شناسهٔ خبر: 67654258 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بازسازی ورزشگاه آزادی تا آخر مرداد ماه تمام می‌شود

نبی: در اروپا هم باشگاه‌ها سقف بودجه دارند/ باید به بازیکنان جوان بازی بدهیم تا تیم‌ملی احیا شود

بازسازی ورزشگاه آزادی تا آخر مرداد ماه تمام می‌شود

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، محمدمهدی نبی در نشست خبری که امروز در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد، اظهار داشت: رقمی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان با پیگیری‌های کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان به شرکت توسعه و تجهیز برای بازسازی ورزشگاه آزادی اختصاص داده شد و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) هم در این امر کمک کرد و در دو شیفت در حال آماده سازی ورزشگاه آزادی هستند.

نبی افزود: در آئین نامه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC ابلاغ کرده است بخشی از آن مربوط به رسانه‌ها می‌شود. ظرفیت ورزشگاه آزادی با توجه به طرح تفصیلی که در جلسه امروز توضیح داده شد، کمک خواهد کرد برای تعداد صندلی‌ها، محل جایگاه‌های VVIP و VIP و بخشی که باید در اختیار حامی AFC قرار بگیرد. خوشبختانه در طرح جدید ورزشگاه آزادی برای جایگاه‌های VVIP و VIP تعداد صندلی‌ها افزایش می‌یابد و هیچ مشکلی نخواهیم داشت. تسهیلاتی هم برای تیم میهمان باید در نظر گرفته شود.

 

نایب رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: تجهیزات دیگری را هم مانند سیستم WIFI باید در نظر بگیریم. قسمت VOR را باید داشته باشیم که منظور همان اتاق VAR (کمک داوران ویدئویی) است. سیستم برق‌کشی، کابل‌کشی و … این اتاق می‌بایست مخصوص VAR فراهم شده باشد. کابل فیبر نوری در محوطه باید سازماندهی شده باشد و به شکل تخصصی در ورزشگاه آزادی در نظر گرفته شود. بحث بعدی، قطع برق است که به هیچ وجه نباید در زمان بازی قطعی برق داشته باشیم. الزاماتی برای VAR داریم که علاوه بر استقرار این سیستم، برای خطوط دروازه باید از دوربین‌ها استفاده شود. حداقل باید چهار دوربین در دروازه‌ها تعبیه شود و خطوط دروازه‌ها را نشان دهد.

 

او در رابطه با حریفان تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی گفت: هیچ گروهی آسان نیست. با توجه به هماهنگی که امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی با من و سازمان لیگ داشت، باید تقویم را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در فیفا دی آسیبی به تیم ملی نرسد. در تاریخ دوم مرداد ماه قرعه‌کشی مسابقات لیگ برتر را خواهیم داشت و ۲۵ مرداد لیگ آغاز می‌شود. بلافاصله پس از برگزاری چند بازی از لیگ وارد بازی‌های انتخابی جام جهانی می‌شویم. در آینده از بازیکنان جوان استفاده کنیم تا تیم ملی احیا شود. این زمان باید به خوبی در اختیار قلعه‌نویی بگیرد، ولی همانطور که گفتم محرک اصلی، باشگاه‌ها هستند.

وی افزود: در خصوص میزبانی اگر به هر دلیلی استادیوم ما تا اوایل شهریور که بازرسان AFC به ایران می‌آیند، به‌روز نشود و به هر دلیلی اگر نتوانیم میزبانی خوبی انجام بدهیم، جریمه نقدی به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار است و میزبانی را از ما خواهند گرفت. مانند دوره قبل بازی کره شمالی مقابل ژاپن در مرحله دوم مقدماتی که کره شمالی نتوانست و کسر امتیاز هم داشت. لذا همه این موضوعات امروز بررسی شد و ان‌شاءالله فردا از محل، بررسی میدانی هم خواهیم داشت.

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در مورد آماده‌سازی ورزشگاه برای بازی‌های لیگ برتری عنوان کرد: آقای ابوالفضلی گفتند که ما تمام تلاششان را می‌کنیم که تا آخر مرداد ماه استادیوم آماده شود یعنی آنچه که در جلسه مطرح شد تا ۲۵ مرداد ماه است که همزمان با آغاز لیگ برتر است، این چیزی است که به ما قول دادند. سه فاز پیش‌بینی شده است، ابتدا فاز غربی استادیوم است که اکنون تخریب‌ها انجام شده است. بعد شمال و جنوب استادیوم است و قسمت شرق. یعنی در سه بخش پیش‌بینی شده که نزدیک به دو هزار میلیارد تومان هزینه بازسازی استادیوم فعلی آزادی است که هزار و دویست میلیارد تومان تاکنون اختصاص یافته است. بیش تر این مبلغ در بخش غربی استادیوم هزینه خواهد شد. بنابر قولی که دوستان دادند تا ۲۵ مرداد که شروع لیگ است، انشاالله بخش غربی استادیوم تکمیل می‌شود و بخش‌های دیگر روی زمان بندی که به توافق خواهد رسید بتوانند شروع کنند.

