از آنها از مهمان خود در منزل پذیرایی می‌کنند و مهمترین تفریح مردم این استان نیز رفتن به مهمانی است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: در راستای برقراری عدالت پژوهشی، این بار طرحهای ملی این پژوهشگاه در وزارتخانه خارج از تهران انجام شده است.

میثم مهدیار افزود: در سه سال گذشته ۶ پیمایش ملی در این پژوهشگاه آغاز شد که سه مورد پایان یافته و سه مورد در حال انجام است.

وی اضافه کرد: سه پیمایش انجام شده را "ارزشها و نگرشهای ایرانیان"، "سنجش سبک زندگی ایرانیان" و "فرهنگ رسانه‌های اجتماعی" ذکر و بیان کرد: پیگیر دریافت مجوز برای انتشار نتایج این پیمایش‌ها هستیم تا بلافاصله بعد از دریافت مجوز، این نتایج و داده ها در اختیار اصحاب علوم اجتماعی و پژوهشگران قرار گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امر مبارکی است که نشست خبری یک پژوهش ملی در مشهد برگزار می‌شود و این برگرفته از برقراری از یک عدالت پژوهشی و فرهنگی در کشور است.

محمد حسین زاده اظهار امیدواری کرد که رهیافت های این گروه پژوهشی برای مدیران فرهنگی کشور مفید واقع شود و مدیران اثرگذار در حوزه های اجتماعی و فرهنگی از این جنس پژوهش ها برای تصمیمات خود بهره گیرند.

نظر شما