نبی با تشکر از تعامل وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: در یک سال اخیر در ورزش کشور چالش‌های زیادی شاهد بودیم اما حضور آقای هاشمی باعث شد فضای تعاملی میان فدراسیون‌ها ایجاد شود. از طرف دیگر بودجه فدراسیون‌ها افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس واگذار شدند که این هم امر خوبی بود. از طرف دیگر با پیگیری‌های آقای هاشمی ۱۲۰ میلیارد تومان برای VAR تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: فدراسیون‌ها و ورزش کشور مطالبات ویژه‌ای از رئیس جمهور منتخب دارد. هم در بحث سیاسی و اجتماعی و هم در بحث امنیتی ورزش یک محل پر اتکا می‌تواند باشد. آن چیزی در سیاست‌های آقای هاشمی بوده پیش برود تا کمترین چالش را در ورزش داشته باشیم. سقف بودجه؟ در اروپا هم باشگاه‌ها سقف بودجه دارند. اگر بازیکنان با کیفیت خارجی بیایند، باشگاه‌ها می‌توانند درخواست بدهند و این در بسته نیست و سازمان لیگ درخواست‌ها را بررسی می‌کند. چه اشکالی دارد بازیکن با کیفیت خارجی به لیگ ایران بیاید؟ اگر نیاز به مجوز فدراسیون بشود فدراسیون هم کارشناسی خواهد کرد. چون تیم‌های ما در لیگ نخباگان آسیا هستند تیم‌های ما نیاز به بازیکن خارجی با کیفیت دارند.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص زمان انتخاب سرمربی تیم ملی امید تصریح کرد: حوزه اختیارات فدراسیون و کمیته ملی المپیک تفکیک است. هر کسی به تیم ملی امید می‌آید باید با سرمربی تیم ملی بزرگسالان هماهنگ باشد. به همین خاطر باید نظر سرمربی تیم ملی را هم بگیریم.

نبی درباره نظارت فدراسیون فوتبال روی سقف بودجه باشگاه‌ها عنوان کرد: ثبت قراردادها برای ما مهم است. قراردادی که در سیستم سازمان لیگ ثبت می‌شود برای ما مهم است و قراردادهای دیگر برای ما اهمیت ندارد. اگر به هر دلیلی و به طور مستند به جمع‌بندی برسیم که باشگاهی تخلف کرده، پرونده به ارکان قضایی فدراسیون می‌رود. بدانند قراردادهایی که به ثبت می‌رسد مهم است و نه قرارداد دیگری. اولین ضمانت اجرایی این موضوع خود باشگاه‌ها و مجمع باشگاه‌ها هستند و خودشان باید رعایت کنند تا تخلف نکنند. ما کارگروه نقل‌وانتقلات داریم و اگر تخلفی ببینیم به ارکان قضایی فدراسیون فوتبال ارجاع می‌دهیم.

وی در خصوص ساخت ورزشگاه جدید توضیح داد: در این خصوص شرکت توسعه و تجهیز باید نظر بدهد اما تا آنجا که من اطلاع دارم قراردادی با شرکت چینی بسته شده و اینکه به کجا رسیده از آن اطلاع ندارم. در ورزشگاه آزادی هم کلنگ یک ورزشگاه ۴۰ هزار نفری هم خورده است که آلترناتیو ورزشگاه آزادی خواهد بود. انتخابات فدراسیون فوتبال؟ در این زمینه دبیرکل فدراسیون فوتبال در جلسه هیات‌رئیسه مطرح خواهد کرد تا تصمیم گیری شود.

 

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در مورد مشکلات مالی ورود VAR اظهار داشت: وقتی تصویب شد این کار انجام شود، بیش از ۴۰ جلسه برگزار شد و اعتبار کار به وزارت ورزش واریز شد و این وزارت خانه پول را به حساب شرکت توسعه و تجهیز واریز کردند. بعد آقای دکتر عسگریان از این شرکت رفتند و بعد از طی تشریفات قانونی، بعد از ۴۳ جلسه، هفته گذشته توافق نامه بین فدراسیون فوتبال و شرکت توسعه وتجهیز منعقد شد و اولین دستگاه تا ۱۲ روز دیگر وارد ایران خواهد شد. بعد از آن پیش درآمدی برای ۵ دستگاه دیگر است که ۴۵ روز بعد از دستگاه اول وارد ایران می‌شود. صداوسیما باید شرایط دستگاه را بررسی کند چون VAR با سیستم صداوسیما ارتباط برقرار خواهد کرد. امیدوریم ایرادی وجود نداشته باشد و ارتباط صداوسیما و دستگاه VAR برگزار شود.

 

وی درباره اینکه گفته می‌شود برخی بازیکنان تیم ملی فعالیت نقل‌وانتقالاتی داشته‌اند، گفت: این موضوع شایعه است. در اردوی تیم ملی ما اجاز حضور افراد ثالث را نمی‌دهیم. پاداش بازیکنان تیم ملی؟ امیدوریم این مشکل حل شود و معوقات پرداخت شود. کشورهای همسایه برای تیم ملی خود کم نمی‌گذارند و عجیب و غریب هزینه می‌کنند و هزینه‌های ما یک هزارم آنها هم نیست.

 

سرپرست تیم ملی درباره موضوع سرباز بودن برخی بازیکنان تیم ملی تصریح کرد: در این زمینه جلسه‌ای با رئیس سازمان ورزش نیروهای مسلح خواهیم داشتیم که دراین جسله سایر فدراسیون‌های دیگر هم حضور دارند. از سردار مهری ریاست نظام وظیفه تشکر می‌کنیم که با ما همکاری داشته‌اند. این چالش برای بازیکنان مشمول اول مرداد در جلسه با سازمان نظام وظیفه مطرح خواهد شد. ساختمان جدید فدراسیون در ۸ هزار متر مربع ساخته خواهد شد. فاز طراحی انجام شده و اگر تامین اعتبار کنیم ساختمان جدید بنا خواهد خواهد.

 

نبی در مورد برنامه فدراسیون برای رده های پایه گفت: شورای سیاست‌گذاری که در فدراسیون است متشکل از آقایان جلالی، تارقلی‌زاده و بخش دپارتمان تیم‌های ملی، تیم‌های ملی مختلف در این شورا حضور دارند که جلسات در مرکز ملی برگزار می‌شود و حدود ۱۰-۱۵ نفر عضو این شورا هستند. به همین دلیل تصمیم‌گیری‌هایی که در رده‌های ملی می‌شود. جذب مربی‌ها و امکاناتی که لازم است در اردوها در اختیارشان قرار بدهیم یا بازی‌های دوستانه یا مدت اردو و اعزام‌های آن‌ها، همه در شورا بررسی می‌شود. خوشبختانه آقای حسین عبدی در دوره مسابقاتی که در جام جهانی حضور داشتند و چه قبلش که مقدماتی را با موفقیت عبور کردند و نتایج خوبی گرفتند و دیروز هم در فینال کافا قرقیزستان را شکست دادند و قهرمان کافا شدند. به همین ترتیب در نوجوانان هم آقای چمنیان چون سابقه حضور مثبتی داشتند بر اساس پیشنهاد آقای جلالی و تصویب در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ایشان اضافه شدند. در خصوص تیم ملی نونهالان هم پنج نفر جزو شاخص‌ها هستند که آقای جلالی در شورا بررسی می‌کنند و سپس در هیئت رییسه تصویب خواهد شد.

 

وی افزود: در خصوص تیم ملی امید باید یک تعامل بین سرمربی تیم بزرگسالان و امید باشد که آن هم در دستور کار است. به هر صورت فرآیند تیم ملی بزرگسالان نیازمند این است که از تیم‌های ملی پایه شکل بگیرد، به ویژه تیم ملی امید، لذا این اتفاق ان‌شاءالله به زودی رخ خواهد داد. تا ۱۲ روز آینده یک دستگاه VAR دیگر به ایران خواهیم آورد و سپس صدا و سیما باید آن را بررسی کند و تقریبا ۴۰ روز بعد ۵ دستگاه دیگر می‌آید. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که تا بیست‌وپنجم مرداد که شروع لیگ است، سیستم VAR استفاده شود. اگر به هر دلیلی به تاخیر بخورد نهایتا تا هفته چهارم لیگ این اتفاق خواهد افتاد.

 

سرپرست تیم‌ملی درباره پرداخت مطالبات کادر فنی تیم‌ملی توضیح داد: مطالبات کادرفنی تا پایان سال گذشته تسویه شده است و در خصوص بازیکنان هم معوقاتی که بود آن‌ها را هم پرداخت کردیم. آقای تاج در این بخش حساسیت خاصی داشتند و آقای هاشمی هم کمک شایانی داشتند که ما توانستیم معوقات تیم را پرداخت کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما